• Anzil

    Mor vill inte ha min äldre bror i hemmet - Han har flyttat tillbaka till henne

    Min äldre bror är bara till stor besvär för min mamma tydligen.


     


    Nu skall jag inte skriva i detalj vad han sysslar med, av säkerhetsskäl. Men kort sagt, är det helt enkelt så att min mor finner stor stress att han bor där.


    Hon är även rädd att han skall bli vansinnig, så hon menar att hon skall med tiden, säga åt honom att gå ifrån hemmet. Men jag känner min mor, och jag tror inte hon kommer lyckats. Jag själv kan inte heller diskutera med min bror, det går inte att argumentera han.


    Men i och med att min mor har rätt till sin egna hus, så kanske hon kan ta hjälp av någon myndighet?


    Jag har sagt till henne att hon har sina rättigheter. Om jag kliver in, så ger det inte till någon nytta överhuvudtaget. Det går inte att diskutera med han.


    Däremot om man tar hjälp ifrån en myndighet, så kommer det gå, tänker jag. Det är hennes hem och hennes rättigheter.


    Men vad kan man göra? Vem kan man kontakta?

  • Svar på tråden Mor vill inte ha min äldre bror i hemmet - Han har flyttat tillbaka till henne
  • Yllissix

    Ni kontaktar Kronofogden på tel 0771-73 73 00 och ber att få bli kopplade till juristslingan för att prata om handräckning. Ring före kl 16.00

  • cb66

    Om din mor är så rädd för din bror att din bror skulle bli arg om din mor säger till din bror att lämna huset blir din bror antagligen ännu mer arg om din mor har blandat in myndigheter när din mor inte vill att din bror bor där han bor.

  • Anzil
    Lena skrev 2017-10-30 09:27:16 följande:

    Hon kan kontakta polisen, är han där utan inbjudan är det hemfridsbrott


    Utan inbjudan vet jag inte.


    Tydligen var det så att min bror plötsligt ringde min mamma på kvällen och frågade om han inte kunde komma över. Min mamma sa då att det kunde gå bra.


    När han dök upp, tog han även med sig sina ägodelar.  Efter några dygn så frågade min mor hur länge han hade tänkt stanna, och då gav han tydligen responsen att han bor numera hos henne.


    Det har gått flera dagar nu, och min mor har berättat hur förtvivlad hon är och att hon finner en stress med honom. Jag skall som sagt inte ge några detaljer, men allt jag kan säga är att min bror har sina problem. Det lilla jag kan säga är att han har en ''bortskämd''-attityd.


    Det ger henne stora besvär, och som sagt. Han kan bli vansinnig, så att jag skulle kliva in dit och säga åt honom att gå, skulle inte hjälpa. Snarare tvärtom, skulle konflikt dyka upp. Så jag kan inte göra något, min mor säger att hon skall prata med honom i ''små ord'', liksom med tiden gång, skall hon hela tiden säga några enstaka saker. Men jag tror inte det heller kommer funka.


    Så hon har inte heller talat klart språk om att hon inte vill ha honom där. Så helt oinbjuden är han ju inte. Det handlar bara om att hon inte vara beredd att han flyttade tillbaks och nu är hon väldigt rädd att han skall börja bråka, som vanligt. Hon sa till mig att igår kväll, började nästan en konflikt, så hon är väldigt rädd.


    Så vad för myndighet eller stöd kan man ta för detta?


    Polisen kanske är det sista alternativet. Hon talar trots allt inte klar språk med honom, vad jag har förstått. Och jag klandrar inte henne för det, eftersom jag förstår hennes rädsla, min bror kan bli riktigt vansinnig, och som sagt, han har en taskig attityd och även en ''bortskämd'' attityd. Mycket tragiskt för hans höga vuxna ålder.

  • Anzil
    Yllissix skrev 2017-10-30 09:30:39 följande:

    Ni kontaktar Kronofogden på tel 0771-73 73 00 och ber att få bli kopplade till juristslingan för att prata om handräckning. Ring före kl 16.00


    Vad gör de för någonting, och vad kan de ge för hjälp till min mamma? :)
  • Anzil
    cb66 skrev 2017-10-30 09:33:01 följande:

    Om din mor är så rädd för din bror att din bror skulle bli arg om din mor säger till din bror att lämna huset blir din bror antagligen ännu mer arg om din mor har blandat in myndigheter när din mor inte vill att din bror bor där han bor.


    Nja...Alltså det är ju stöd och att få bort honom från huset, som hennes mål är.


    Så om han blir bortförd och lämnar huset, får han väl gå och sura så mycket han vill senare. Betydligt bättre om han går och surar, istället för att bli sur/arg i huset, där konflikter startas via honom. Skulle han ringa och skälla, så har hon makten att bara klicka honom t.ex.


    Så det är inte mer illa än så. Hon behöver bara stöd och hjälp med att få bort honom, så jag hoppas på att det finns någon myndighet som kan föra bort honom.


    Jag egentligen att han begriper själv att han egentligen inte är välkommen, även om min mamma inte talat klar språk.


    För annars skulle han inte ringt henne och frågat om han kan komma över, och helt plötsligt tagit med sig ägodelar utan nämna att han vill bo där. Det hade han i sådan fall frågat i telefonen.


    Men han gjorde inte det, och det är nog antagligen för att han skulle få ett nej, men han körde med: ''Kan jag komma över?'', varav han oftast får svar ja. Skillnaden vart att han tydligen tog med sig sina ägodelar, och sedan valt att stanna där. Ganska obehagligt och hemskt egentligen!


    Jag själv vill inte heller ha någon bred kontakt med honom, för jag finner bara honom väldigt obehaglig typ.

  • cb66

    Det är bara att ringa polisen, han gör hemfridsbrott oavsett om var inbjuden eller inte. Polisen kan avhysa någon som har tagit sig in i ett hus eller stannar utan tillåtelse.

    Kronofogdemyndigheten hjälper till med avhysning när någon tältar på din mark, stannar kvar i en bostad efter vräkning eller behåller en bil som man inte äger.

    Ett annat alternativ som man ofta använder när man slänger ut otrogna flickvänner är att slänga ut alla ägodelar och byta lås när den otrogna bitchen inte är hemma. Prova det nästa gång han är ute.

  • cb66
    Anzil skrev 2017-10-30 09:41:15 följande:

    Nja...Alltså det är ju stöd och att få bort honom från huset, som hennes mål är.


    Så om han blir bortförd och lämnar huset, får han väl gå och sura så mycket han vill senare. Betydligt bättre om han går och surar, istället för att bli sur/arg i huset, där konflikter startas via honom. Skulle han ringa och skälla, så har hon makten att bara klicka honom t.ex.


    Så det är inte mer illa än så. Hon behöver bara stöd och hjälp med att få bort honom, så jag hoppas på att det finns någon myndighet som kan föra bort honom.


    Jag egentligen att han begriper själv att han egentligen inte är välkommen, även om min mamma inte talat klar språk.


    För annars skulle han inte ringt henne och frågat om han kan komma över, och helt plötsligt tagit med sig ägodelar utan nämna att han vill bo där. Det hade han i sådan fall frågat i telefonen.


    Men han gjorde inte det, och det är nog antagligen för att han skulle få ett nej, men han körde med: ''Kan jag komma över?'', varav han oftast får svar ja. Skillnaden vart att han tydligen tog med sig sina ägodelar, och sedan valt att stanna där. Ganska obehagligt och hemskt egentligen!


    Jag själv vill inte heller ha någon bred kontakt med honom, för jag finner bara honom väldigt obehaglig typ.



    Om ni är så väldigt konflikträdda och inte vågar prata med honom tycker jag att ni är fega och förtjänar att han bor där. Hjälp din mor och få bort brorsan - det är du skyldig din mor. Hade det varit en inbrottstjuv eller om din mor hade varit överfallen så hade du hjälpt (hoppas jag).
  • Anzil
    cb66 skrev 2017-10-30 13:17:42 följande:

    Om ni är så väldigt konflikträdda och inte vågar prata med honom tycker jag att ni är fega och förtjänar att han bor där. Hjälp din mor och få bort brorsan - det är du skyldig din mor. Hade det varit en inbrottstjuv eller om din mor hade varit överfallen så hade du hjälpt (hoppas jag).

    Jag tror inte du riktigt känner till sitatuionen, mest troligt för att du kanske inte har detsamma erfarenhet. Det är inte samma sak som att säga till en kompis, som har stannat kvar för länge, eller någon främling som bara höjer rösten.


    Denna människa är både fysiskt stark, och höjer rösten rejält, och blir riktigt, riktigt ordentligt arg.


    Det blir slagsmål, stora smällar, och massa saker som går sönder m.m.


    Så jag förstår min mammas rädsla.


    Idag, börjar han blir riktigt ordentligt bortskämd. Eftersom han börjar tydligen undra varför min mor inte gör det maten han begär o.s.v. Så det börjar bli riktigt, riktigt gränsfall, till att han kommer bli vansinnig för det minsta lilla, som han brukade få, innan han flyttade hemifrån.


     


    Så han måste bort omgående.

  • Anzil

    Men är det något man kan ta hjälp ifrån polisen då, även om min mor kanske inte sagt åt honom att gå?


    Hon var trots allt inte beredd på att han skulle flytta tillbaka.


    Hon är så rädd, att hon knappt vågar säga något till honom. Igår kväll skedde det, det blev ett konflikt, och jag vet inte alls vad jag skall göra. Hon är väldigt, väldigt rädd och vill bara att han skall gå.

  • nevermind
    Anzil skrev 2017-10-31 06:24:23 följande:

    Men är det något man kan ta hjälp ifrån polisen då, även om min mor kanske inte sagt åt honom att gå?


    Hon var trots allt inte beredd på att han skulle flytta tillbaka.


    Hon är så rädd, att hon knappt vågar säga något till honom. Igår kväll skedde det, det blev ett konflikt, och jag vet inte alls vad jag skall göra. Hon är väldigt, väldigt rädd och vill bara att han skall gå.


    Klart det är hemfridsbrott ändå, hon är ju rädd. Hon känner sig hotad.
    Kan hon inte prata med honom när du är med?
  • Anzil
    nevermind skrev 2017-10-31 07:08:13 följande:
    Klart det är hemfridsbrott ändå, hon är ju rädd. Hon känner sig hotad.
    Kan hon inte prata med honom när du är med?

    Jag kan förstå att många här kan inbilla sig att är man två så kan det bli bättre. Men problemet är att jag är svag, min mor är svag. Liksom fysiskt svag, vi har ingen match. Blir han arg, så kommer det bli riktigt stor konflikt, med stora slag och massa möbler som kommer gå söder m.m.


    Min mor vill inte ha någon som helst konflikt, det skulle inte funka med att ropa in honom till vardagsrummet t.ex. Han skulle känna sig kränkt, så fort det är någonting negativt, som angår honom. Om vi skulle säga i något stil med: ''Din attityd fungerar inte här, du får lämna huset och låta mor vara ifred''.


    Det skulle varken fungera att berätta för honom, att han gjort fel och det skulle inte heller fungera genom att ge en förklaring till att mamma finner en inre stress, och måste vila.


    Det skulle bli ett strängt nej ifrån hans sida, och sedan skulle ett stort bråk uppstå. Och absolut, snackar går. Att säga att det är bara ringa polis, är enkelt. Och visst är det så kanske. Men ingen av oss vill få stryk, eller hamna i någon form av konflikt, det är en enorm stor risk, det blir oerhört jobbigt.


    Om man på något sätt kunde ta in en myndighets person, så kanske vi kunde vara tre, som säger åt honom. Och då skulle det antagligen fungera. I och med att jag känner min bror. Detta låter säkerligen mycket märkligt, men så är det, tyvärr med honom.


    Jag kan själv medge att han är mycket jobbig person att ha att göra  med. Därav min brist av kontakt med honom, just för hans attityd och massa annat.

  • AndreaBD

    Poängen är dock: Det är din mammas hus, hon vill inte ha honom där. Så hon måste SÄGA till honom att hon inte vill ha honom där. Man kan ju inte kalla på polisen för att någon inte går om man inte ens har sagt till personen att gå.

    Det är egentligen en självklarhet, eller hur? Ni kan ju ta säkerhetsåtgärder, du kan vara med och du kanske kan ta dit nån mer person så att ni i värsta fall kan brotta ner honom om han blir våldsam. Och då kan man ringa polisen om det händer. Men inte man ens har sagt till honom att gå.

  • AndreaBD

    Annars kan du ju prova att ringa polisen och fråga hur man ska göra. Kanske är de beredda att hålla sig i närheten så att de kan komma snabbt? Eller så har de ett annat förslag. De är väl vana vid såna situationer.

  • Anzil
    AndreaBD skrev 2017-10-31 10:42:02 följande:

    Poängen är dock: Det är din mammas hus, hon vill inte ha honom där. Så hon måste SÄGA till honom att hon inte vill ha honom där. Man kan ju inte kalla på polisen för att någon inte går om man inte ens har sagt till personen att gå.

    Det är egentligen en självklarhet, eller hur? Ni kan ju ta säkerhetsåtgärder, du kan vara med och du kanske kan ta dit nån mer person så att ni i värsta fall kan brotta ner honom om han blir våldsam. Och då kan man ringa polisen om det händer. Men inte man ens har sagt till honom att gå.


    Precis så tänkte jag också, att polisen kan väl knappast vara ett alternativ, när jag startade tråden.


     


    Men jag skall uppdatera mig lite. Min mor har nu talat klar språk med min bror, och bett honom att hon har det svårt att ha honom där.


    Min bror visade på ett bestämt sätt att det är han som vill bestämma att han skall vara kvar i hemmet, han bad till och med att min mor inte skall säga något mer angående detta. Utan menade bara att låta honom få vara där, utan att hon skall säga något.


    Nu gör han alltså hemfridsbrott, för nu vet han att han inte är välkommen men vägrar att lämna bostaden och dessutom hade ett litet hotfullt beteende. Beteende kanske i sig inte är olagligt, men det är oförskämd och tecken på att han kommer ta till våld, om det fortsätter.


    Det där med att ta med en extra person, och sedan brotta ner honom om han skulle bli våldsam var ett bra förslag.


    Men min mor vill återigen prata med honom, vägrar han denna gång. Har hon gått med om att ta hjälp ifrån polisen.

  • Themis

    Det är riskabelt att konfrontera en man som blir galen och slår sönder saker (och kanske er) om man inte har några där som kan stoppa honom. Se till att få dit någon. En granne, arbetskamrat, någon måste väl finnas som ni kan förklara för och som inte tycker detta är rätt?

    Även en stabilt byggd kvinna från utanför familjen kan hjälpa, är man fler så finns det vittnen och det kan bli jobbigt att bråka då. Men är någon "galen" så hjälper kanske inte det heller.

    Se till att ha vittnen, se till att skydda er. Spela in på mobilen allt som sägs och händer och förklara att han måste flytta senast en viss dag. Den dagen tar ni hjälp av folk igen, flyttar ut alla hans saker och byter lås, om han inte har tagit ut sakerna själv. Du kan också ringa och rådfråga en kvinnojour, där finns de som har erfarenhet av liknande situationer.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
Svar på tråden Mor vill inte ha min äldre bror i hemmet - Han har flyttat tillbaka till henne