• Äldre 25 Oct 21:44
    8293 visningar
    6 svar
    6
    8293

    För mycket fostervatten!

    Hej!

    Jag var igår inne på förlossningen på grund av minskade fosterrörelser. Fick lyssna på hjärtat och göra ett ultraljud. På ultraljudet upptäckte man att jag har alldeles för mycket fostervatten (Något jag redan misstänkt på grund av stort SF-mått). Kommer få en kallelse till ett extra ultraljud, men ingen aning om hur länge det kommer dröja.

    Är så orolig att det ska vara något fel på min bebis.

    Finns det fler i samma situation, eller någon som upplevt detta i tidigare graviditeter?

    Snälla hjälp! :((((

  • Svar på tråden För mycket fostervatten!
  • Anonym (SMK)
    Äldre 25 Oct 21:55
    #1

    nej vad tråkigt hoppas det inte är nån fara med lillen lycka till :!!!

  • Äldre 26 Oct 08:21
    #2

    Hej. Jag hade också för mycket fostervatten när jag var gravid med min dotter. Då hade jag precis som du undrat lite över varför magen var så stor. Jag gick upp 15 kg och ut kom en bebis på knappt 2,6 kg. Hon föddes drygt en månad för tidigt men allt gick bra. Hon var frisk och behövde inte särskilt mycket extra vård, trots att hon var så tidigt född. Nu är hon snart två år och vi har inte haft några som helst problem.

  • Äldre 26 Oct 13:59
    #3

    Vad skönt att höra att allt gick bra för er!

    Jag är bara i vecka 29 (28+6) och är orolig både för magen och vikten. Har gått upp 16 kg redan :( Fick veta att mitt fostervatten ligger på 330 mm så det klassas som måttligt-allvarlig polyhydramnios!

    Fick du reda på orsaken till din fostervattenmängden och hur mycket du hade?

  • Äldre 26 Oct 22:06
    #4

    Okej. Min dotter är född i vecka 34+3 så det är inte så långt dit trots allt.

    Nej jag fick faktiskt aldrig reda på varför och inte hur mycket vatten det var heller. Anledningen till att jag överhuvudtaget fick veta att jag hade för mycket vatten var att jag fick njurstas. Det innebär att livmodern blev så stor att den började trycka på njurarna som då inte kunde arbeta ordentligt. Det gjorde ont i ryggen och därför sökte jag hjälp. Jag fick då veta att mängden fostervatten gjorde att det fanns en ganska liten förhöjd risk för för tidig födsel. Och jag vet egentligen inte om det var därför hon kom när hon gjorde men jag tror i alla fall det själv. Min kropp orkade helt enkelt inte längre.

    15 kg var ganska stor viktökning procentuellt för mig då jag startade på 50 kg.

  • Äldre 27 Oct 02:43
    #5

    Jag hade också mycket fostervatten. Fick dock aldrig veta varför ellert riktigt hur mkt.. minns inte.

    Dottern var på väg ut flera gånger från v 28, men vi lyckades stoppa henne fram till 36+6.

    Hon vägde 2.7 och vart omhändertagen pga annat, bla för att själva förlossningen gick så fort.

    Men annars var det inga problem. Hur frisk som helst :D

    Men när vattnet gick sa barnmorskorna "Oj, vad det kommer vatten! Det var ganska mycket. "

  • Äldre 6 Nov 11:24
    #6

    Har också för mycket vatten. Vet inte exakt hur mycket förutom att sist var den största fickan 130 mm vilket innebär att jag skulle ha måttlig polyhydramnios. Dem har kollat igenom bebis och har lämnat prover för virus. Har inte diabetes heller. Men dem sa att oftast så hittar dem ingen orsak till varför. Ska göra nytt ul snart igen. Ska du på nån uppföljning? Vad har du i SF mått?

Svar på tråden För mycket fostervatten!