• Äldre 25 Oct 21:09
    9422 visningar
    17 svar
    17
    9422

    Finns det någon som inte har 15 timmarsbarn?

    Jag är gravid med mitt andra barn, storasyster kommer vara dryga 3 år när bebis anländer. Till min fråga... Jag tycker inte om idén med att lämna bort min lilla tjej till en förskola som knappt har tid med henne medans jag ändå bara är hemma med bebis. Förlorar jag min plats på förskolan om jag bestämmer mig för att behålla henna hemma under tiden jag är föräldraledig? Hur gör alla andra som är hemma med syskon. Behöver få era erfarenheter i detta känner mig kluven.

  • Svar på tråden Finns det någon som inte har 15 timmarsbarn?
  • Äldre 25 Oct 21:14
    #1

    Det är kanske olika i kommunerna.

    Här i Uppsala förlorar man platsen om man inte utnyttjar den.

  • Äldre 25 Oct 21:20
    #2

    Har för mig att det är så här med. Får kamera mer frågor med dem när det börjar närma sig. Men jag tänker på detta ändå hela tiden. Mitt barn är glad i förskolan och är aldrig problem att lämna henne och hon vill aldrig följa med hem. Det jag är rädd för är om det ändras om jag behåller henne hemma och sen skolar in igen efter 1 år eller nått att hon då får en annan inställning till förskolan. Att man liksom får börja om från början.

  • Äldre 25 Oct 22:11
    #3
    Fläderblomma skrev 2017-10-25 21:20:28 följande:

    Har för mig att det är så här med. Får kamera mer frågor med dem när det börjar närma sig. Men jag tänker på detta ändå hela tiden. Mitt barn är glad i förskolan och är aldrig problem att lämna henne och hon vill aldrig följa med hem. Det jag är rädd för är om det ändras om jag behåller henne hemma och sen skolar in igen efter 1 år eller nått att hon då får en annan inställning till förskolan. Att man liksom får börja om från början.


    Är i liknande sits och funderar på hur vi ska göra. Mitt barn ska byta avdelning när syskonet kommer så funderar på att ta hem istället och sen byta förskola och göra ny inskolning om 6-12 månader.
  • Äldre 25 Oct 22:37
    #4

    Även om man behåller platsen och har kvar sina 15 timmar, så måste barnet inte gå varje vecka eller dag...
    Det går bra att ringa på morgonen och säga att idag blir vi hemma eller x är lite krasslig så vi stannar hemma resten av veckan.
    Vi hade kvar 15 timmars, men vårt barn gick kanske 1-2 dagar/vecka (3-6 h) istället för varje dag. När han gick dit så var det för att han var supersugen på att leka med kompisarna och passade på att leka av sig lite, så hade vi lite lugnare hemma.

  • Äldre 25 Oct 22:40
    #5

    Ja, ni kommer antagligen bli av med platsen. Kanske skiljer det mellan olika kommuner men jag har svårt att tro att ni får behålla den med tanke på bristen på förskoleplatser. Jag fick mitt andra barn en månad innan stora fyllde 3 år och han fortsatte på förskolan men gick kortare dagar. Bebisen föddes i början av sommaren så stora var hemma de första två månaderna och när han började gick han 9-15/16 måndag till torsdag. För oss var det helt klart bäst av flera olika anledningar. Bebisen ammade långa stunder och hur mycket jag än försökte underhålla storebror under tiden gick det inte utan han störde bebisen för att få mer uppmärksamhet av mig. Kändes som att allt blev halvdant för båda barnen. Jag har även lätt för att få mjölkstockning av minsta lilla kyla så att amma ute i parken så storebror kunde leka under tiden funkade sällan. Den största anledningen var dock att han skulle få leka med jämnåriga barn. Vi känner inga andra med barn i hans ålder och även om vi gick till öppna förskolor flera dagar i veckan så var det extremt sällan barn över 2 år där. Samma sak i lekparkerna. Och han saknade sina kompisar på förskolan! Nu när barnen snart är 1,5 år och 4,5 år tycker stora att det är skönt att få leka ifred på förskolan utan att lillebror stör eller förstör. Jag hade väntat med att säga upp platsen och börjat ta ledigt för barnet så ni hinner se hur det fungerar hemma.

    Vad känner du inför att stora barnet går 15 timmar/vecka annars? Då får ni fortfarande rätt mycket tid tillsammans samtidigt som ni har kvar er plats. Vi är så extremt nöjda med vår förskola och ville inte riskera att han skulle få börja någon annanstans senare. Dessutom känns det både tryggt och bra att veta att även lillebror kommer få gå där tack vare syskonförturen. Har ni otur får inte båda barnen plats på samma förskola när de väl ska börja igen.

    Funkar det bra för alla parter att vara hemma med båda barnen så kör på! Men jag tror som sagt inte ni får behålla platsen då.

  • Äldre 25 Oct 22:55
    #6

    Tack för ni delar med er. Kanske att hon kan gå bra någon gång i veckan för att hänga med så man slipper börja om på ruta 1 igen. Tycker dock det känns sådär med tider och passa, tänk så sover vi alla gött en morgon för en gångs skull ska man då behöva ringa och härja med förskola. Kanske vi behöver byta förskola känner inte att de har den tiden riktigt och har varit lite småsaker som gjort att jag börjar tappa förtroendet för dem lite... Är nog lite därför jag tycker det känns tråkigt att lämna henne.

  • Äldre 27 Oct 07:09
    #7

    Kommer ihåg att jag läste om någon familj som hade sitt barn en dag varannnan månad på förskolan för att inte förlora sin plats. Kommer inte ihåg vilken kommun.

    Själv kan jag inte förstå att man väljer att ha det stora barnet hemma. Man är ju upptagen med det lilla barnet och det blir hela tiden att man får säga åt det stora barnet att vänta eller leka själv för att mamma är upptagen. Dessutom kanske ni får en bebis som inte sover bra på natten. Om du har stora barnet hemma kan du själv inte sova på dagen och hur mycket mamma kommer du orka vara till stora barnet då som har behov av mycket stimulans? Jag vet, har haft barnet som sovit så dåligt så det känts som tortyr. Det blir snart vinter och stora barnet kommer säkert vilja vara ute medan det lilla barnet inte alls tål kyla så bra. Varför skulle det vara bättre att ha stora barnet hemma än i förskolan?

  • Äldre 27 Oct 07:35
    #8

    Kommer ihåg att jag läste om någon familj som hade sitt barn en dag varannnan månad på förskolan för att inte förlora sin plats. Kommer inte ihåg vilken kommun.

    Själv kan jag inte förstå att man väljer att ha det stora barnet hemma. Man är ju upptagen med det lilla barnet och det blir hela tiden att man får säga åt det stora barnet att vänta eller leka själv för att mamma är upptagen. Dessutom kanske ni får en bebis som inte sover bra på natten. Om du har stora barnet hemma kan du själv inte sova på dagen och hur mycket mamma kommer du orka vara till stora barnet då som har behov av mycket stimulans? Jag vet, har haft barnet som sovit så dåligt så det känts som tortyr. Det blir snart vinter och stora barnet kommer säkert vilja vara ute medan det lilla barnet inte alls tål kyla så bra. Varför skulle det vara bättre att ha stora barnet hemma än i förskolan?

  • Äldre 27 Oct 14:32
    #9
    Tomelilla15 skrev 2017-10-27 07:35:03 följande:

    Kommer ihåg att jag läste om någon familj som hade sitt barn en dag varannnan månad på förskolan för att inte förlora sin plats. Kommer inte ihåg vilken kommun.

    Själv kan jag inte förstå att man väljer att ha det stora barnet hemma. Man är ju upptagen med det lilla barnet och det blir hela tiden att man får säga åt det stora barnet att vänta eller leka själv för att mamma är upptagen. Dessutom kanske ni får en bebis som inte sover bra på natten. Om du har stora barnet hemma kan du själv inte sova på dagen och hur mycket mamma kommer du orka vara till stora barnet då som har behov av mycket stimulans? Jag vet, har haft barnet som sovit så dåligt så det känts som tortyr. Det blir snart vinter och stora barnet kommer säkert vilja vara ute medan det lilla barnet inte alls tål kyla så bra. Varför skulle det vara bättre att ha stora barnet hemma än i förskolan?


    Jag förstår din tanke. Nu är inte jag berkänad förrän i vår så jag har tid på mig att fundera och då är det lite lättare att gå ut och hänga. Anledning att jag är kluven är för att jag känner inte att dem ser mitt barn eller ksn se över hennes behov lika bra som jag kan. Till exempel kissar hon aldrig på sig hemma men sker ofta där, dem är dåliga på att ge vatten mellan måltider vilket resulterar i att hennes förstoppningsbesvär blir värre och tro mig har påpekat detta. Dessutom är hon världens snällaste mor andra barn när jag är med medan hon ofta puttar och drar i håret där och då säger dem öppet och ärligt till mig att det är för dem inte är med. Då känner jag på ett sett att jag kan tillfredställa mitt barn bättre vad de gäller dem punkterna. Min mamma hade mig och lillebror hemma, hon sa att det var en underbar tid med lugna frukostar ingen stress eller tider att passa och jag älskade att vara med att ta hand om lillebror. Men jag är så klart öppen för att testa 15 timmars annars hade jag inte frågat om era tankar. Det är tacksamt att få ta del av dem.
  • Äldre 27 Oct 14:36
    #10
    meicc skrev 2017-10-25 22:11:29 följande:

    Är i liknande sits och funderar på hur vi ska göra. Mitt barn ska byta avdelning när syskonet kommer så funderar på att ta hem istället och sen byta förskola och göra ny inskolning om 6-12 månader.


    Det lät som nått jag skulle tänka mig också. :)
  • Äldre 27 Oct 20:27
    #11

    Jag har båda mina barn hemma på heltid har dom mao inte alls på förskolan.

    Barnen vinner så mycket på att få vara hemma de här första åren så passa på ha din treåring hemma istället.
    Finns andra hemmaföräldrar, öppna förskolor, lekparker osv så brist på andra barn lär hon inte få.

  • Äldre 27 Oct 20:53
    #12
    legomum skrev 2017-10-27 20:27:56 följande:

    Jag har båda mina barn hemma på heltid har dom mao inte alls på förskolan.

    Barnen vinner så mycket på att få vara hemma de här första åren så passa på ha din treåring hemma istället.

    Finns andra hemmaföräldrar, öppna förskolor, lekparker osv så brist på andra barn lär hon inte få.


    Fast så är det inte alltid, det beror säkert på var man bor. Där vi bor finns det sällan barn i mitt äldsta barns ålder utan alla vi träffar är minst ett år yngre, ofta ännu yngre. Han tycker inte det är lika roligt att umgås med de barnen som med sina jämnåriga kompisar på förskolan. Han var hemma de första två månaderna, nu varje fredag plus lite extra dagar här och där när vi tycker det passar. Vi är på flera olika öf, museer, lekparker mm men träffar extremt sällan barn över 3 år. Vårt yngsta barn kommer börja förskolan när han är 2 år och 2 månader och alla jag träffat med barn i samma ålder har skolats in redan eller ska det i början av nästa år (vid 1,5 års ålder) och vi får ofta höra att vi har honom hemma så länge.

    Hur som helst, funkar det att ha båda barnen hemma och man kan umgås med andra barn är det säkert jättemysigt! Är man dessutom inte nöjd med förskolan det äldre syskonet går på är det väl ett bra tillfälle att ha barnet hemma och sedan börja på en ny förskola. Det svåra är ju att man aldrig kan veta hur det nya barnet kommer vara, lugn/vild, sover mycket/lite, ammar långa/korta stunder osv, och inte heller hur det stora barnet kommer reagera på att få ett syskon. Därför är det extremt svårt att planera hur man ska göra innan man väl står där med två barn.

    Ts, eftersom du inte verkar lita på förskolan och vill ha stora hemma, testa det. Förhoppningsvis funkar det toppen! Men jag hade ändå väntat med att säga upp förskoleplatsen och tagit ledigt ett par månader först för säkerhets skull. Funkar det inte bra hemma med båda barnen av någon anledning kan ni ju gå tillbaka men då 15 timmar.
  • Äldre 27 Oct 21:27
    #13
    gruvan skrev 2017-10-27 20:53:23 följande:
    Fast så är det inte alltid, det beror säkert på var man bor. Där vi bor finns det sällan barn i mitt äldsta barns ålder utan alla vi träffar är minst ett år yngre, ofta ännu yngre. Han tycker inte det är lika roligt att umgås med de barnen som med sina jämnåriga kompisar på förskolan. Han var hemma de första två månaderna, nu varje fredag plus lite extra dagar här och där när vi tycker det passar. Vi är på flera olika öf, museer, lekparker mm men träffar extremt sällan barn över 3 år. Vårt yngsta barn kommer börja förskolan när han är 2 år och 2 månader och alla jag träffat med barn i samma ålder har skolats in redan eller ska det i början av nästa år (vid 1,5 års ålder) och vi får ofta höra att vi har honom hemma så länge.
    Vad tråkigt att ni får höra att ni har barnet hemma länge.

    Om du är isolerad och inte tar hand om ditt barn som man ska göra så mår barnen bättre på förskolan. Finns forskning på det.

    Annars mår barnet väldigt bra tillsammans med sina föräldrar.

    Har märkt att det inte alltid handlar om barnen utan om förälderns inställning till att vara hemmaförälder (kan vara allt från att det inte intresserar till att man inte vet hur man är med barn och allt där emellan).

    Brinner ganska friskt för ämnet hemmaföräldrar <3 kan prata länge om detta =)

  • Äldre 17 Nov 18:32
    #14

    Hej! Jag tror att många barn i dag skulle må gott av att vara mer med sina föräldrar än vad de har möjlighet. Med det sagt skulle jag dock inte rekommendera någon att ta ett barn över tre år från en förskola där barnet trivs. Pedagogerna på förskolan kan aldrig ge ditt barn 100 procent uppmärksamhet så som du kan, men förskolan kan erbjuda ditt barn andra viktiga saker som är svårt att erbjuda hemma så som att umgås i grupp, bygga relationer och förhandla i leken. Alla barn är individer och därmed mycket olika, men de flesta får en stimulans och utmanas i sin utveckling som är svår att orka tillgodose när man har en liten bebis att också prioritera.

    Jag skulle rekommendera att behålla platsen och känna av en tid vad du orkar med och kanske ta några månader ledigt från förskolan ( i min kommun tre månader innan man förlorar sin plats) när bäbisen är lite större och prova på. Säga upp platsen och ta barnet från sina vänner vore synd om man inte känner ett akut behov. Försök tänka ur hennes perspektiv, vad skulle hon hellst vilja göra på dagarna i längden?

    Angående vattendrickande mm. Har du bokat ett möte med någon pedagog och lyft din oro kring detta? Om inte, gör det och be om deras tankar och tillsammans diskutera lösningar. Kan man ha en vatteflaska i hallen så hon kan gå och dricka själv? Du kan ansvara för att byta vatten mm...

    Hur du än bestämmer så kommer det att bli bra. Lycka till med ditt beslut och med nya familjemedlemmen!

  • Äldre 17 Nov 19:02
    #15

    Jag var i den sitsen när bebisen kom i somras. Säga upp platsen till 2.5- åringen eller 15h? Beslöt mig för att han skulle få ett långt sommarlov (jag pluggade så jag gick på sommarlov 4 veckor innan bf) och sen skulle han få gå 15h men vara hemma under dom värsta sjukdomsperioderna. Det är jätteskönt att ha platsen nu. Man kan t ex åka till bvc när han är där så slipper han följa med. Han tycker även det är jättekul att åka dit och härja med sina kompisar istället för att vara hemma med mig och lillebror som det inte går att leka med ordentligt än så länge. Som nu t ex så får han 2-3 veckor "ofrivillig semester" för min bil havererade så vi tar oss inte till förskolan när vi är billösa (1 mil enkel att gå/7 km bilväg). Så jag tycker det är skönt att ha platsen men det är ju faktiskt inte tvång på att dom måste vara där hela tiden

  • Äldre 22 Nov 20:27
    #16

    Tack så mycket för era svar. Jag tror ändå jag börjar mjukna lite för 15 timmar. Kör på en lång ledighet som familj i början och sedan börja med några dagar i veckan kanske för att känna lite på det. Och som sobrio88 skrev håller henne hemma vid mycket sjuka och annat.

    Mimmi fskl har tagit upp detta och redan först dagarna jag insåg att hon inte fick i sig tillräckligt med vätska tog jag dit en vattenflaska och förklarade hur viktigt jag tycker att det är. Det var kämpigt i början och tycket jag blev bemött med ganska taskig attityd med en rad olika bortförklaringar, jag är ju bara mån om min lilla skatt är verkligen ingen gnällig förälder för övrigt. Hur som helst har det gått en tid nu och det har blivit mycket bättre och jag får numera ett trevligt bemötande när jag hämtar och lämnar.

    Hon trivs och hon mår nog bäst av att få ha den stimulansen kvar sen även som storasyster. Hon är en tjej med mycket pondus och är en otrolig glädjespridare säger de både för barnen och pedagogerna så dem blir nog glada av att hon kommer någon gång då och då och livar upp.

    Tack alla för era svar tankar, erfarenheter och för ett trevligt klimat mot varandra, vilket inte alltid är en självklarhet här inne har jag märkt.

  • Äldre 24 Nov 21:57
    #17

    Jag säger bara - det är en fullständig mardröm om man får ett barn som inte sover på nätterna och sen ska du själv ta hand om två barn dagtid när du inte sovit och heller inte kan lägga dig. Ren jävla mardröm.

Svar på tråden Finns det någon som inte har 15 timmarsbarn?