• Jossan21

    Reell kompetens Förskollärarprogrammet

    Hej! Någon här som blivit antagen på såkallad reell kompetens på universitetet? ?? Och hur gick ni isf tillväga? Om jag har förstått detta rätt har jag möjlighet att ansöka till utbildningen förskollärare trots att jag saknar kursen engelska b, engelska 6! Som egentligen hör till särskild behörighet för att komma in. Jag har skickat med kopior på anställningar jag haft/har inom förskoleverksamhet, ett examensbevis på en tidigare utfört utbildning på yrkeshögskola! Vad tror ni mina chanser är? Försökt leta runt på nätet men svårt att hitta info om detta.... vet inte hur vanligt det är heller. Kommer det stå om jag är behörig eller ej innan antagningsbeskedet kommer? Nu står det - handläggning pågår... aja värt o testa iaf ????????????

  • Svar på tråden Reell kompetens Förskollärarprogrammet
  • Kjell2
    Jossan21 skrev 2017-10-25 20:07:16 följande:

    Hej! Någon här som blivit antagen på såkallad reell kompetens på universitetet? ?? Och hur gick ni isf tillväga? Om jag har förstått detta rätt har jag möjlighet att ansöka till utbildningen förskollärare trots att jag saknar kursen engelska b, engelska 6! Som egentligen hör till särskild behörighet för att komma in. Jag har skickat med kopior på anställningar jag haft/har inom förskoleverksamhet, ett examensbevis på en tidigare utfört utbildning på yrkeshögskola! Vad tror ni mina chanser är? Försökt leta runt på nätet men svårt att hitta info om detta.... vet inte hur vanligt det är heller. Kommer det stå om jag är behörig eller ej innan antagningsbeskedet kommer? Nu står det - handläggning pågår... aja värt o testa iaf ????????????


    Hur visade du att du har fått kunskap motsvarande Eng 6?
  • Jossan21

    Egentligen inte på något sätt! Utan jag tänkte att min arbetslivserfarenhet från just förskola kunde göra att jag "slipper" ha engelska 6! Eftersom det är förskollärare jag sökt till... läste någonstans att någon hade kommit in på sjuksköterska trots att denna saknade både matte b samt naturkunskap?! Men hade erfarenhet från jobb inom vården! Sen hörde jag om en annan här nyss som hade lyckats komma in på förskollärare reeell kompetens bara för att hon hade arbetslivserfarenhet och då var det inte ens inom förskolan, utan typ McDonalds el burger king! Verkar knepigt detta.... har du någon erfarenhet av reeel komptetens Kjell?

  • Anonym (Yes)

    Hej!

    Jag ansökte om reell kompetens eftersom jag saknade matematik b men ville börja studera till sjuksköterska. Har för mig att det står nogrann info i ansökningsblanketten om vilka papper och vilken slags information man ska skicka med. Jag ringde och frågade exakt info också, och som de förklarade var man tvungen att utförligt beskriva vilka kunskaper man ansett man förvärvat under arbeten/praktiken, och anledning till varför man anser att man ska få "bli ursäktad".

    Jag hade en rejäl bunt papper och fick godkänt, kom in på programmet när jag sökt. Vet inte om jag misstolkade din text, men reell kompetens betyder att du kan slippa gå en kurs om dem anser att du redan har kunskapen, Men det har inget att göra med antagningsprocessen för själva programmet, du hamnar i samma hög som alla andra behöriga Om ansökan blir godkänd.

    Dock borde du göra högskoleprovet, poängen i sig behöver inte betyda något, utan bara att ha gjort det ökar dina chanser eftersom du hamnar i en till urvalsgrupp!

    Men mitt tips, ring och fråga vad de specifikt vill veta, för har du inte specificerat dig i ansökan behöver du förmodligen kompletera så det inte blir avslag direkt.

    Hoppas du fick all hjälp du behövde, och lycka till!

  • Anonym (Yes)

    Förlåt läste slarvigt förut, skriver igen.

    Du måste bevisa att den kursen du söker undantag för (engelska 6), att du fått de kunskaperna genom tidigare erfarenhet. Såvida du inte arbetat på en engelsktalande skola har jag svårt att se att din ansökan blir godkänt. Att du sökt ett program som liknar ditt tidigare yrke har inget med din kompetens för den specifika kursen att göra, OM du inte har lärt dig kursens innehåll under arbetet.

    Som i mitt fall, jag arbetade tidigare inom vården, men kunde bevisa med anställningsbevis, lönespecifikationer samt egen skriven text om exakt vad för matematik jag använt i yrket, i vilka situationer och varför jag tyckte det täckte matte b kursinnehåll.

    Hade jag inte alls använt matematik i mitt yrke hade jag inte haft något att ansöka om.

    Hoppas det blev tydligare nu!

  • Rödtjärnens Anna

    Reell kompetens betyder att du inhämtat kunskaper som krävs för utbildningen någon annanstans.

    Jag blev antagen till en kurs genom reell kompetens då jag pluggade. Behörigheten var yrkeserfarenhet i ämnet eller grundkurs (15 poäng) i ämnet. Jag hade varken arbetat med eller läst ämnet förut. Däremot handlade min magisteruppsats om just detta (vid ett annat universitet) och jag ansågs ha de kunskaper som krävdes och antogs.

    Just för sjuksköterskeprogrammet vet jag åt man kan/kunde tillgodoräkna sig ämnen ur undersköterskeutbildningen och slippa kravet på naturkunskap mm.

    Att du har arbetat på förskola ger dig ingen reell kompetens för kravet på engelska så vida du inte arbetat på en engelskspråkig förskola.

    Jag vet att det finns möjlighet att frångå kravet på grundläggande behörighet genom arbetslivserfarenhet, men då krävs godkända betyg i svenska, engelska, matte och samhällskunskap om jag inte minns fel . Kan det vara det du tänker på?

  • Kjell2
    Jossan21 skrev 2017-10-25 20:47:39 följande:

    Egentligen inte på något sätt! Utan jag tänkte att min arbetslivserfarenhet från just förskola kunde göra att jag "slipper" ha engelska 6! Eftersom det är förskollärare jag sökt till... läste någonstans att någon hade kommit in på sjuksköterska trots att denna saknade både matte b samt naturkunskap?! Men hade erfarenhet från jobb inom vården! Sen hörde jag om en annan här nyss som hade lyckats komma in på förskollärare reeell kompetens bara för att hon hade arbetslivserfarenhet och då var det inte ens inom förskolan, utan typ McDonalds el burger king! Verkar knepigt detta.... har du någon erfarenhet av reeel komptetens Kjell?


    Är du säker på att du inte blandar ihop reel kompetens med ansökan via kvoten med arbetslivserfarenhet?

    Saker kan ha hänt med när jag hade koll på saker så för att slippa formella  behörighetskrav via reel kompetens måste du uppvisa att du fått motsvarande kompetens på annat sätt. T ex genom att jobbat och bott i ett engelkspråkigt land. 

    Koll möjligheterna att läsa eller bara tenta av engelskan via komvux.


Svar på tråden Reell kompetens Förskollärarprogrammet