• adde34

    SGI under arbetslösheten

    Hej
    Är ny här och hoppas att någon kan hjälpa mig.
    Det är så att min son har blivit allvarligt sjuk och jag VAB-ar just nu. Jag är arbetslös och när detta hände så har AF skrivit ut mig och jag kommer att få ersättning från FK. 
    Jag har gällande SGI från tidigare med min årslön, årsarbetstid( 252) dagar men FK delar min årslön på alla dagar (365).
    Försökte hitta på FK hemsida om regler men hittar inget konkret. 
    Känner verkligen att det är fel att räkna så.
    Tacksam för svar


    adde
  • Svar på tråden SGI under arbetslösheten
  • adde34

    Precis.
    Exempel:


     


    vid arbete uträkning av SGI 273600 * 0,97* 0,8=212313 \252=842 kronor per dag i ersättning


     


    vid arbetslöshet beräkning av SGI 273600*0,97*0,8=212313/365=581 kronor i ersättning per dag 


     

  • Kerubmamman

    För arbetssökande är det samma tak som a-kassan. För att man inte ska tjäna på att sjukskriva sig eller vabba.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • adde34

    Har pratat med min a kassa och de säger att man ska stå till arbetsmarknads förfogande och vara aktiv med att söka jobb men det står ingenstans att man ska söka jobb 24/7, alltså under helger också


     
  • Kerubmamman

    A-kassa får man ersättning fem dagar per vecka. Sjukpenning får man sju dagar per vecka oavsett om man har arbete eller ej.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • adde34

    Vi ska inte blanda ihop begreppen nu....VAB gäller det och man får utbetalt för 5 dagar i veckan , inte lördag och söndag

  • adde34

    Så här står det:

    Hel tillfällig föräldrapenning
    from 09.16 tom 10.15     Antal dagar 20   

    Alltså 5 arbetsdagar i veckan eller 20 arbetsdagar i månaden

  • Brittsommar

    Lite osäker vilka pengar du ska få från försäkringskassan men menar du aktivitetsstöd så ska du inte anmäla vabb utan när du rapporterar så fyller du i vilka dagar du ev har vabbar och vabb lönen betalas ut tillsammans med stödet.

  • Kerubmamman

    vad har du fått utbetalt per dag före skatt? Jag tror du slår i taket.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • IsadoraW1

    Jag är nog trögtänkt här men..vad är det du vänder dig enot ts; hur menar du att din sgi borde beräknas? Och är det den ersättning per dag du nu får eller vad din sgi blivit beslutad till du vänder dig emot?

    Jag har jobbat med att besluta sgi så kan förhoppningsvis förklara om det är själva sgi'n du har synpunkter på.

  • adde34

    581:-/dag får jag

    Det jag undrar eller sätter mig emot som du säger är varför mitt sgi inte delas på arbetsdagar utan på alla dagar under året (365) . Som jag skrev förut - det står ingenstans att man ska söka jobb under helgen

Svar på tråden SGI under arbetslösheten