• Äldre 28 Oct 01:41
    3004 visningar
    5 svar
    5
    3004

    Riktlinjer för bostadsbidrag

    Hej!

    För några år sedan läste jag ett häfte på 8-10 sidor, med riktlinjer för Bostadsbidrag. Minns att det stod hur stor bistadsyta man får ha per barn, hur stor förmögenhet man får ha och hur hög maxhyran får vara mm mm. Någon som har länk på den, så att jag kan få läsa den igen? Måste inte vara den allra senaste versionen.

    (Det ena barnet efter det andra håller på att flytta ut, och kanske kommer jag att tvingas se mig om efter ny bostad. Behöver ta reda på vad jag har råd med nu och i framtiden.)

  • Svar på tråden Riktlinjer för bostadsbidrag
  • Äldre 28 Oct 11:14
    #1

    finns på deras hemsida fk.se

  • Anonym (FK)
    Äldre 31 Oct 08:30
    #2

    Det är inte så att det finns något som säger hur stort man får bo eller hur hög hyra man får ha. Det är en vanlig missuppfattning och som får folk att låta bli att söka bostadsbidrag.

    Däremot är det så att det PÅVERKAR BERÄKNINGEN av bostadsbidraget, vilket är en annan sak.

    Bor du ensam med ett barn i  5 rumslägenhet på 120 kvm och med en hyra på 14.000 så betyder inte det att du inte har rätt till bostadsbidrag utan att du får bostadsbidrag beräknat upptill taket för hyra. 

    Kanske är det vad du menar men jag har sett det många gånger, att folk tror att man inte får ha hyra över en viss summa eller lägenhetsyta upp till en viss gräns för att få bostadsbidrag och så är det alltså inte.

  • Äldre 31 Oct 11:11
    #3
    Anonym (FK) skrev 2017-10-31 08:30:01 följande:
    Det är inte så att det finns något som säger hur stort man får bo eller hur hög hyra man får ha. Det är en vanlig missuppfattning och som får folk att låta bli att söka bostadsbidrag.

    Däremot är det så att det PÅVERKAR BERÄKNINGEN av bostadsbidraget, vilket är en annan sak.

    Bor du ensam med ett barn i  5 rumslägenhet på 120 kvm och med en hyra på 14.000 så betyder inte det att du inte har rätt till bostadsbidrag utan att du får bostadsbidrag beräknat upptill taket för hyra. 

    Kanske är det vad du menar men jag har sett det många gånger, att folk tror att man inte får ha hyra över en viss summa eller lägenhetsyta upp till en viss gräns för att få bostadsbidrag och så är det alltså inte.
    FEL! Tittar du på deras hemsida så finns det visst regler kring detta.
  • Äldre 31 Oct 14:48
    #4

    FKs handledning finns här: tinyurl.com/2004-10Bostadsbidrag Ex får man för ett barn bidrag för yta upp till 80 kvm. Så det som överstiger får man stå för helt själv.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (FK)
    Äldre 31 Oct 15:45
    #5
    Tofflans skrev 2017-10-31 11:11:31 följande:
    FEL! Tittar du på deras hemsida så finns det visst regler kring detta.
    Intressant, länka gärna då jag inte kan hitta något som säger att jag har fel.
Svar på tråden Riktlinjer för bostadsbidrag