• Äldre 26 Oct 06:42
    5367 visningar
    15 svar
    15
    5367

    Hyra förälders hus, nackdelar?

    Hej,

    Min mamma har hamnat på hem då hon har alkoholdemens, prognosen är att hon kommer vara där tillsvidare.

    Hon har ett stort hus som min avlidna pappa som var arkitekt har renoverat och har ett känslomässigt värde för oss alla.

    Nu funderar jag och min man på att vi kanske kan hyra huset tills vi har råd att köpa det, som det är nu har vi bara ett litet sparkonto (han går på a-kassa, jag studerar och jobbar extra). Mamma har ju som satt demens men jag och syskonen vet att hon vill detta då vi har pratat om huset innan hon blev sjuk.

    Vad ska man tänka på? Om vi hyr det av henne, betalar alla avgifter och ränta men hon betalar amorteringen (tror det är rätt lite hon amorterar), vad mer? Vad händer vid större renoveringar eller om något behöver åtgärdas? När ska värdet av huset sättas av värderingsman?

    Som ni märker har jag noll koll, någon som vill komma med input?

  • Svar på tråden Hyra förälders hus, nackdelar?
  • Äldre 26 Oct 06:53
    #1

    Om din mamma har alkoholdemens så gissar jag på att hon har en god man eller förvaltare som sköter ekonomin. Tas hjälp av denne samt en jurist för att få allt rätt.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Ekonom­10
    Äldre 26 Oct 06:59
    #2

    Vad är det du och dina syskon är överens om? Att ni ska köpa huset?

  • Äldre 26 Oct 07:02
    #3

    Vi i familjen fick samtala med kuratorn på sjukhuset hon låg på och denne menade på att en god man eller förvaltare inte var aktuellt i hennes fall (räkningar mm) utan kunde ansökas om och användas temporärt vid ev husförsäljning. Kanske borde ansöka om en förvaltare ändå?

  • Äldre 26 Oct 07:04
    #4
    Ekonom10 skrev 2017-10-26 06:59:30 följande:

    Vad är det du och dina syskon är överens om? Att ni ska köpa huset?