• GAndrea

    Sonja syskon - namnförslag

    Hej familjelivare!

    Vi här hemma behöver lite tips till Sonjas Lillebror eller Lillasyste som kommer till våren. Mannen ett förslag till syskon Alva och Alvin. Alva tycker jag är helt okej. Alvin tycker jag inte jättemycket om. Dels mobbade han mig i skolan och dels tycker jag att det låter för modernt till Sonja.

    Vi har lite krav:

    *Det ska gå att stava till på första försöket. Vi har ett långt och konstigt finsk efternamn som alltid måste bokstaveras så inga krångliga stavningar.

    *Inte topp 100 listan

    *Inga nya moderna namn

    *Inga Å, Ä eller Ö

    *Gärna så det inte blir klassiska smeknamn (Nils-Nisse)

    Namn som jag gillar och maken ratat:

    Edvin - en jobbarkompis son

    Gottfrid - han bar skrattade och undrade om det var gravidhormoner som pratade... (Det är ett släktnamn från min sida)

    Arvid - ingen anledning

    Elsie - tantvarning (hallå, Sonja då?)

    Hilma, Livia och Alva - topp 100 listan

    RUL har vi nu i veckan och vi tänkte ta reda på kön och då kanske det blir lättare, jag hoppas det iallafall.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Sonja syskon - namnförslag
  • gröna L

    Alve kanske?

    Elsie gillar jag jättemycket! På min lista: Alfred, Ebbe, Hannes, Henning. Hilda, Flora, Hedda, Hillevi, Miriam.

  • gröna L

    Vad spelar det för roll om de är på topp 100? Hilma till exempel är ju inte jättevanligt. Men fint!

  • crispnuggets
    crispnuggets skrev 2017-11-01 18:53:10 följande:

    Alfons, Vilgot

    Ellen, Vera


    Vilgot kan bli frågor på kring stavning kom jag på nu, säger Yngve istället!
  • fluu

    Algot, Egon, Elmer, Gillis, Gunnar,  Herman, Joar, Ruben, Svante.

    Adina, Doris, Flora, Hilde, Idun, Irma, Judith, Lydia, Malva, Tova, Vanja.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • qyue

    Tycker det finns många fina klassiska namn som passar med Sonja.

    Flicknamn:
    Alva
    Stella
    Louise
    Elvira
    Anja
    Tova/Tove
    Ester

    Pojknamn
    Nils
    Alvar - lite mer klassiskt än Alvin.
    Ludvig
    Hugo
    Ture
    Joel

    Vad gäller smeknamn så kan man styra det till viss del. Vår äldsta har ett namn som lätt blir smeknamn typ Karl-Kalle. Han själv kallar sig alltid för sitt riktiga namn, vi har också alltid sagt det. Men nu när han är lite äldre så har kompisarna börjat säga smeknamnet, och det tycker han är okej när det är just kompisarna.

    Min yngsta har ett namn som inte lika lätt blir ett smeknamn, men hon har ändå fått ett smeknamn som används i familjen och av henne själv som inte alls hör ihop med hennes namn och som bara liksom uppstod en dag och blev kvar.
     
Svar på tråden Sonja syskon - namnförslag