• Jessicajosephine

    Metopic ridge

    Min dotter på lite drygt 5 månader har som en ås från fontanellen ner till näsroten. På BVC säger dem att den är så liten o tycker knappt att fen syns. Har såklart googlat och blev jätte orolig! Det verkar som när jag läser som att den där åsen beror på ett benplattorna/sömmarna (vet inte vad jag ska kalla det, på engelsks verkar det heta Metopic ridge) har vuxit ihop för tidigt o att det då kan krävas operation för att hjärnan ska kunna expandera på rätt sätt. Blev såklart fruktansvärt orolig och ledsen! Vill inte att min bebis ska behöva genomgå något sådant.

    Ringde BVC dagen efter och fick träffa en barnläkare samma dag pga min oro. Hon sa att det inte var något att oroa sig så länge fontanellen fortfarande var öppen och att huvudet fortsatte att växa. Hon sa att de flesta bebisar dom opereras även har en avvikande skallerorm triangelhuvud/båtskalle utöver åsen. O det har inte min dotter. Blev då lugn för stunden. Men ju längre tiden går desto mer kommer oron tillbaka. Tycker att åsen är väldigt tydlig o att det inte borde vara så om allt var "normalt".

    Nu undrar jag om det finns några andra där ute som varit med om samma sak? Där det bara var en ås utan att operation krävdes? Växte åsen isåfall bort med tiden? Eller finns det någon här med barn som har åsen kvar men att allt i övrigt är kanon :)

    Ni som har bebisar där operation varit nödvändigt, hur har det gått?

    Vill så gärna se om det finns fler med samma "problem"

    Antar att jag söker lite stöd och lugnande ord :)

  • Svar på tråden Metopic ridge
  • Johannus

    Hej

    Det finns en grupp på FB som heter "Kraniosynostos" där man får många bra svar.

    Även svar på det barn som har opererats. Bli medlem på den gruppen.

    Lycka till från en mormor som har yngsta barnbarnet som har opererats för Metopica.

  • LeyasMamma

    Ville bara säga att det inte behöver vara någon fara. Min dotters fontanell växte ihop redan när hon va 6 månader och hon hade antydan till en liten ås i pannan, BVC va orolig för kraniosynostos. Hon blev sövd och läkarna gjorde en röntgen där de bekräftade att fontanellen stängt sig men suturerna (sömmarna) va fortfarande öppna och så länge de va de så behövdes ingen åtgärd. Det man skulle hålla koll på var huvudformen och att huvudet växte som det skulle :) idag är hon 7 år och har ett jättefint huvud och inget åtgärd behövdes. Önskar er lycka till :)

  • Anonym (Tjej)

    Min son har/hade så. Det syntes när han var bebis men nu är han 10 år och det syns inte längre. Huvudet och hjärnan har vuxit som de ska och vi har inte gjort något åt det. Påtalade det för BVC när han var liten och de sade att eftersom fontanellen inte slutits i förtid var det ingen fara. Jag tyckte det var gulligt, lite dinosauriekänsla på något sätt :)

  • Jessicajosephine

    Tack snälla ni för era svar! Känns skönt att höra att det faktiskt inte behöver vara något konstigt! Kontaktade faktiskt en kirurg på Sahlgrenska och skickade bilder och han konstaterade att det inte är en för tidig slutning av någon sutur utan att det är en normalvariant på åsen i pannan och att den försvinner med tiden. Det verkar ju stämma med det ni skrivit också :) känns skönt att kunna släppa det...för nu i alla fall ;)

Svar på tråden Metopic ridge