• Bebismage

    Soft markers på RUL tjockt nackskinn

    Hej!

    Var på rutinultraljud förra veckan där barnmorskan upptäckte att barnet har för tjockt nackskinn, alltså inte vätskespalten utan nackskinnet. Det kallas tydligen för "soft markers" eller "mjuka markörer" och kan tyda på att min dotter har downs syndrome, då tjockt nackskinn är associerat med det. Det jag undrar nu är om någon mer varit med om samma sak? Vad hände sen? Föddes barnet med Downs eller utan?

    Blev erbjuden fostervattenprov men tänker inte genomgå det pga. Risken för missfall.

  • Svar på tråden Soft markers på RUL tjockt nackskinn
  • Vickan I

    Inte varit med om det. Förstår att det skapar mkt oro. Men om ni vill få besked mer säkert har ni funderat på nipt? Det erbjuds inte gratis där ni bor gissar jag om första alternativet som erbjuds var fvp. Otroligt dåligt att det är så olika i olika delar av landet. Men går ju gå privat och göra nipt. Det ska jag göra.

  • Tjugotvåankor

    Jag var med om samma, de sa att nackskinnet var för tjockt i vecka 18, inte nackspalt utan nackskinnet, och att det var en markör som hade en stark association till downs syndrome och därmed innebar en förhöjd sannolikhet för downs. Gjorde fostervattenprov, både snabbanalys och den stora analysen, och det visade att det inte fanns några kromosomsavvikelser alls :) sannolikheten för kromosomsavvikelser ökar vid flera soft markers, dvs 2 eller fler, men det ökar bara sannolikheten, det innebär inte att något är fel utan barnet kan vara helt utan kromosomsavvikelser trots att dom hittar soft markers på ultraljudet :)

Svar på tråden Soft markers på RUL tjockt nackskinn