• Anonym (Sladdismor)

    Det där med sladdis, ålder

    Jag sitter här och läser och ser folk kalla syskon som är fem år yngre för sladdis.
    Fem år är i min värld en helt normal åldersskillnad och definitivt inget sladdbarn.

    Jag skulle säga att personligen anser jag att det yngsta syskonet ska vara i tonåren för att det lilla nytillskottet ska ses som ett sladdbarn. Själv har jag 18 år mellan barn ett och barn två.
    Det kan man kalla för sladdis.

    Vilken ålder i förhållande till yngsta syskon tycker ni att man kan börja kalla det nya barnet för ett sladdbarn?

  • Svar på tråden Det där med sladdis, ålder
  • fjanten

    7-8 år typ... Det yngsta storasyskonet i skolålder m.a.o. Men jag kan förstå att det kan KÄNNAS som en sladdis om man har ett gäng ungar där alla är täta i ålder, och sedan får ett nytt barn som är fem år yngre än den nästyngsta.

  • nnnnnnnn

    Jag tycker att det blir sladdis när man har minst 2 barn tätare än sista barnet. Tex:
    14 år, 7 år, 0 år = inte sladdis   (långt mellan barnen, men det är lika långt mellan alla)
    14 år, 12 år, 0 år = sladdis
    14 år, 10 år, 0 år = sladdis
    14 år, 12 år, 2 år, 0 år = inte sladdis   (tycker inte att 2 barn tätt kan kallas sladdis)

    Sen vet jag såklart att det finns 1000 olika uppfattningar om detta och att ingen har rätt eller fel...

  • Anonym (Sladdismor)
    Anotherone skrev 2017-10-30 21:31:27 följande:

    7-8 år kanske? Jag har 11 år mellan mina, det är sladdis för mig.


    Jag tycker som sagt minst 13 år men jag kan förstå dig med 11 också.
     7-8 tycker jag däremot absolut inte räknas som sladd.
  • Anonym (Japp)

    Håller med om att 5 år mellan inte är sladdis. Tycker det är helt normalt. Alla vill ju inte ha tätt mellan barnen och kanske vill att nästa barn kommer när det första är blöjfri samt kan klara sig lite mer själv. Skulle jag få barn nu igen så skulle det vara sladdis då min yngsta är 10 år.

  • Anonym (Sladdismor)
    nnnnnnnn skrev 2017-10-30 21:33:53 följande:

    Jag tycker att det blir sladdis när man har minst 2 barn tätare än sista barnet. Tex:
    14 år, 7 år, 0 år = inte sladdis   (långt mellan barnen, men det är lika långt mellan alla)
    14 år, 12 år, 0 år = sladdis
    14 år, 10 år, 0 år = sladdis
    14 år, 12 år, 2 år, 0 år = inte sladdis   (tycker inte att 2 barn tätt kan kallas sladdis)

    Sen vet jag såklart att det finns 1000 olika uppfattningar om detta och att ingen har rätt eller fel...


    Hur tänker du om det handlar om bara två barn?
  • nnnnnnnn

    Tillägg:

    Även om det "bara" är 5 år mellan så kan det vara en sladdis enligt mej tex:

    (9 år,) 7 år, 5 år, 0 år
    medan
    10 år, 5 år, 0 år inte känns som sladdbarn för mej

  • nnnnnnnn
    Anonym (Sladdismor) skrev 2017-10-30 21:35:14 följande:
    Hur tänker du om det handlar om bara två barn?
    För mej är det inte sladdbarn om det är 2 barn.
  • Anonym (Vv)
    nnnnnnnn skrev 2017-10-30 21:33:53 följande:

    Jag tycker att det blir sladdis när man har minst 2 barn tätare än sista barnet. Tex:
    14 år, 7 år, 0 år = inte sladdis   (långt mellan barnen, men det är lika långt mellan alla)
    14 år, 12 år, 0 år = sladdis
    14 år, 10 år, 0 år = sladdis
    14 år, 12 år, 2 år, 0 år = inte sladdis   (tycker inte att 2 barn tätt kan kallas sladdis)

    Sen vet jag såklart att det finns 1000 olika uppfattningar om detta och att ingen har rätt eller fel...


    Min syn på sladdis är som din. Minst två barn relativt tätt och sen kan tredje kallas sladdis om det är flera år mellan. Tex 7 år, 6 år + nyfödd. Med endast två barn tänker jag att det är "syskon med stor åldersskillnad". Jag är barn nr 3 där det är 8-9 år mellan oss alla. Jag är ingen sladdis enl mig.
  • Anonym (Sladdismor)
    nnnnnnnn skrev 2017-10-30 21:36:43 följande:
    För mej är det inte sladdbarn om det är 2 barn.
    Så i mitt fall då äldsta är 33 och nästa är 15 ser du inte 15-åringen som en sladd?
Svar på tråden Det där med sladdis, ålder