• Äldre 26 Oct 06:42
    5367 visningar
    15 svar
    15
    5367

    Hyra förälders hus, nackdelar?

    Hej,

    Min mamma har hamnat på hem då hon har alkoholdemens, prognosen är att hon kommer vara där tillsvidare.

    Hon har ett stort hus som min avlidna pappa som var arkitekt har renoverat och har ett känslomässigt värde för oss alla.

    Nu funderar jag och min man på att vi kanske kan hyra huset tills vi har råd att köpa det, som det är nu har vi bara ett litet sparkonto (han går på a-kassa, jag studerar och jobbar extra). Mamma har ju som satt demens men jag och syskonen vet att hon vill detta då vi har pratat om huset innan hon blev sjuk.

    Vad ska man tänka på? Om vi hyr det av henne, betalar alla avgifter och ränta men hon betalar amorteringen (tror det är rätt lite hon amorterar), vad mer? Vad händer vid större renoveringar eller om något behöver åtgärdas? När ska värdet av huset sättas av värderingsman?

    Som ni märker har jag noll koll, någon som vill komma med input?

  • Svar på tråden Hyra förälders hus, nackdelar?
  • Äldre 26 Oct 06:53
    #1

    Om din mamma har alkoholdemens så gissar jag på att hon har en god man eller förvaltare som sköter ekonomin. Tas hjälp av denne samt en jurist för att få allt rätt.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Ekonom­10
    Äldre 26 Oct 06:59
    #2

    Vad är det du och dina syskon är överens om? Att ni ska köpa huset?

  • Äldre 26 Oct 07:02
    #3

    Vi i familjen fick samtala med kuratorn på sjukhuset hon låg på och denne menade på att en god man eller förvaltare inte var aktuellt i hennes fall (räkningar mm) utan kunde ansökas om och användas temporärt vid ev husförsäljning. Kanske borde ansöka om en förvaltare ändå?

  • Äldre 26 Oct 07:04
    #4
    Ekonom10 skrev 2017-10-26 06:59:30 följande:

    Vad är det du och dina syskon är överens om? Att ni ska köpa huset?


    Vi är överens om att vi vill att huset ska stanna i familjen, dock så har jag och min man inte möjlighet att köpa huset just nu. Om vi ska ta över huset måste vi flytta dit och således söka jobb där.
  • Äldre 26 Oct 07:05
    #5

    Fixa ett kontrakt. Snacka mycket med övriga syskon så att ni är överrens.

  • Ekonom­10
    Äldre 26 Oct 07:59
    #6
    Kjell2 skrev 2017-10-26 07:05:32 följande:

    Fixa ett kontrakt. Snacka mycket med övriga syskon så att ni är överrens.


    Precis det jag var ute efter. Ni och syskonen måste vara överens, helst skriftligt, att ni hyr huset, att ni har förköpsrätt och hur värdering ska gå till. Och vad som ska hända om er mor går bort innan ni hunnit köpa huset.

    Risken är annars att en arvstvist ligger ovh tickar.
  • Äldre 26 Oct 08:32
    #7
    emmamoa123 skrev 2017-10-26 07:04:56 följande:
    Vi är överens om att vi vill att huset ska stanna i familjen, dock så har jag och min man inte möjlighet att köpa huset just nu. Om vi ska ta över huset måste vi flytta dit och således söka jobb där.
    För att göra det enkelt tycker jag ni ska skriva ett kontrakt där ni betalr en hyra som ligger någon stans mellan driftkostnader, räntor, värme, försäkring, sopor, skatt odyl till marknadshyra.  Ni tar alla renoveringar från och med tillträde men bokför kostnaderna. Är nog bra om er mor inte behöver vara involverade i några beslut eller transaktioner kopplat till huset

    Ni avtalar om en förköpsrätt och  hur priset ska beräknas med hänsyn till era renoveringskostnader.

    Extremt viktigt att era syskon är till 100% införstådda i detta och överrens så att det inte blir surt senare. Ta gärna proffshjälp och se till att allt hamnar på papper.


  • Äldre 26 Oct 08:44
    #8

    För att komma överens om en rimlig hyra kan det också vara värt att fundera på vad som skulle göras med huset om ni inte hyr det. Skulle ni behålla det ändå inom familjen, skulle ni hyra ut det eller skulle ni sälja det direkt?

    Viktigast är dock att ni är överens inom familjen och får med det i ett avtal, så det är tydligt hur detta påverkar bade vad ni ska betala i framtiden, arv etc.

    Inom familjen kan det ju ses som värdefullt att ni tar hand om huset och att det inte står öde, vilket också kan påverka hur man ser på vad hyran ska vara.

  • Äldre 26 Oct 08:47
    #9

    Då det gäller ett hus ni ändå kommer att köpa senare, så hade jag tyckt att det var bättre att göra klart köpdelen trots att ni inte har pengar nu.


    Tex genom att ni fastställer pris mm tillsammans med syskonen och ev mäklare och sedan har en skuldsedel liggande. SÅ ni äger huset och kan göra alla eventuella reparationer som behövs osv. Men ni betalar inte av på skulden förrän ett visst fastställt datum eller vid den händelse att er mamma går bort.

    Mer konkret:
    Säg att huset är värt 2 miljoner kronor. Ni skriver papper, med hjälp av en jurist, på att ni har köpt huset mot en skuldsedel på 2 miljoner. Detta ska betalas av med början av år 2022 (tex när dina studier är klara) eller tidigare om mamman går bort.
    Så om det blir 2022 , så behöver ni få ett banklån som ersätter skuldsedeln, och ni betalar pengarna till er mamma.
    eller om mamman går bort så reglerar ni skulden till syskonen. Eftersom er skuld är 2 miljoner till dödsboet så får denna summa delas upp på arvingarna tex om ni är 4 barn så ska varje barn ha en skuldsedel på 500 000 kr = ni är skyldiga 3 syskon 500 000 kr vars. Hur detta betalas får ni försöka komma överens om tex att ni betalar till den som mest behöver det och resten kan vänta tills studierna är klara.
    Kanske finns det även andra pengar som fördelas så ni kan betala/reglera en del av skulderna med dessa pengar.

    Fördelen är jättestor!
    Det blir eventuellt tjafs NU, inte om 5-10 år när ni tycker att ni äger huset sen länge men inte gör det egentligen...
    Bättre att ha det avklarat om något händer! Risken är ganska stor att någon blir förändrad vid dödsfall och kräver igenom en extern försäljning bara för att bråka eller få mer pengar = ni står utan ert älskade hus + har sorg...
    Eventuella renoveringar mm blir gjorda.
    Eventuella värdeökningar kommer er tillgodo, ni som bor där, sköter om det, fixar och donar. Och ni slipper få ännu högre skuld senare, bara för att ni väntade.

  • Äldre 26 Oct 09:15
    #10
    nnnnnnnn skrev 2017-10-26 08:47:31 följande:

    Då det gäller ett hus ni ändå kommer att köpa senare, så hade jag tyckt att det var bättre att göra klart köpdelen trots att ni inte har pengar nu.


    Tex genom att ni fastställer pris mm tillsammans med syskonen och ev mäklare och sedan har en skuldsedel liggande. SÅ ni äger huset och kan göra alla eventuella reparationer som behövs osv. Men ni betalar inte av på skulden förrän ett visst fastställt datum eller vid den händelse att er mamma går bort.

    Mer konkret:
    Säg att huset är värt 2 miljoner kronor. Ni skriver papper, med hjälp av en jurist, på att ni har köpt huset mot en skuldsedel på 2 miljoner. Detta ska betalas av med början av år 2022 (tex när dina studier är klara) eller tidigare om mamman går bort.
    Så om det blir 2022 , så behöver ni få ett banklån som ersätter skuldsedeln, och ni betalar pengarna till er mamma.
    eller om mamman går bort så reglerar ni skulden till syskonen. Eftersom er skuld är 2 miljoner till dödsboet så får denna summa delas upp på arvingarna tex om ni är 4 barn så ska varje barn ha en skuldsedel på 500 000 kr = ni är skyldiga 3 syskon 500 000 kr vars. Hur detta betalas får ni försöka komma överens om tex att ni betalar till den som mest behöver det och resten kan vänta tills studierna är klara.
    Kanske finns det även andra pengar som fördelas så ni kan betala/reglera en del av skulderna med dessa pengar.

    Fördelen är jättestor!
    Det blir eventuellt tjafs NU, inte om 5-10 år när ni tycker att ni äger huset sen länge men inte gör det egentligen...
    Bättre att ha det avklarat om något händer! Risken är ganska stor att någon blir förändrad vid dödsfall och kräver igenom en extern försäljning bara för att bråka eller få mer pengar = ni står utan ert älskade hus + har sorg...
    Eventuella renoveringar mm blir gjorda.
    Eventuella värdeökningar kommer er tillgodo, ni som bor där, sköter om det, fixar och donar. Och ni slipper få ännu högre skuld senare, bara för att ni väntade.


    Bra förslag


  • Caramb­olan
    Äldre 26 Oct 09:40
    #11

    Jag tycker också att ni ska göra som nnnnnnn föreslog. Det är enkelt, tydligt och undviker mycket potentiellt framtida krångel.

    Min pappa med syskon har en segdragen konflikt nu där en av mina kusiner fick hyra farföräldrarnas villa billigt i en liknande sits som er. De hade däremot varken gjort upp om hyrestid eller renoveringar på förhand och nu har farföräldrarna gått bort och de lyckas inte få tummen ur att sälja och har en hyresgäst som bor till underpris.

  • Ekonom­10
    Äldre 26 Oct 12:39
    #12

    Hus mår bra av att man bor i dem. Att hyra det, om ni kan få till det avtalsmässigt och ta bort alla potensiealla framtida konflikter blir bäst för alla.

  • Äldre 26 Oct 16:28
    #13

    Tack alla! Ska läsa igenom mer om skuldbrev mm och diskutera med mannen, känns som att jag har ner kött på benen nu.

    Lite frågetecken återstår dock; om vi hyr ett tag och sen ångrar oss ( tex inte får jobb, trivs inte, skilsmässa mm), hur löser man det då med skuldebrev, värderingar och renoveringar?

  • Äldre 26 Oct 19:19
    #14
    emmamoa123 skrev 2017-10-26 16:28:54 följande:
    Tack alla! Ska läsa igenom mer om skuldbrev mm och diskutera med mannen, känns som att jag har ner kött på benen nu.
    Lite frågetecken återstår dock; om vi hyr ett tag och sen ångrar oss ( tex inte får jobb, trivs inte, skilsmässa mm), hur löser man det då med skuldebrev, värderingar och renoveringar?

    Har ni köpt huset tex genom att skriva en skuldsedel till din mamma, då har ni köpt huset.
    Med alla fördelar det innebär och alla nackdelar med...
    Ångrar ni er så är det en fördel att ni äger huset, ni kan prata med syskon om att häva köpet. Skuldbrevet rivs och köpet skrivs över på mamman igen. Ev. kan man värdera upp huset så att era investeringar täcks tex om ni renoverat något under tiden. Annars kan ni sälja det till något syskon eller sälja på öppna marknaden.
    Här finns alltså risken att gå - samtidigt som möjligheten att gå + också finns. Kolla på marknaden, så ni inte köper för dyrt, så borde ni gå +-0 eller + på affären.

    Om ni hyr huset så har ni rätt att säga upp kontraktet tex med 3 månaders varsel. Ni går därifrån utan skulder eller tillgångar (går varken + eller -) det enda ni "förlorar" är hyran, vilket ni ändå gjort om ni bott kvar i en hyreslägenhet.

    Mitt förslag sedan tidigare är att ni köper huset, men betalar senare. Då äger ni huset = har möjlighet att göra det ni vill, antagligen gå lite + på det hela om inte det blir för dyrt i inköp osv.

    Annars skriver ni ett rent hyreskontrakt där ni kan säga upp ert boende med 3 mån och mamman/ombud kan "slänga ut er" med samma varsel. Då måste mamman/ombud se till att nödvändiga renoveringar genomförs så att det inte förlorar i värde tex om taket börjar läcka eller det går sönder något viktigt. Om ni hyr så ska ni göra lika lite som man gör i en hyreslägenhet dvs vara rädd om boendet, men inte betala ommålning, tapetsering, renovering och liknande.

  • Äldre 26 Oct 19:25
    #15

    Vem har fullmakt för din mamma? Hon kan ju inte skriva på ett hyresavtal med er. Det känns som en bra idé att ni bor där men kan lätt bli en jättekrånglig sits. Vad händer om ett syskon hamnar i penningknipa och vill sälja huset för ett få it ett arv i förskott. Vad händer om huset behöver en omfattande renovering etc... Är det ett stort värde i huset så rekommenderar jag att ni hittar en god man eller förvaltare som kan se efter din mammas intresse.

Svar på tråden Hyra förälders hus, nackdelar?