• Äldre 29 Oct 08:20
    4067 visningar
    10 svar
    10
    4067

    Född vecka 35+4 går ner i vikt

    Har en liten fråga. Har en liten tjej som är född i veckan 35+4 och vi är inlagda på neo. Tyvärr har amningen inte fungerat så hon sondmatas och får flaska med min mjölk i. Var 3:e timme äter hon 50 ml. Men ändå går hon ner i vikt. Just nu är det cirka 20 gram per dag som hon går ner. Trots att hon får behålla all mat. Är det något som vart med om liknande? Hur länge fick ni stanna på neo innan hemgång. Det är så frustrerande. Vet inte om det kanske är min mjölk som inte e tillräckligt näringsrik för henne.. Så många frågor men ingen personal här kan svara på frågorna.

    Får bara till svar att hon är för tidigt född..

  • Svar på tråden Född vecka 35+4 går ner i vikt
  • Äldre 29 Oct 08:26
    #1

    Vilken dag föddes hon? Alla barn går väl ner i början? Min tjej född i v33 gick ner i ca 4-5 dagar innan det vände men hon flaskmatades.

  • Äldre 29 Oct 08:27
    #2

    Vi stannade 10 dagar ungefär. Hyr mycket väger din tjej nu?

  • Äldre 29 Oct 08:40
    #3
    Meriall skrev 2017-10-29 08:26:24 följande:

    Vilken dag föddes hon? Alla barn går väl ner i början? Min tjej född i v33 gick ner i ca 4-5 dagar innan det vände men hon flaskmatades.


    Hon är född i tisdags så nu e hon 6 dagar.. min dotter flaskmatas och sondmatas var 3:e timme men det vänder liksom inte. Man blir frustrerad..
  • Äldre 29 Oct 08:42
    #4
    Meriall skrev 2017-10-29 08:27:27 följande:

    Vi stannade 10 dagar ungefär. Hyr mycket väger din tjej nu?


    Idag väger hon 2420 när hon föddes vägde hon 2746. Så hon har ju gått ner en del. Amningen har vi lagt ner eftersom det var en stressig situationer för både mig och dottern
  • Äldre 29 Oct 09:00
    #5
    Nina 204 skrev 2017-10-29 08:40:47 följande:

    Hon är född i tisdags så nu e hon 6 dagar.. min dotter flaskmatas och sondmatas var 3:e timme men det vänder liksom inte. Man blir frustrerad..


    Då borde det ju verkligen vända när som helst men förstår att du är frustrerad. Så här såg det ut för min dotter:

    Dag 1: (föddes) 2045g

    Dag 2: 1955g

    Dag 3: 1940g

    Dag 4: 1930g

    Dag 5: 1950g (vändning)

    Dag 6: 1960g

    Hur mår hon annars? Hålla värmen, behöver sola, andas bra själv?

    När lade ni ner amningen? Tänker om den strulade så kanske viktuppgången försenades lite av det? Jag ammade inte alls utan hon fick bröstmjölk på flaska från dag 2 (sondmatas första 12h på rutin) och sedan fasade vi över till ersättning efter ett par dagar. Flaskmatning verkar vara mkt lättare än amning för de minsta så hade jag velat amma hade hon fått ha sonden kvar längre sade personalen.

    Min tjej gick upp i vikt jättefort när hon väl började gå upp så vid 3 mån ålder (okorr) vägde hon mer än de som föddes samtidigt som hon som var fullgångna :O
  • Äldre 29 Oct 09:25
    #6
    Meriall skrev 2017-10-29 09:00:43 följande:

    Då borde det ju verkligen vända när som helst men förstår att du är frustrerad. Så här såg det ut för min dotter:

    Dag 1: (föddes) 2045g

    Dag 2: 1955g

    Dag 3: 1940g

    Dag 4: 1930g

    Dag 5: 1950g (vändning)

    Dag 6: 1960g

    Hur mår hon annars? Hålla värmen, behöver sola, andas bra själv?

    När lade ni ner amningen? Tänker om den strulade så kanske viktuppgången försenades lite av det? Jag ammade inte alls utan hon fick bröstmjölk på flaska från dag 2 (sondmatas första 12h på rutin) och sedan fasade vi över till ersättning efter ett par dagar. Flaskmatning verkar vara mkt lättare än amning för de minsta så hade jag velat amma hade hon fått ha sonden kvar längre sade personalen.

    Min tjej gick upp i vikt jättefort när hon väl började gå upp så vid 3 mån ålder (okorr) vägde hon mer än de som föddes samtidigt som hon som var fullgångna :O


    Oki, annars mår hon bara. Lite trött bara men det är inga andra fel på henne. Det är bara matningen. Amningen kom aldrig riktigt igång utan hon sondmatades fram tills igår. Vi försökte med amningen men hon fick liksom inte tag i bröstet. Så igår var väl förstå gången som hon liksom intog näring själv genom flaska med min mjölk i. Sonden har hon kvar. Så det hon inte orkar ta via flaskan får hon via sonden.. får se om dem ska öka mängden mat idag.. blir tokig när det liksom går åt fel håll hela tiden..
  • Äldre 29 Oct 10:00
    #7

    Mm förstår det. Vet de varför hon kom tidigare? Tänker att tröttheten kan ha med det att göra kanske?

  • Äldre 29 Oct 11:09
    #8
    Nina 204 skrev 2017-10-29 08:42:17 följande:

    Idag väger hon 2420 när hon föddes vägde hon 2746. Så hon har ju gått ner en del. Amningen har vi lagt ner eftersom det var en stressig situationer för både mig och dottern


    Men VILL du amma? Hon är ju bara några dagar gammal och vill man amma sitt prematura barn är det tålamod som gäller. Bara för att det inte funkar nu så betyder det inte att det inte funkar om en månad. I så fall, lägg till barnet vid bröstet innan varje måltid så hon blir bekant med det. Behöver inte vara mer jobbigt än så.. Det stimulerar även din mjölkproduktion.

    Men vill du inte är det ju en annan sak.

    För övrigt går nästan alla barn ner i början. Helt normalt.
  • Äldre 29 Oct 11:12
    #9
    Nina 204 skrev 2017-10-29 09:25:38 följande:

    Oki, annars mår hon bara. Lite trött bara men det är inga andra fel på henne. Det är bara matningen. Amningen kom aldrig riktigt igång utan hon sondmatades fram tills igår. Vi försökte med amningen men hon fick liksom inte tag i bröstet. Så igår var väl förstå gången som hon liksom intog näring själv genom flaska med min mjölk i. Sonden har hon kvar. Så det hon inte orkar ta via flaskan får hon via sonden.. får se om dem ska öka mängden mat idag.. blir tokig när det liksom går åt fel håll hela tiden..


    Man kan inte kräva av ett barn i den veckan att det ska ta bröstet efter bara några dagar. Det tar tid! Det borde de på neo stötta dig i och informera om. Det kan ta flera veckor/månader att få en fungerande amning. Men det är värt det om man vill amma.
  • Äldre 29 Oct 15:41
    #10

    Min son var i och för sig fullgången, men han svalt på min mjölk. Kommer inte ihåg när han slutade gå ner, men det tog honom en månad att återfå ursprungsvikt. Han började öka när han fick fri tillgång till ersättning efter varje amning - sån lättnad! Amningsfanatikerna sa att alla kan amma och att mjölken kommer att anpassa sig, men en erfaren läkare som vi träffade (efter 4 v) sa bara konstaterande att sonen behövde mer energi och att ersättning inte är nån fara i vårt rika land med rent vatten och god kvalitet.

Svar på tråden Född vecka 35+4 går ner i vikt