Inlägg från: XEmmabus |Visa alla inlägg
  • XEmmabus

    Äldre katt. När är det dax?

    Det lyser igenom när du skriver att du insett att det är dags.

    Man måste alltid tänka på djuren i första hand.

    Jag vill också bara stötta dig till att du tagit rätt beslut. Du vet, men vill ha bekräftelse. Det har du fått från alla som gjort inlägg.

  • XEmmabus
    Monstermamman skrev 2017-10-29 22:38:36 följande:

    Han får onsior. Han tar de tabletterna jätte bra men kräks lätt efteråt.

    Vet. Tog njurvärden på honom och kände över honom rejält och hon anmärkte bara på att han är stel och har ont, i övrigt var han ok för sin ålder. Njurvärdena var ok, fina tänder och pälsen var ok. Vet. Menade att eftersom han är så pigg trots allt så ville hon prova med smärtlindring. Hon anmärkte dock på hans vikt (lite ölmage), men han väger nu 5 kg och vägde hela 6 kg i sina yngre dagar när han var ute och sprang mer. Han är tjockare nu så det är bara muskelmassa som han förlorat. Vet. Menade även att njurprovet kunde vara ?falskt? om han bryter ner sina muskler.

    Vi har just upptäkt att han kissat i vår säng, han sover även i vår el barnens sängar. Han skulle aldrig kissa där om han var ok. Imorse var det på filtarna vid soffan, igår på en tröja på golvet..... från att vara aldrig, till någon enstaka gång (missat att ha dörren öppen till toan/lådan), till någon gång i månaden till dagens nivå minst en gång i dagen. Vi har alltid försökt att hitta naturliga orsaker men just nu kan det inte vara annat än att han mår dåligt.

    Vi fattar ju att måste ta bort honom nu men när än nu? Imorgon, nästa vecka, innan jul, efter jul? Vågar vi lämna honom en helg i början av november (vi brukar lämna en natt men aldrig mer)? Skulle säkert kunna få någon att kika till honom men de är inga kattmänniskor.

    I jul har vi planerar att lämna honom på kattpensionat men det känns inget vidare heller.

    Det jobbigaste av allt är jag själv får ta detta då min man skjuter detta framför sig. Han vill inte prata om det, det som är jobbigt pratar man inte om. Katten är hans kelgris. Vi är överens om att det är dax men han kan inte ta beslut om när.

    Sen är det barnen, de är mellan 5 och 10. Den äldsta är väldigt känslig, han pratar fortfarande om kattsystern som vi tvingades ta bort mär han var 3. Liv och död är jobbigt för honom. Vi har pratat med barnen att katten är dålig/gammal och att vi kommer att få ta bort honom snart,


    Ni ska inte lämna er katt ensam en helg när han är dålig. Och kattpensionat till jul verkar inte någon bra ide.

    När du har pratat med veterinären i morgon tycker jag att det är dags att samla familjen och prata om att det viktiga nu är att göra det som är bäst för er älskade katt. Är man en riktig djurvän låter man inte sina djur lida. Det viktiga är att tänka på katten i första hand och era känslor i andra hand. Jag vet hur fruktansvärt det är. Det är lika jobbigt varje gång oavsett om det är hund eller katt. (Och självklart andra husdjur också, men det är dem jag kan relatera till).
Svar på tråden Äldre katt. När är det dax?