• jenniieel

    Min äldre honkatt tål inte nya kissen

    Hej! Jag skriver för att få tips och råd kring ett problem vi har hemma..

    Jag har sedan tidigare än 4 år gammal norsk honkatt som heter Tussen. Hon är väldigt speciell och reserverad, har nog aldrig stött på en mer speciell katt om jag ska vara ärlig. Allt sker på hennes villkor, och det har jag och min sambo lärt oss och accepterat sedan länge. Man får mysa med henne när hon vill och hon ska prompt sova helst på mig eller mellan mina fötter om nätterna. Annars myser hon gärna när man ser tv på soffans ryggstöd, aldrig nära. Någon ynka gång kan hon slinka ner bredvid en.

    Men så till problemet, för en tid sedan (lite drygt en månad) så skaffade vi en till liten misse, en huskatt(bondkatt) som heter Zingo. Hon var ca 12 veckor drygt när hon kom till oss. Men min äldre katt tål absolut inte henne. Vi har Feliway hemma och har gjort enligt konstens alla regler (enligt oss) och googlingar med att ha dom separerade i olika rum och testat stryka lillkattens filt i hela lägenheten. Så fick det vara i ca 5 dagar innan vi släppte ut Zingo.

    Tussen fräser, spottar och morrar åt lille Zingo, och nu får inte ens vi klappa Tussen då hon fräser och gör utfall mot oss också. Jag tänkte att jag börjar om med introduktionen igen och separerade dom men då står Tussen och krafsar och jamar liknande parningsljud utanför dörren. Hon är dessutom kastrerad sedan 6 månaders ålder. Jag och min sambo har även sovit i olika rum med varsin katt för att ens få en blund då dom ryker ihop som attan när det väl händer. Men senaste dagarna har det eskalerat. Tussen skriker åt Zingo när hon närmar sig och morrar så fort hon kommer in i samma rum. Hon gör utfall och det ser verkligen inte ut som lek. Just nu känns allt hopplöst och som att det inte kommer att gå vägen.. Jag har googlat i mängder kring detta, kollat youtube-videos för att få tips och råd men nu står jag helt rådlös.. Kommer detta att gå? Det känns så himla tråkigt att det påverkar Tussen så mycket och jag märker att hon inte mår bra själv. Ett långt inlägg men jag vet verkligen inte hur jag ska fortsätta.. Vill ju helst inte lämna ifrån mig Zingo då hon kommit att bli mattes lilla gostjej och alltid ska ligga i min famn och kurra varvat med hopp och lek.

  • Svar på tråden Min äldre honkatt tål inte nya kissen
  • EmberEyes

    Till att börja med har ni ju verkligen inte gjort allt "efter konstens alla regler" om ni släppte ihop katterna efter bara en vecka.

    Jag tycker att ni ska börja med att läsa bl. a. Jackson Galaxy (han har även en youtube kanal) och ta till er hur han rekommenderar att sammanföra katter.

    Därefter börjar ni om från ruta ett igen. Separera katterna helt. Byt utrymme så gamla katten och nya katten alternerar vilket rum de bor i varje dag.
     
    Mata dom på vars en sida av en dörr, börja med att ha den stängd, flytta skålarna närmare varandra successivt tills de är kloss intill dörren på varje sida. Borde ta ca en vecka.
    Börja om med kompostgaller + handduk/filt så de inte kan se varandra och flytta skålarna närmare tills de är intill varandra.
    Börja om med skålarna en bit ifrån varandra med handduken lite uppvikt, flytta närmare, och börja om igen utan handduk.

    Se till att leka ordentligt med båda katterna, minst 15-20min per katt per gång, helst ett par-tre ggr om dagen. Använd samma leksaker så de förknippar roligt med varandras dofter.

    Om ni efter att ha läst igenom Jackson Galaxy's böcker och sett hans tv-program "my cat from hell" (och följt hans råd) efter ca en månad inte kan ha dem fredligt på vars en sida av ett öppet kompostgaller rekommenderar jag att ta in en kattbeteendevetare.

Svar på tråden Min äldre honkatt tål inte nya kissen