• Vän av dominanta kvinnor

    Delad hyra?

    Jag flyttade in till min nuvarande sambo och hennes dotter.

    Min sambo resonerade så att hon och jag delar på hyra och el 50/50 även internet och så handlar vi hem mat. Där handlar hon mer då hon har en 18 åring.

    Jag känner mig inte ok med att jag betalar halva hyran, elen och intermer. Dottern har även börjat arbeta en del men betalar inget hemma. Inte ens en symbolisk summa som väl kunnat sparats undan till hennes hemifrån flytt.

    Vad är rätt här igentligen vad gäller ekonomisk fördelning?


    En undrande trött sambo
  • Svar på tråden Delad hyra?
  • Happy87

    Jag presonligen tycker att man ska dela på kostnader om man bor ihop! de du använder ska du betala för! Och om hennes barn kanske inte har råd att betala ens en liten summa så borde personen hjälpa mer hemma, städa, diska o sånt! När de gäller maten om mamma köper nåt speciellt till sitt barn så ska hon stå för de men då ska du inte röra den maten heller, rätt ska vara rätt

  • Cadencee

    Är era löner lika så tycker jag att allt ska delas 50/50. Jag blir sambo nu vid årsskiftet och vi har 2 barn var. Mina på heltid och hans på halvtid. Men vi räknar inte med barnen så sätt. Utan vi är 2 vuxna med lika löner och då delar vi allt typ 50/50.

    Hade din sambos barn tagit studenten hade det sett lite annorlunda ut dock. Men än så länge (om dottern går i gymnasiet) är mamman försörjningsskyldig och därför tycker inte jag hon ska "räknas" med så att säga.

  • Kusin Krakel

    Visst kan det vara rimligt att din sambo betalar en större del av hyran om hon nyttjar en stö?re del av lägenheten. Känns dock som sådant som du borde lyft innan ni valde lägenhet och flyttade ihop så att hon kände till förutsättningarna. Men annsrs ser jag inget konstigt med det om ni vill ha ekonomin väldigt separerad. Ni får väl räkna ut kvadratmeyerpriset, och vad dotterns rum kostar så får din samo betala det. Sen om hon väljer att ta betalt av dottern eller ej är upp till henne. Går flickan på gymnasiet skulle jag ej ta hyra av barnet.

    Om ni vill kan ni ju låta mamman betala lite mer av vattnet också, för dotterns duschar. Hushållsel tror jag inte det blir så stor skillnad på två eller tre personer om inte dottern lagar en massa mat separat. Behöver ni bättre internet pga dottern är det ju rimligt arr sambon betalar merpriset, annars är det rimligt att betala hälften var. Rimligt att bara ta ut extra för det som blir faktiska merkostnader på grund av barnet (eller rumsyta som bara ena parten får nyttja).

    Vad gäller mat går det ju också ta hänsyn till vad ni äter, äter du mer än din sambo tex? Önsjar ni lika dyr mat osv (den ene kanske kan tänka sig linser när den andre alltid vill ha kött)

    Dvs man kan ju dela hur detaljerat som helst. Det man får räkna med då, är att om man vill ha helt rättvist när det gynnar en själv lär den andre vilja ha helt rättvist när det gynnar denne, så en justering kan leda till många fler.

  • Satira

    Rätt är väl vad ni tillsammans kommit överens om.
    Berörde ni inte ämnet innan ni tog beslutet att bli sambo? 

    Eller är det så att någon av er har ändrat er? 
    Eller visste du inte om att det fanns en 18-årig dotter med i bilden? 

  • Gizmo

    Om dottern studerar är mamman försörjningsskyldig.
    Om dottern arbetar bör hon betala en del hemma. 

  • Vän av dominanta kvinnor

    Tack för alla svar

    Jag anser man ska dela på bördor i livet och det var som sagt jag som flytta in. Det som förändrats är min syn på en ung vuxen som inget gör hemma. Får maten lagad o tvätten tvättad.

    Att jag betalar för mig är inte problemet. Det har blivit en princip för mig. Kanske handlar det om annat... relation är svårt.

  • Vän av dominanta kvinnor
    Kusin Krakel skrev 2017-10-30 06:46:19 följande:

    Visst kan det vara rimligt att din sambo betalar en större del av hyran om hon nyttjar en stö?re del av lägenheten. Känns dock som sådant som du borde lyft innan ni valde lägenhet och flyttade ihop så att hon kände till förutsättningarna. Men annsrs ser jag inget konstigt med det om ni vill ha ekonomin väldigt separerad. Ni får väl räkna ut kvadratmeyerpriset, och vad dotterns rum kostar så får din samo betala det. Sen om hon väljer att ta betalt av dottern eller ej är upp till henne. Går flickan på gymnasiet skulle jag ej ta hyra av barnet.

    Om ni vill kan ni ju låta mamman betala lite mer av vattnet också, för dotterns duschar. Hushållsel tror jag inte det blir så stor skillnad på två eller tre personer om inte dottern lagar en massa mat separat. Behöver ni bättre internet pga dottern är det ju rimligt arr sambon betalar merpriset, annars är det rimligt att betala hälften var. Rimligt att bara ta ut extra för det som blir faktiska merkostnader på grund av barnet (eller rumsyta som bara ena parten får nyttja).

    Vad gäller mat går det ju också ta hänsyn till vad ni äter, äter du mer än din sambo tex? Önsjar ni lika dyr mat osv (den ene kanske kan tänka sig linser när den andre alltid vill ha kött)

    Dvs man kan ju dela hur detaljerat som helst. Det man får räkna med då, är att om man vill ha helt rättvist när det gynnar en själv lär den andre vilja ha helt rättvist när det gynnar denne, så en justering kan leda till många fler.


    Det är så sant. Jag är bara trött och tänker att vi är tre som bor och det är tre som har ansvar. Vad gäller det ekonomiska så är vi två som jobbar men det som stör är att snart 18 år inte behöver göra nått alls hemma.
  • EmberEyes

    Jag fattar inte, kom kom ni inte överens om ekonomi, hushållsansvar och liknade innan ni flyttade ihop? Det verkar ju helt sinnessjukt att flytta ihop först och sedan x antal månader senare bestämma hur allting ska funka.

    Jag tycker helt ärligt att du ska kalla till ett "familjemöte" där alla boende deltar och vädrar sina åsikter om hur ekonomi och hushållssysslor ska fördelas mellan er tre, och kommer fram till något gemensamt. Kanske det rent ekonomiskt är så att du och föräldern får ta den ekonomiska biten, men att tonåringen får göra mer i hemmet (diska, städa, tvätta, laga mat)? Eller kanske tonåringen kan skaffa ett extrajobb och kan köpa sig fri från vissa hushållssysslor? Oavsett vilket så bör tonåringens prio1 vara på skola och betyg, och resten (jobb och hushållssysslor) får ske efter skolarbetet är färdigt.

  • Kusin Krakel
    Vän av dominanta kvinnor skrev 2017-10-30 13:01:13 följande:

    Det är så sant. Jag är bara trött och tänker att vi är tre som bor och det är tre som har ansvar. Vad gäller det ekonomiska så är vi två som jobbar men det som stör är att snart 18 år inte behöver göra nått alls hemma.


    Hur ni vill drla upp ekonomin är ju upp till er. Det är ju så väldigt olika hur folk vill ha det. Personligen anser jag att det blir märkligt att bo tillssmmans och ga väldigt olika levnadsstandard. Sen tänker jag också att om man har olika ekonomiska förutsättningar men ändå vill dela lika på sllt måste man anpassa sig efter den dom har sämst ekonomis förusättningar. Då får den mer välbärgade vara beredd på att bo i liten lägenhet trots att hen vill och kan bo i hus osv.

    När bara den ene har barn blir det ju också olika fötutsättningar då man har olika behov, och det finns väl inget direkt fel och rätt där heller utan man får prata ihop sig hur mam vill ha det. Det rimliga är dock att göra det innan man flyttar ihop och fortsätta att våra särbo om man ej kommer överens.

    Men du verkar vara inne på att se tonåringen som vuxen och att denne har ett eget ekonomiskt ansvar. Det är nog extremt ovanligt i svenska familjer idag att förhålla sig till en gymnasieelev på det sättet . Fötäldern har fortfarande försörjningsansvar och att tonåringen ska jobba extra för att betala hyra till föräldrarna sker nog enbart i familjer med mycket skör ekonomi. När barnet fyller 18 och får underhållet från pappan på eget konto kan det dock vara rimligt att hon ger det till mamma för omkpstnader i hemmet. Men vill du betala mindre för att du ej har barn är det din sambo som ska betala mer inte barnet ifråga.

    Om tonåringen inte behöver göra något hemma och du stör dig på det är det en annan fråga som inte bör sammanblandas med ekonomin. Det handlar ju mer om en uppfostringsfråga. Även om maN som förälder är noga med krav på sysslor kan det bli många konflikter kring det när man bor med en tonåring. Att ställa krav är tyvärr inte alltid samma som att de gör vad man säger.

    Men är du missnöjd med arbetsfördeningen i hemmet får du orata med din sambo om det. Hon kanske hål,er med och är beredd på att ändra på rutiner eller så har hon pedagogiska tankar kring cåvarför hon gör som hon gör. Det viktiga är ju att prata. Jag kan dock föreställa mig att det är påfrestande att flytta ihop med en tonåring som nan själv inte känner så väl eller är med och uppfostrar. Men vill man inte ta den utmaninfen går det att välja att vara särbo.
Svar på tråden Delad hyra?