• Äldre 26 Oct 13:16
    7709 visningar
    11 svar
    11
    7709

    Låg äggreserv?

    Hej!

    Fick efter blodtest veta att jag har låg äggreserv. Jag är 27 år och min man är 29. Är det någon som vet vad detta innebär. Har läst på olika sidor och förstått det som att detta innebär att man inte kan få barn eller att det är svårare att få barn. Någon som vet om det är normalt att ha låg äggreserv i 27 års åldern och vad det kan bero på?

  • Svar på tråden Låg äggreserv?
  • NZZZZ
    Äldre 26 Oct 14:04
    #1

    Vet du hur låg din äggreserv är? Har läkaren föreslagit IVF?

  • Äldre 2 Nov 19:40
    #2

    Hej! Jag vet hur det känns jag har också låg äggreserv men blev gravid av mig själv fast jag skulle börja med ivf så tappa inte hoppet :)

  • Äldre 9 Nov 21:47
    #3
    Hej!

    Jag är 29 år och har också nyligen fått reda på att jag har låg äggreserv. Läkaren vi har anser inte alls att det är helt kört men det kan vara svårare. 

    Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med och prata lite mer med någon som är i liknande situation. Om du vill så får du jättegärna kika in på min blogg och skicka ett meddelande där:)

    verklighetochdrommar.wordpress.com/
  • Äldre 10 Nov 10:36
    #4
    Mimi2 skrev 2017-10-26 13:16:22 följande:

    Hej!

    Fick efter blodtest veta att jag har låg äggreserv. Jag är 27 år och min man är 29. Är det någon som vet vad detta innebär. Har läst på olika sidor och förstått det som att detta innebär att man inte kan få barn eller att det är svårare att få barn. Någon som vet om det är normalt att ha låg äggreserv i 27 års åldern och vad det kan bero på?


    Hej!

    Vad det ett amh-test du gjorde? Jag har ett amh som är lägre än 0,05 och fått diagnosen tidigt klimakterium, hade min sista mens i juli 2016. Då 30 år gammal. Jag blev trots det gravid på naturlig väg i våras men det slutade tyvärr med missfall. Nu står vi i äggdonationskön istället.

    Det viktiga att komma ihåg är att äggreserven inte är allt!
  • Äldre 14 Nov 21:07
    #5

    Tydligen skall vitex vara bra för att förbättra äggkvalitén och eventuellt reserven, googla det. Progesteronkräm kan vara till hjälp för att få ett ägg att fästa och stanna kvar.

  • Tue 10 Sep 2019 16:35
    #6
    1pigg1 skrev 2017-11-14 21:07:05 följande:

    Tydligen skall vitex vara bra för att förbättra äggkvalitén och eventuellt reserven, googla det. Progesteronkräm kan vara till hjälp för att få ett ägg att fästa och stanna kvar.


    Hej, vart har du läst det? nyfiken för att jag funderar på att köpa progesteronkräm men vågar inte använda det samtidigt som IVF
  • Tue 10 Sep 2019 17:42
    #7
    Lenze skrev 2019-09-10 16:35:08 följande:

    Hej, vart har du läst det? nyfiken för att jag funderar på att köpa progesteronkräm men vågar inte använda det samtidigt som IVF


    Vid ivf så borde du få progesteron av läkaren som du använder efter embryoåterföringen
  • Nittio­talist­en
    Tue 10 Sep 2019 18:45
    #8
    emhu skrev 2017-11-10 10:36:55 följande:

    Hej!

    Vad det ett amh-test du gjorde? Jag har ett amh som är lägre än 0,05 och fått diagnosen tidigt klimakterium, hade min sista mens i juli 2016. Då 30 år gammal. Jag blev trots det gravid på naturlig väg i våras men det slutade tyvärr med missfall. Nu står vi i äggdonationskön istället.

    Det viktiga att komma ihåg är att äggreserven inte är allt!


    Hur lyckas man bli gravid när man passerat klimakteriet?
  • Fri 13 Sep 2019 13:29
    #9

    Ett lågt AMH betyder att äggreserven är lägre än förväntat vid den ålder man är i. Man har helt enkelt mindre ägg kvar som kan mogna. Det kan betyda att man håller på att närma sig klimakteriet. En del får det mycket tidigare än vad som är normalt. Jag fick vid 34 års ålder veta att jag hade 0,07 i AMH. Det är jättelågt. Idag är jag 40 år och måste ta hormonersättning. Står i kö för äggdonation. När man är så ung som 27 år är det dock inte alls kört. Man kan absolut ha ägglossning då o då, och ju yngre man är desto bättre kvalitet är äggen som väl släpper. Hur lågt va ditt AMH? och hur låg FSH? Det spelar också in. Vid lågt AMH och högt FSH är oddsen sämre att lyckas med IVF och naturlig graviditet. Kram!!

  • Sat 21 Sep 2019 09:36
    #10
    Snurranfian skrev 2019-09-13 13:29:05 följande:

    Ett lågt AMH betyder att äggreserven är lägre än förväntat vid den ålder man är i. Man har helt enkelt mindre ägg kvar som kan mogna. Det kan betyda att man håller på att närma sig klimakteriet. En del får det mycket tidigare än vad som är normalt. Jag fick vid 34 års ålder veta att jag hade 0,07 i AMH. Det är jättelågt. Idag är jag 40 år och måste ta hormonersättning. Står i kö för äggdonation. När man är så ung som 27 år är det dock inte alls kört. Man kan absolut ha ägglossning då o då, och ju yngre man är desto bättre kvalitet är äggen som väl släpper. Hur lågt va ditt AMH? och hur låg FSH? Det spelar också in. Vid lågt AMH och högt FSH är oddsen sämre att lyckas med IVF och naturlig graviditet. Kram!!


    vIlken klinik ska du använda?
  • Sun 22 Sep 2019 15:19
    #11
    Lenze skrev 2019-09-21 09:36:28 följande:

    vIlken klinik ska du använda?


    antingen en i Helsingfors eller Livio i Falun. I kö hos båda
Svar på tråden Låg äggreserv?