• Äldre 29 Oct 10:32
    5427 visningar
    11 svar
    11
    5427

    Blandras sommar 2018

    Hej!

    Familjen har länge tänkt skaffa hund och är nu bestämt att sommaren 2018 är det dags! Vi är hundvana och vill gärna ha en blandras som blir medelstor, runt 60cm i mankhöjd.

    Släthår, ?orthår får gärna föräldrarna vara. Tänker något liknande mindre mastiff (utan dregel ????)

    De vi sett på blocket läggs ut när de är leveransklar men behöver veta när de föds iaf. Och ibland planeras även blandrasparning därav min tråd här .

    Någon som vet något?

  • Svar på tråden Blandras sommar 2018
  • Äldre 29 Oct 12:09
    #1

    Vad ska ni ha hunden till och vilka egenskaper söker ni ?

  • Äldre 29 Oct 12:58
    #2

    Ska gå bruks med hunden. Även en del skyddsträning. I vardagen ska den finnas i familjen hela tiden. Va med min man i företaget hos honom om dagarna och kvällar, nätter och helger med alla i familjen.

  • Äldre 29 Oct 15:12
    #3
    Tigerdoo skrev 2017-10-29 12:58:34 följande:

    Ska gå bruks med hunden. Även en del skyddsträning. I vardagen ska den finnas i familjen hela tiden. Va med min man i företaget hos honom om dagarna och kvällar, nätter och helger med alla i familjen.


    Då är väl en Cane Corso lämplig om du är ute efter en mastiff. Varför inte köpa renrasigt där ni kan kolla upp hälsan och mentalitet många led bakåt, det finns ett avelsprogram, ni vet ungefär vad ni får och det finns planerade parningar ?
  • Äldre 29 Oct 15:19
    #4

    Visserligen kan man det men i flesta fall blandraserna friskare än renras. Är inte helt övertygad om utseendet på en Cane Corso därav också intresse för blandras.

  • Äldre 29 Oct 15:36
    #5
    Tigerdoo skrev 2017-10-29 15:19:47 följande:

    Visserligen kan man det men i flesta fall blandraserna friskare än renras. Är inte helt övertygad om utseendet på en Cane Corso därav också intresse för blandras.


    Vad är det för korsningar du tycker verkar vara intressanta ?
  • Äldre 29 Oct 15:57
    #6

    Mastiff, Cane Corso, Rottweiler, Schäfer tex. Något av det kanske, beror ju lite på vad man hittar och hur föräldrarna är i sina sinnen m.m.

  • Äldre 30 Oct 11:50
    #7

    är du intresserad av bruks samt skydd så tycker jag att du ska sätta dig in de olika bruksraserna. Du får inte tävla/göra bruksprov med alla raser.

    Att sedan önska en blandras med en mastiffblandning är inte det mest ultimata. Du vet aldrig vad du får när du väljer två olika raser. Allt nedärvs inte 50-50.

    Rekommenderar dig att läsa på skk.se och även sbk.se

  • Äldre 30 Oct 12:18
    #8

    Jag förstår inte en uppmuntran att blanda raser.

    Vad är meningen bakom det?

  • Äldre 30 Oct 21:07
    #9
    Tigerdoo skrev 2017-10-29 15:57:20 följande:

    Mastiff, Cane Corso, Rottweiler, Schäfer tex. Något av det kanske, beror ju lite på vad man hittar och hur föräldrarna är i sina sinnen m.m.


    Tyvärr har ju dom raserna samma hälsoproblem med hud, allergier och leder så att korsa dom raserna leder ju sällan till några friskare individer och det är ju ingen seriös hundägare som släpper friska hundar med bra mentalitet till blandrasavel då efterfrågan är stor inom rasen. Det är ju oftast bara dom hundar som inte klarar rasklubbarnas krav på hälsa och mentalitet som går i blandrasavel.
  • Äldre 2 Dec 10:26
    #10
    Dexter dot com skrev 2017-10-30 21:07:46 följande:
    Tyvärr har ju dom raserna samma hälsoproblem med hud, allergier och leder så att korsa dom raserna leder ju sällan till några friskare individer och det är ju ingen seriös hundägare som släpper friska hundar med bra mentalitet till blandrasavel då efterfrågan är stor inom rasen. Det är ju oftast bara dom hundar som inte klarar rasklubbarnas krav på hälsa och mentalitet som går i blandrasavel.

    Finns inget fel på min blandras. Faktum är att vi inte har några problem med någonting. Förutom klor då den hade 3 pulpor klippta när jag fick den. Inga problem utomhus med någonting längre. Helt otrolig o helt fantastisk är hunden!


    Blandras ams-pitt. Barnvänlig, lekfull, nyfiken, energifull, lyhörd, kärleksfull. Korthårig blank päls, lika vacker på utsidan som insidan. En otroligt smart och omtänksam Energi ! Fryser man ute så kommer den o bjuder in till lek för att bli varm! Vill hålla gruppen samlad.


    Växlar mellan dem hen älskar mest under natten och försöker sova lite hos varje! Väldigt renlig och lätt att spola av tassar och undersida. Hatar regn och som mest doppar tassarna i vattnet på sommaren :P


    Väldigt Rolig, tar egna initiativ för att ha kul tillsammans med en!
    Har hjälpt mig väldigt mycket med träning! Finns många stackare på blocket ! tar ca 1-1,5 år ifrån att vara en väldigt stressad och aggressiv hund till att vara kompis med allt och alla! :) 
    Rädslor; vatten, höga ljud och sina klor. 

    Rekommenderas starkt om du funderar på blandras !!!!


     

  • Äldre 2 Dec 11:58
    #11
    Tigerdoo skrev 2017-10-29 12:58:34 följande:

    Ska gå bruks med hunden. Även en del skyddsträning. I vardagen ska den finnas i familjen hela tiden. Va med min man i företaget hos honom om dagarna och kvällar, nätter och helger med alla i familjen.


    Det får du inte göra med en blandras.
Svar på tråden Blandras sommar 2018