• Anonym (VAR GÅR GRÄNSE­N)
    Äldre 26 Oct 21:46
    4107 visningar
    17 svar
    17
    4107

    SEXUELLT KRÄNKT I RAPPORT

    Såg just på rapport om #metoo.

    En kvinna som talar om att någon tagit henne på axeln för många år sedan.

    Klart att om gränsen går där har alla blivit kränkta
    Du kan ju bli kränkt av en chokladask idag

    Kan vi efter detta ha krogar där män betalar en drink ?
    Skall det vara tillåtet att bjuda på middag ?

    Låt oss jämföra med Norge, ett lite mindre hysteriskt land.
    Där är det i år 35 anmällningar om sexuellt ofredande till Polisen.

  • Svar på tråden SEXUELLT KRÄNKT I RAPPORT
  • Anonym (#ihav­e)
    Äldre 27 Oct 05:08
    #1

    Din signatur är mer relevant än ditt resonemang. "Var går gränsen?" just denna fråga efyerlystes av en talare på #metoo manifestationen som sändes på TV4.

    Är all beröring som man inte bett om lov för innan en sexuell kränkning?

    Om jag kollar på en snygg/sexig tjej man möter eller som går förbi en när man sitter på stan, är det en kränkning?

    Är det alltid ett problem med sexistiska skämt? T ex bland kollegor eller vänner där man ibland har seriösa samtal om sexuella övergrepp och alla är överens om att tafsande och våldtäkter är vidrigt företeelser. Kan man då dra ett blondinskämt som anspelar på sex eller förgriper man sig på kvinnorna i sällskapet då?

    Var går gränsen?

  • Anonym (D.D.)
    Äldre 27 Oct 05:16
    #2
    Anonym (VAR GÅR GRÄNSEN) skrev 2017-10-26 21:46:09 följande:

    Såg just på rapport om #metoo.

    En kvinna som talar om att någon tagit henne på axeln för många år sedan.

    Klart att om gränsen går där har alla blivit kränkta

    Du kan ju bli kränkt av en chokladask idag

    Kan vi efter detta ha krogar där män betalar en drink ?

    Skall det vara tillåtet att bjuda på middag ?

    Låt oss jämföra med Norge, ett lite mindre hysteriskt land.

    Där är det i år 35 anmällningar om sexuellt ofredande till Polisen.


    Problemet är att de i metoo-kampanj gjort det till att det är kvinnan som avgör om det är övergrepp, vilket är nonsens. Varför inte berätta vad sexuella övergrepp bär istället för att sprida desinformation som metoo-kampanjen.
  • Anonym (Nyfik­en fråga.­..)
    Äldre 27 Oct 09:27
    #3
    Anonym (D.D.) skrev 2017-10-27 05:16:43 följande:

    Problemet är att de i metoo-kampanj gjort det till att det är kvinnan som avgör om det är övergrepp, vilket är nonsens. Varför inte berätta vad sexuella övergrepp bär istället för att sprida desinformation som metoo-kampanjen.


    Om det är nonsens att kvinnan som mottagit/utsatts för handlingen som skall avgöra om det är ett övergrepp/kränkning eller inte, av vem och hur tycker du då att det bäst ska avgöras?
  • Pretor­ian IV
    Äldre 27 Oct 11:06
    #4
    +1

    Vi har ju lagar som styr upp det. Att ta någon på axeln är inte ett sexuellt övergrepp, inte heller att titta på någon.

    Att stoppa ner handen i byxorna på någon är ett sexuellt övergrepp.

  • Anonym (Nyfik­en fråga.­..)
    Äldre 27 Oct 11:27
    #5
    +1
    Pretorian IV skrev 2017-10-27 11:06:38 följande:

    Vi har ju lagar som styr upp det. Att ta någon på axeln är inte ett sexuellt övergrepp, inte heller att titta på någon.

    Att stoppa ner handen i byxorna på någon är ett sexuellt övergrepp.


    Samma lag säger att det är den som upplever kränkningen som har tolkningsföreträde. Jag håller med om att en hand i byxorna är ett solklart sexuellt övergrepp. Likaså att en hand på en påklädd axel inte är ett övergrepp. Men om handen läggs på samma axel i ett sammanhang där det kanske kan misstolkas. Om handen rörs lite och fingrarna "masserar" samtidigt... om axeln kanske bara är täckt delvis av ett tunt linneband eller om handlingen upprepas flera gånger... om det dessutom är chefen som gör det, är det då helt ok, eller kan det kanske vara lite kränkande? Var går gränsen?
  • Anonym (D.D.)
    Äldre 27 Oct 12:52
    #6
    Anonym (Nyfiken fråga...) skrev 2017-10-27 09:27:23 följande:

    Om det är nonsens att kvinnan som mottagit/utsatts för handlingen som skall avgöra om det är ett övergrepp/kränkning eller inte, av vem och hur tycker du då att det bäst ska avgöras?


    Rättssystemet naturligtvis. Allt annat är befängt. Vi lever i en rättsstat.
  • Anonym (Nyfik­en fråga.­..)
    Äldre 27 Oct 13:50
    #7
    Anonym (D.D.) skrev 2017-10-27 12:52:28 följande:

    Rättssystemet naturligtvis. Allt annat är befängt. Vi lever i en rättsstat.


    Vet inte vilka erfarenheter du har av vårt rättssystem, men du känner säkert till att även i våra domstolar görs olika bedömningar av frågor och tvister av den här karaktären... menar du att vi ska låta rättsväsendet prova alla enskilda fall av ofredande och kränkningar, eller kan det kanske vara så att män i större utsträckning borde hålla fingrarna i styr... som sagt, nyfiken fråga bara.
  • Anonym (D.D.)
    Äldre 27 Oct 14:57
    #8
    Anonym (Nyfiken fråga...) skrev 2017-10-27 13:50:29 följande:

    Vet inte vilka erfarenheter du har av vårt rättssystem, men du känner säkert till att även i våra domstolar görs olika bedömningar av frågor och tvister av den här karaktären... menar du att vi ska låta rättsväsendet prova alla enskilda fall av ofredande och kränkningar, eller kan det kanske vara så att män i större utsträckning borde hålla fingrarna i styr... som sagt, nyfiken fråga bara.


    Vad något är, är en sak. Vad som är lämpligt beteende något annat.

    Om jag kallar dig för ful, är det inget sexuellt övergrepp även om du skulle tycka det. Om man nu är osäker på vad som är vad så läs lagen. Om man är osäker på vad lagen säger i praktiken så sätt dig in i prejudikat.

    Att kalla dig gör ful är likt väl olämpligt beteende även om det inte är ett brott.
  • Anonym (Dumsk­alle)
    Äldre 27 Oct 15:02
    #9

    Alltså det går att lägga en vänskaplig hand på någons axel, en bestämd hand på någons axel eller en sexuell hand på någons axel... Att du känner att du behöver starta en tråd om detta visar ju på att du aldrig varit med om att någon tagit på dig på ett obehagligt sätt, för om du hade det hade du förstått. Det ÄR stor skillnad i fysisk beröring beroende på sättet man blir berörd, situationen osv. Att få någon anmäld för en hand på axeln kommer såklart aldrig vara möjligt men poängen är ju återigen (för de som inte fattat än) att belysa det enorma problemet med att män tar sig friheter som inte är okej.

    Jag kan ju ge ett exempel. När jag precis kommit ut i arbetslivet jobbade jag ihop med en väldigt obehaglig man 50+. En sådär supersnäll typ som aldrig är dum eller arg eller elak... Problemet är att han var sjukt obehaglig och tog på en på sätt som absolut inte är okej. En hand på axeln (/benet/ryggen) från honom VAR liksom som ett övergrepp. Det var sättet han gjorde det på, hur han pratade när han gjorde det och vad han sa när han gjorde det. Jag är absolut inte känslig i vanliga fall och min gräns för sexskämt osv är väldigt hög, men det kryper liksom i mig av obehag nu fortfarande 10 år senare....

    Som sagt. Om man verkligen inte förstår så har man haft tur i livet att slippa den sortens människor.... Var glad för det istället och var lite ödmjuk för oss som faktiskt råkat ut för de äckel som benämns i media.

  • Anonym (Nyfik­en fråga.­..)
    Äldre 27 Oct 15:18
    #10
    Anonym (D.D.) skrev 2017-10-27 14:57:56 följande:
    Vad något är, är en sak. Vad som är lämpligt beteende något annat.

    Om jag kallar dig för ful, är det inget sexuellt övergrepp även om du skulle tycka det. Om man nu är osäker på vad som är vad så läs lagen. Om man är osäker på vad lagen säger i praktiken så sätt dig in i prejudikat.

    Att kalla dig gör ful är likt väl olämpligt beteende även om det inte är ett brott.
    God dag yxskaft!
  • Anonym (D.D.)
    Äldre 27 Oct 15:25
    #11
    Anonym (Nyfiken fråga...) skrev 2017-10-27 15:18:53 följande:

    God dag yxskaft!


    Ja, det är också olämpligt beteende.
  • Äldre 27 Oct 15:27
    #12

    Det här är en intressant tråd, som behövs i #metoo-debatten.. Det handlar mycket om kränkningar överlag idag, framförallt ungdomar blir kränkta. Jag är 52+ och har länge undrat, när började "kränkningsvågen" när blev det poppis och varför.. Ursäkta OT.

  • Anonym (D.D.)
    Äldre 27 Oct 16:39
    #13
    Gaskarl skrev 2017-10-27 15:27:55 följande:

    Det här är en intressant tråd, som behövs i #metoo-debatten.. Det handlar mycket om kränkningar överlag idag, framförallt ungdomar blir kränkta. Jag är 52+ och har länge undrat, när började "kränkningsvågen" när blev det poppis och varför.. Ursäkta OT.


    Det är en konsekvens av det individualiserade och feministiska samhället. Folk ser bara sina egna behov och kvinnor uppmanas att gå in i offerrollen vilket de lydigt gör.
  • Anonym (Skjut mig)
    Äldre 27 Oct 17:57
    #14
    Anonym (Nyfiken fråga...) skrev 2017-10-27 11:27:53 följande:

    Samma lag säger att det är den som upplever kränkningen som har tolkningsföreträde. Jag håller med om att en hand i byxorna är ett solklart sexuellt övergrepp. Likaså att en hand på en påklädd axel inte är ett övergrepp. Men om handen läggs på samma axel i ett sammanhang där det kanske kan misstolkas. Om handen rörs lite och fingrarna "masserar" samtidigt... om axeln kanske bara är täckt delvis av ett tunt linneband eller om handlingen upprepas flera gånger... om det dessutom är chefen som gör det, är det då helt ok, eller kan det kanske vara lite kränkande? Var går gränsen?


    Tolkningsföreträde, det kan vara det sämsta ordet på svenska. Inget annat ord kan bara genom att yttras stjälpa en hel diskussion om feminism, jämställdhet eller rasism.
  • Anonym (Nyfik­en fråga.­..)
    Äldre 27 Oct 18:06
    #15
    Anonym (Skjut mig) skrev 2017-10-27 17:57:23 följande:

    Tolkningsföreträde, det kan vara det sämsta ordet på svenska. Inget annat ord kan bara genom att yttras stjälpa en hel diskussion om feminism, jämställdhet eller rasism.


    Intresseklubben notererar ivrigt! ????
  • Äldre 27 Oct 18:46
    #16
    Anonym (D.D.) skrev 2017-10-27 16:39:52 följande:

    Det är en konsekvens av det individualiserade och feministiska samhället. Folk ser bara sina egna behov och kvinnor uppmanas att gå in i offerrollen vilket de lydigt gör.


    Det är ju väldigt många grabbar som skriker om kränkningar när man ber dom om saker dom inte känner till också.
  • Anonym (D.D.)
    Äldre 27 Oct 18:59
    #17
    Gaskarl skrev 2017-10-27 18:46:49 följande:

    Det är ju väldigt många grabbar som skriker om kränkningar när man ber dom om saker dom inte känner till också.


    Du kan öppna valfri mediakanal och du ser kvinnor som lipar överallt.
Svar på tråden SEXUELLT KRÄNKT I RAPPORT