• Äldre 28 Oct 15:30
    5093 visningar
    7 svar
    7
    5093

    Fråga om gåstolar

    Hej :)

    Det börjar bli dags att köpa gåstolar till våra tvillingtjejer. Läser beskrivning och många gåstolar har låsta bakhjul och endast framhjulen är svängbara. Detta är mina första barn så jag har ingen erfarenhet av gåstolar. Så jag undrar vad som är bäst? Att alla fyra hjulen är svängbara eller endast det fram? Och varför har vissa gåstolar låsta bakhjul? :)

  • Svar på tråden Fråga om gåstolar
  • Anonym (?)
    Äldre 28 Oct 16:37
    #1

    Är du ens säker på att du ska ha gåstolar? Det är ju inte rekommenderat... (utifrån barnets fysiska utveckling alltså). Ökar skaderisk, kan fördröja att de lär sig gå och är inte bra för ryggen...

  • Anonym (S)
    Äldre 28 Oct 16:41
    #2

    Skippa gåstolar är mitt tips. Låt de få ligga på golvet och ge dom en chans att röra på sig själva.

  • Äldre 28 Oct 16:44
    #3

    Jag hade heller inte köpt gåstolar om jag var i din sits, det är inte gynnsamt för barnens motorik och utveckling.

  • Anonym (Elin)
    Äldre 31 Oct 06:46
    #4

    Jag är också tveksam till gåstolar. Mina gick utan, sonen vid 10,5 mån och dottern vid drygt 9 mån.

    Varför vill du ha gåstolar?

  • Äldre 31 Oct 18:30
    #5

    Vi har använt gåstolen sparsamt, men våra barn har lärt sig gå ändå mellan 10,5-12 månaders ålder och då menar jag ca 10 steg. I början hade vi den utan hjul, så de fick lära sig stå och balansera, senare satte vi på hjulen. Vi har använt den enstaka korta stunder per dag, inte att de mer eller mindre fått bo i den som vissa gör. Vår har haft rörliga hjul, så de kommit i alla riktningar. Jag har haft ett barn i taget.

    Om du har tvillingar behöver ni ha ett stort hem när de börjar fara omkring. Stolarna har dock bara några få månaders användning innan bebisarna klättrar i eller ur själva.

  • Äldre 28 Aug 20:50
    #6

    Hej,

    Ok, nu vill jag, för framtida föräldrar som undrar, ge en mer nyanserad bild rörande gåstolars vara eller icke vara SAMT svara på ursprungsfrågan. Det var väldigt mycket åsikter och lite svar i denna tråd tycker jag.

    Vi börjar med frågan; skillnad på fyra roterande hjul eller två roterande + två fasta. Den med två fasta är lättare att styra/planera färden framåt. Den med fyra roterande är lättare att ta sig ur låsta positioner t.ex. om ditt barn fastnar i ett hörn. Båda kräver viss inkörning för att barnet ska fatta hur den funkar. Vår son har testat båda varianterna och jag upplevde att i början var den med fyra helt roterande hjul lättare för han att manövrera medan när han fick lite bättre självkontroll och ville planera sin framfart lite mer så var den med två låsta hjul bättre. Vi fick lyfta honom rätt mer med den med två låsta hjul. Så för och nackdelar med båda helt enkelt.

    En liten varning: om du har ett boende med trappa så var uppmärksam på att de kan få upp hög fart vilket kan vara riskabelt med en nedåtgående trappa.

    Om du har två som kör omkring kommer det helt klart bli endel krockar men inget som de inte klarar.

    Sedan kommer vi till åsikter; jag tycker personligen att gåstol har varit fantastiskt. Vår son har älskat dem från dag ett. Han använde dem från 5-9 mån. I början stod han mest i den, därefter bakåt, långsamt framåt för att sedan springa runt med den. Han har varit så lycklig i den så skulle absolut inte ha velat förvägra honom den upplevelsen.

    Han lärde sig åla, krypa, gå i trappor, stå, klättra och gå i god tid innan ett så jag tvivlar på att han farit illa.

    Dessutom hade han skena i 3 månader vilket kan försena ovanstående. Så nej, tycker de att det är kul mef gåstol så låt dem ha det.

    Dessutom, vem säger att de måste gå innan eller precis till de är ett? Så länge ingen del i "gå-funktionen är skadat så kommer de lära sig. Bara låt dem utvecklas i sin takt.

    #alltärintesvartellervit

  • Äldre 29 Aug 12:01
    #7
    Gäddeholm skrev 2018-08-28 20:50:59 följande:

    Hej,

    Ok, nu vill jag, för framtida föräldrar som undrar, ge en mer nyanserad bild rörande gåstolars vara eller icke vara SAMT svara på ursprungsfrågan. Det var väldigt mycket åsikter och lite svar i denna tråd tycker jag.

    Vi börjar med frågan; skillnad på fyra roterande hjul eller två roterande + två fasta. Den med två fasta är lättare att styra/planera färden framåt. Den med fyra roterande är lättare att ta sig ur låsta positioner t.ex. om ditt barn fastnar i ett hörn. Båda kräver viss inkörning för att barnet ska fatta hur den funkar. Vår son har testat båda varianterna och jag upplevde att i början var den med fyra helt roterande hjul lättare för han att manövrera medan när han fick lite bättre självkontroll och ville planera sin framfart lite mer så var den med två låsta hjul bättre. Vi fick lyfta honom rätt mer med den med två låsta hjul. Så för och nackdelar med båda helt enkelt.

    En liten varning: om du har ett boende med trappa så var uppmärksam på att de kan få upp hög fart vilket kan vara riskabelt med en nedåtgående trappa.

    Om du har två som kör omkring kommer det helt klart bli endel krockar men inget som de inte klarar.

    Sedan kommer vi till åsikter; jag tycker personligen att gåstol har varit fantastiskt. Vår son har älskat dem från dag ett. Han använde dem från 5-9 mån. I början stod han mest i den, därefter bakåt, långsamt framåt för att sedan springa runt med den. Han har varit så lycklig i den så skulle absolut inte ha velat förvägra honom den upplevelsen.

    Han lärde sig åla, krypa, gå i trappor, stå, klättra och gå i god tid innan ett så jag tvivlar på att han farit illa.

    Dessutom hade han skena i 3 månader vilket kan försena ovanstående. Så nej, tycker de att det är kul mef gåstol så låt dem ha det.

    Dessutom, vem säger att de måste gå innan eller precis till de är ett? Så länge ingen del i "gå-funktionen är skadat så kommer de lära sig. Bara låt dem utvecklas i sin takt.

    #alltärintesvartellervit


    Fast du delade ju precis bara din egen åsikt också :)

    Såklart blir inte varenda unge som placeras i gåstol hämmad i utvecklingen men det är rekommenderat att man undviker gåstol, och vill man ändå använda det så skall man försöka begränsa användandet ändå.

    Barn brukar lära sig saker ändå utan att man "tränar dem" så gåstolen är säkert inget stort hinder och jag tror att dom flesta barn skulle tycka att dem var roliga. Men det finns en anledning till varför man avråder från att använda dem och det är dels för att det kan försena den naturliga utvecklingen och det är inte så konstigt, varför kämpa med att gå när man kan använda sig av ett hjälpmedel? Men sedan finns det väl forskning på att det är dåligt för barnens ryggar då det inte är naturligt att "gå" i upprätt läge innan kroppen är redo för det. Sådana konsekvenser visar sig ju senare i livet och då är det försent. Men man bestämmer ju själv om man vill utsätta barnet för den risken eller inte precis som med allt annat, eller om man vill tro på forskningen. Jag dömer ingen, använd gåstol för all del men man bör vara medveten om detta och försöka begränsa användandet lite. Detsamma gäller hoppgungor :)

    #jaglåtermittbarnhoppaisoffan
Svar på tråden Fråga om gåstolar