• Äldre 26 Oct 14:56
    6395 visningar
    12 svar
    12
    6395

    Barnmorskan litar inte på hcg- blodprov av labb?

    Hej!


    Jag är jätte förvirrad och lägger upp trådar och googlar mig fram utan vidare svar som ni kanske själva kan förstå..


    Lång historia kort, jag har pco sen några år tillbaka och är idag 24 år gammal.


    Jag får bara mens när jag har varit utomlands i värmen, alltså på sommaren.


    Ingen gynekolog har kunnat förklara det förutom att jag har PCO och det är inget farligt med det & att jag kan börja med p-piller om jag vill, men det är det att jag inte vill gå på p-piller.


    Till slut så kom en annan läkare fram med teorin om att jag har låg D-vitamin intag i kroppen och kan vara en anledning till att jag inte får mens så jag fick på recept d-vitamin och då kom det en liten blödning.


    Denna läkaren förklarade att många kvinnor med PCO har egentligen brist på denna vitamin och att det kan vara något man bör kolla upp med tanke på klimatet vi har här i Sverige.


    Hur som, fick jag bara liten blödning/mens som varade i 2 dagar av dessa d-vitaminer.


    Åkte utomlands på det och när jag kom tillbaka så hade jag rikligt med mens i över 3 hela veckor!!


    Tänkte då att mensen är påväg tillbaka, '' ja äntligen!''


    Tog ett äl test som gav fullt utslag vi hade sex under dagarna och nu har ingen mens kommit.


    Testat mig med cb early och fått ett ljust positivt test, även testat med testlagret och fått ljust positivt.


    För att vara på den säkra sidan beställde jag blodprov via werlabs och fick som svar '' värde <3 lutar emot pågående graviditet'' (?) Förstod INGENTING!!


    På detta har ingen mens kommit, mina bröstvårtor är mörkare och mår illa konstant & även halsbränna så det skriker.


    Pratade med barnmorska i telefon som säger att ett positivt test är alltid positivt och att jag inte borde förlita mig på werlabs, då deras upplevelse är att de inte är tillförlitligt företag.


    Barnmorskan berättade även att hcg nivån borde ligga på 0 om jag inte är gravid då < 3 är fortfarande en låg halt av hcg som bara kan finnas i kroppen om man är gravid och att vi som har PCO har väldigt små chanser till en lika ökad hcg som andra kvinnor som inte har PCO.


    Vad tycker ni om allt detta, låter det rimligt eller vad tänker ni kring detta?


    Vet inte riktigt vad min fråga är till er men vill gärna höra lite av era åsikter för känner mig så himla dum, misslyckad och lurad av min egna kropp just nu...

  • Svar på tråden Barnmorskan litar inte på hcg- blodprov av labb?
  • Anonym (Fatta­r inte)
    Äldre 26 Oct 15:40
    #1

    Jag förstår ärligt inte frågan.
    Du har tagit flera positiva graviditetstest, du uppvisar graviditetssymtom och det enda som talar emot en graviditet är ett provsvar från ett internetlabb som en barnmorska säger ofta ger fel testsvar. Internetlabb har generellt en mycket hög felmarginal då testerna inte tas i en kontrollerad miljö och de brukar alltid ha disclaimers på sina provsvar pga detta.

    Så vad är frågan egentligen? Om du är gravid? Tja, testerna visar att du åtminstone varit det. Kommer graviditeten utvecklas normalt? Det kan ingen berätta för dig, enbart tiden kan utvisa.

  • Äldre 26 Oct 16:06
    #2
    Anonym (Fattar inte) skrev 2017-10-26 15:40:06 följande:

    Jag förstår ärligt inte frågan.
    Du har tagit flera positiva graviditetstest, du uppvisar graviditetssymtom och det enda som talar emot en graviditet är ett provsvar från ett internetlabb som en barnmorska säger ofta ger fel testsvar. Internetlabb har generellt en mycket hög felmarginal då testerna inte tas i en kontrollerad miljö och de brukar alltid ha disclaimers på sina provsvar pga detta.

    Så vad är frågan egentligen? Om du är gravid? Tja, testerna visar att du åtminstone varit det. Kommer graviditeten utvecklas normalt? Det kan ingen berätta för dig, enbart tiden kan utvisa.


    Hej!


    Ja precis vad är frågan egentligen, har inte direkt en fråga är väl bara väldigt förvirrad och undrar om det kan stämma att labbprov inte är något att lita på och om det kan stämma att pco försvårar hcg nivån?


    Tack för att du tog din tid och svarade, uppskattar det!!

  • Äldre 26 Oct 19:17
    #3

    Fast svaret från labbet antyder ju också att du är gravid? Eller? Lutar mot pågående graviditet = tyder på pågående graviditet. Eller missförstår jag något? Fick du inger exakt hcg-värde från labbet?

  • Äldre 27 Oct 02:28
    #4
    Meriall skrev 2017-10-26 19:17:09 följande:

    Fast svaret från labbet antyder ju också att du är gravid? Eller? Lutar mot pågående graviditet = tyder på pågående graviditet. Eller missförstår jag något? Fick du inger exakt hcg-värde från labbet?


    Hej Meriall, nja jag tror de menar mer att det lutar mot att jag inte har ett pågående graviditet.


    För denna läkaren la som kommentar '' Lutar EMOT pågående graviditet''


    De enda värden jag fick var < 3,0 så ja 3 eller lägre då..


    Pratade dock med barnmorska idag och hon sa att även om det är 3 eller 4 eller 2 så är det inte möjligt att ha hcg i kroppen om man inte är gravid då hcg hormonet utsöndrar bara vid en graviditet..


    Men detta labbet skrev inte om det var 2,8 eller 3,1 utan bara 3 så de kanske ser nr 3 som 0 (?)

  • Äldre 27 Oct 06:41
    #5

    Har du tagit några fler gravtest? Har du tänkt ta om blodprov igen för att se om hcg stiger?

    Vid det här laget skulle dina gravtest blivit starkare om allt var som det skulle. Jag tolkar också ditt resultat som ej gravid tyvärr.

    När jag hade mitt utomkveds så steg hcg alldeles för sakta mot vad det skulle och sedan efter fick jag gå på uppföljning med blodprover för att se att det sjönk. Detta var på KS i Solna. Där räknade dem ett svar på under 5 hcg som = 0. Så mitt sista blodprov hade jag 2.7 och ansågs färdigbehandlad. Känner att du behöver göra något för att få def besked som du kan lita på så du får ett avslut någon gång.

  • Äldre 27 Oct 07:06
    #6

    Man kan visst ha låga nivåer av HCG i blodet även om man inte är gravid. Gränsen brukar sättas på 5. Under är man inte gravid.

    Och varför skulle man inte kunna lita på ett provsvar från Werlab? Det var en ytterst korkad kommentar och varför tog inte din BM ett nytt hcg-test för att säkerställa värdet?

    Jag tycker det låter som du kan ha haft en kemisk graviditet, dvs du har blivit gravid men det har avstannat ett par dagar senare. Kroppen hann börja producera hcg, därav utslag på stickorna men sen sjönk det ganska omgående igen.

  • Anonym (Fatta­r inte)
    Äldre 28 Oct 14:03
    #7
    Savasana skrev 2017-10-27 07:06:58 följande:

    Man kan visst ha låga nivåer av HCG i blodet även om man inte är gravid. Gränsen brukar sättas på 5. Under är man inte gravid.

    Och varför skulle man inte kunna lita på ett provsvar från Werlab? Det var en ytterst korkad kommentar och varför tog inte din BM ett nytt hcg-test för att säkerställa värdet?

    Jag tycker det låter som du kan ha haft en kemisk graviditet, dvs du har blivit gravid men det har avstannat ett par dagar senare. Kroppen hann börja producera hcg, därav utslag på stickorna men sen sjönk det ganska omgående igen.


    Anledningen till att man inte kan lite på den typen av provsvar är för att man tar dem själv, i en icke kontrollerad miljö. Allt KAN stämma och då blir det rätt svar, men om man tex råkar öppna provkitet med fel personer/saker/whatever i närheten så kan svaret bli felaktigt.
    Jag gjorde tex ett DNA-test för att ta reda på kön på första barnet, men eftersom svaret kom tillbaks "kille" gick det inte att veta säker om det verkligen var en kille eller om min sambo hade råkat komma i närheten av mitt prov. Det hade räckt att det hade funnits några av hans hudceller på fel ställe i rummet där jag gjorde i ordning provet så hade det blivit fel, trots att jag var jättenoga med att inte ha honom i närheten.
    Nu vet jag inte vad detta var för prov, det kanske inte är lika lätt att råka kontaminera, men faktum är att så länge kliniken inte kan kontrollera omgivningen för provtagningen så kan de inte heller garantera provsvaren.
    Av den anledningen tycker jag det är jättemärkligt att utnyttja internet-provtagning och se det som något annat än en fingervisning.
  • Äldre 28 Oct 14:09
    #8
    Anonym (Fattar inte) skrev 2017-10-28 14:03:32 följande:
    Anledningen till att man inte kan lite på den typen av provsvar är för att man tar dem själv, i en icke kontrollerad miljö. Allt KAN stämma och då blir det rätt svar, men om man tex råkar öppna provkitet med fel personer/saker/whatever i närheten så kan svaret bli felaktigt.
    Jag gjorde tex ett DNA-test för att ta reda på kön på första barnet, men eftersom svaret kom tillbaks "kille" gick det inte att veta säker om det verkligen var en kille eller om min sambo hade råkat komma i närheten av mitt prov. Det hade räckt att det hade funnits några av hans hudceller på fel ställe i rummet där jag gjorde i ordning provet så hade det blivit fel, trots att jag var jättenoga med att inte ha honom i närheten.
    Nu vet jag inte vad detta var för prov, det kanske inte är lika lätt att råka kontaminera, men faktum är att så länge kliniken inte kan kontrollera omgivningen för provtagningen så kan de inte heller garantera provsvaren.
    Av den anledningen tycker jag det är jättemärkligt att utnyttja internet-provtagning och se det som något annat än en fingervisning.
    Alltså blodprover via Werlabs beställa på nätet men själva provtagningen sker på riktiga godkända labb som vårdcentral eller sjukhus. Ex universitetssjukhus som Karolinska är anslutna osv. Så inget larv med hemtest detta. Självklart kan man lita på dessa test.
  • Äldre 29 Oct 09:18
    #9

    Werlabs är inga hemtest ! Man köper en remiss via datorn, en läkare hos Werlabs lägger in proverna på labbet och man går till ett riktigt labb och tar blodproverna på tex sjukhus som samarbetar med Werlabs, alltså kan man lita helt fullt på provresultaten. Lika mycket som om man skulle ha tagit ett blodprov på vårdcentralen etc.

  • Äldre 29 Oct 09:20
    #10

    Trådstartaren- Hcg under 5 betyder inte gravid.

    Hoppas det går bättre vid nästa försök.

  • Wed 28 Aug 2019 23:27
    #11
    UndrandeSökare skrev 2017-10-29 09:20:17 följande:

    Trådstartaren- Hcg under 5 betyder inte gravid.

    Hoppas det går bättre vid nästa försök.


    Så allt från hcg värde 5 = graviditet ?
  • Thu 29 Aug 2019 07:14
    #12
    sötsthlmstjej skrev 2019-08-28 23:27:17 följande:

    Så allt från hcg värde 5 = graviditet ?


    Ja, men sen måste man ta nya hcgprover upprepade gånger för att se OM graviditeten utvecklas åt rätt håll.

    HCG-världet ska dubblera sig varannan dag om allt är normalt.
Svar på tråden Barnmorskan litar inte på hcg- blodprov av labb?