• Äldre 28 Oct 18:50
    3561 visningar
    8 svar
    8
    3561

    Höja hyran?

    Hej, vi hyr lägenhet av en privat hyresvärd. Vår hyra är på 4000kr i kallhyra och då är lägenheten inte ens bra isolerad, betalar ca 1500kr i el där vatten och värme dras med. Vi ska flytta i januari. Nu vill hyresvärden höja med 1500kr och då ska han betala elen själv.

    Han sa det för ca 2-3 veckor sen, och att den nya hyran skulle gälla från 1 nov, är det inte så att man ska säga det 1 eller 3 månader innan?

    Vi ska betala elen sista gången för oktober månad dvs i november, och hans avläsning börjar sista okt vilket betyder då att han kommer betala "själv" elen i december, ska inte vi då ge honom den nya hyran i nov? Eller måste det vara nu, ändå om han inte kommer betala elen i nov? Det är ju precis som om han får 1500kr extra i fickan?

    (Nej är inte med i hyresgästföreningen och kommer inte bli det nu).

  • Svar på tråden Höja hyran?
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 29 Oct 11:56
    #1

    Vet inte riktigt om det är jag som misssuppfattar din text eller om du tänker fel, men om ni betalar elen för oktober månad och han från sista oktober och framåt så bör hyran höjas från och med slutet av oktober (i och med att man betalar hyra i förskott). När ni sedan flyttar kommer ni inte betala hyra i slutet av december (om ni flyttar 1a januari), men hade ni fortfarande betalat elen då så hade ni fått en elräkning för december i efterskott.

  • Äldre 29 Oct 14:32
    #2
    Mascaraklumpar skrev 2017-10-29 11:56:04 följande:

    Vet inte riktigt om det är jag som misssuppfattar din text eller om du tänker fel, men om ni betalar elen för oktober månad och han från sista oktober och framåt så bör hyran höjas från och med slutet av oktober (i och med att man betalar hyra i förskott). När ni sedan flyttar kommer ni inte betala hyra i slutet av december (om ni flyttar 1a januari), men hade ni fortfarande betalat elen då så hade ni fått en elräkning för december i efterskott.


    Jo det är jag som missuppfattat honom, då han skrev så oklart. Det är ju klart att han behöver el pengarna nu i oktober för att sedan betala i november och pengarna i november för december. Men hur som så godkänner jag inte att betala elen 4x det vill säga 2 gånger var i två månader, då det blir 6000kr. Bor i en liten by, hyran är redan dyr för denna gamla lägenheten och för att vara i denna by.

    Har sagt att jag inte godkänner höjningen, då jag inte tänker betala elen 4x, jag vinner ju inget utan förlorar han sa då att elen stängs då av 1 nov. Han får väl inte göra så? Om jag inte godkänner?

    Har läst att hyresgästen behöver inte godkänna nya hyran, han får väl då inte stänga av elen?!

    Hade han höjt till 5000kr då hade jag vunnit på det, men nu är det ju samma pris jag betalar varje månad själv, plus att gå 3000kr back.
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 29 Oct 14:53
    #3
    LB2016 skrev 2017-10-29 14:32:52 följande:
    Jo det är jag som missuppfattat honom, då han skrev så oklart. Det är ju klart att han behöver el pengarna nu i oktober för att sedan betala i november och pengarna i november för december. Men hur som så godkänner jag inte att betala elen 4x det vill säga 2 gånger var i två månader, då det blir 6000kr. Bor i en liten by, hyran är redan dyr för denna gamla lägenheten och för att vara i denna by.

    Har sagt att jag inte godkänner höjningen, då jag inte tänker betala elen 4x, jag vinner ju inget utan förlorar han sa då att elen stängs då av 1 nov. Han får väl inte göra så? Om jag inte godkänner?

    Har läst att hyresgästen behöver inte godkänna nya hyran, han får väl då inte stänga av elen?!

    Hade han höjt till 5000kr då hade jag vunnit på det, men nu är det ju samma pris jag betalar varje månad själv, plus att gå 3000kr back.
    Jag förstår fortfarande inte. Varför skulle du få betala dubbelt i två månader? Men ja, du har rätt i det du skriver, han kan inte bara stänga av elen (hur skulle det ens gå till när den väl är i ditt namn?) och är ni inte överens om avtalet så får han ta det till hyresnämnden

    Hittade detta:

    lawline.se/answers/hyreshojning-om-nar-avisering-maste-ske
  • sextio­talist
    Äldre 29 Oct 15:04
    #4
    LB2016 skrev 2017-10-29 14:32:52 följande:

    Jo det är jag som missuppfattat honom, då han skrev så oklart. Det är ju klart att han behöver el pengarna nu i oktober för att sedan betala i november och pengarna i november för december. Men hur som så godkänner jag inte att betala elen 4x det vill säga 2 gånger var i två månader, då det blir 6000kr. Bor i en liten by, hyran är redan dyr för denna gamla lägenheten och för att vara i denna by.

    Har sagt att jag inte godkänner höjningen, då jag inte tänker betala elen 4x, jag vinner ju inget utan förlorar han sa då att elen stängs då av 1 nov. Han får väl inte göra så? Om jag inte godkänner?

    Har läst att hyresgästen behöver inte godkänna nya hyran, han får väl då inte stänga av elen?!

    Hade han höjt till 5000kr då hade jag vunnit på det, men nu är det ju samma pris jag betalar varje månad själv, plus att gå 3000kr back.


    Om det är ditt abonnemang så får han inte stänga av den
  • Äldre 29 Oct 22:06
    #5
    Mascaraklumpar skrev 2017-10-29 14:53:44 följande:

    Jag förstår fortfarande inte. Varför skulle du få betala dubbelt i två månader? Men ja, du har rätt i det du skriver, han kan inte bara stänga av elen (hur skulle det ens gå till när den väl är i ditt namn?) och är ni inte överens om avtalet så får han ta det till hyresnämnden

    Hittade detta:

    lawline.se/answers/hyreshojning-om-nar-avisering-maste-ske


    Eftersom jag har ju betalt i oktober för september sen ska jag betala han också i oktober för november, sen i november ska jag betala för oktober plus ännu en gång till honom för december. Eftersom hans avläsning börjar 1 nov så får jag alltså betala elen 4 gånger för två månader. Just därför går jag inte med på det, tänker inte betala 6000kr för bara el. Vet inte vad han håller på med elen, han kanske kan stänga av sina kablar vet inte hur det går till, han har en vän här hela tiden som jobbar med el, så man vet aldrig vad de har trixat ihop..

    Har läst det där och även kopierat och skickat till han, ska ringa mitt elbolag imorgon, han gör såna problem bara två månader innan vi ska gå, hade ju varit mer naturligt för nya hyresgästen.
  • Äldre 29 Oct 22:08
    #6
    sextiotalist skrev 2017-10-29 15:04:11 följande:

    Om det är ditt abonnemang så får han inte stänga av den


    Ska ringa imorgon och kolla upp det, jag har valt eget elbolag men betalar även elnät här i byn. Ska säga att jag inte godkänner det och att jag vill betala som jag hittills gjort.
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 30 Oct 09:20
    #7
    LB2016 skrev 2017-10-29 22:06:23 följande:

    Eftersom jag har ju betalt i oktober för september sen ska jag betala han också i oktober för november, sen i november ska jag betala för oktober plus ännu en gång till honom för december. Eftersom hans avläsning börjar 1 nov så får jag alltså betala elen 4 gånger för två månader. Just därför går jag inte med på det, tänker inte betala 6000kr för bara el. Vet inte vad han håller på med elen, han kanske kan stänga av sina kablar vet inte hur det går till, han har en vän här hela tiden som jobbar med el, så man vet aldrig vad de har trixat ihop..

    Har läst det där och även kopierat och skickat till han, ska ringa mitt elbolag imorgon, han gör såna problem bara två månader innan vi ska gå, hade ju varit mer naturligt för nya hyresgästen.


    Men det blir ju inga ökade utgifter för dig, skillnaden blir att du får betala elen i förskott istället för i efterskott. Det du får betala dubbelt nu skulle du annars ha betalat i efterskott efter att du flyttar. Du gör som sagt inga fel om du bestrider, men du får nog vara beredd på att hyresnämnden godkänner detta om han tar det dit och att du då får en räkning på dessa pengar. Säger du inte upp ditt elavtal utan fortsätter betala på det också vet jag faktiskt inte hur det blir. Kanske är det bäst att du kontaktat en jurist, så att du inte får betala både din egen el och hyreshöjningen.
  • Äldre 30 Oct 11:25
    #8
    Mascaraklumpar skrev 2017-10-30 09:20:12 följande:

    Men det blir ju inga ökade utgifter för dig, skillnaden blir att du får betala elen i förskott istället för i efterskott. Det du får betala dubbelt nu skulle du annars ha betalat i efterskott efter att du flyttar. Du gör som sagt inga fel om du bestrider, men du får nog vara beredd på att hyresnämnden godkänner detta om han tar det dit och att du då får en räkning på dessa pengar. Säger du inte upp ditt elavtal utan fortsätter betala på det också vet jag faktiskt inte hur det blir. Kanske är det bäst att du kontaktat en jurist, så att du inte får betala både din egen el och hyreshöjningen.


    Jo det förstår jag, men jag har inte valt att betala min el varje månad för att sedan betala i förskott. Har pratat med elbolaget och de tyckte också att det var dumt hur han gjort det, då det hade varit bättre att göra det med nya hyresgästen. Men det han har gjort är att han tagit bort "de stora metal boxarna som man får el från, vet ej vad de heter" och endast lämnat kvar en och kopplat alla 3 lägenheter med för att det blir billigare för honom. Då har han en egen abonnemang och mitt är borta. Han har hållt på och renoverat i trappan i månader, så han kunde ju ha mycket väl meddelat redan från första början när han börja ta bort de, så hade man ändå varit förberedd istället för att säga någon vecka innan när han redan gjort klart allt. Men ja det är väl så när man bor hos en privat hyresvärd, får helt enkelt betala han.

    Tack för svar alla!
Svar på tråden Höja hyran?