• anon6622

    Blir hemlös - Har hund

    Okej, bara några få dagar kvar nu...
    Förlorar snart mitt tillfälliga boende då de som jag bor med nu ska flytta. Väldigt snart. Kan vara allt från ett dygn till en vecka innan jag är helt hemlös.
    Jag kan inte följa med de jag bor, jag har inga vänner, ingen nära familj som kan ta in mig. Min inkomst är genom försäkringsstöd från försäkringskassan och det kommer att minska p.g.a att jag dessutom kommer att bli sjukskriven under längre tid. Kommer ej gå in på fler detaljer, men där har ni min situation just nu. Kan lägga till att soc inte hjälper, testat på två kommuner (Varken dricker eller drogar). De hänvisar till härbärge.

    Mitt allra största problem - min älskade hund, min enda trogna vän. Har haft henne sedan hon var valp och hon fyller 6 nästa år. Jag skulle inte klara mig utan henne, och har ej heller någon som kan ta hand om henne. Vad gör jag? Hennes hälsa och kostnader kommer alltid prioriteras framför mina egna, men hur ska hon kunna må bra av att gå på gatan? Måste vi gå och passa oss för glaskross och pundare efter varje gathörn? Jag vill inte utsätta henne för denna faran, samtidigt som jag inte skulle klara en dag där ute utan henne.

    Jag vet inte riktigt vad mer jag ska skriva just nu. Tips ASAP mottages, börjar bli väldigt desperat nu.

    Tack på förhand

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-31 00:50
    [Tråden hamnade fel, ursäktar verkligen. Radera den gärna inte utan flytta istället till ett passande forum.]

  • Svar på tråden Blir hemlös - Har hund
  • depas

    oj, det låter tufft! Vad tänker du själv om situationen? Har du någon familj som kan hjälpa dig? Någon avlägsen släkting eller liknande, om inte närmare familj, där du kan bo tillfälligt? Någon du känner som du kan kontakta? Vänner/bekanta? Dra alla halmstrån. Annars sätt ut en annons att du söker rum eller liknande. 

    Det är inte bra för hunden att leva utan hem, jättejobbigt för dig också på alla vis. Har du ingen du litar på och som kan ta hand om hunden? Vad är det för ras? Var någonstans bor du nu? Tänkte om någon kan tipsa om bostad eller plats för övernattning.

  • anon6622

    Har som sagt ingen alls, situationen kommer inte att kunna förändras hur jag än försöker. Inga vänner.


    Sökt lägenhet/rum har jag gjort sedan 2012--2013 men under dessa år har jag endast kommit iväg på två visningar och har ej fått dessa p.g.a tidigare betalningsanmärkningar sedan studier som ligger hos fogden nu.

    Hon är en blandras, mestadels schäfer. Bor inom Sundsvallsområdet. Vill helst hålla mig anonym så går ej in på fler detaljer tyvärr

  • Deceree1

    Jag tror att det finns många som kan tänkas dela boende det gäller bara att hitta dom. Kanske du kan hitta nån om du tänker dig att kunna bo varsomhelst i landet. Någon tipsade mig om alternativ.se

    Där kan man hitta människor som av olika anledningar kan tänka sig att dela boende.

  • depas

    Låter jättejobbigt! Du måste fråga varenda person du kan om någon känner någon eller har kontakter av något slag som kan hjälpa dig. Vad säger de du bor hos nu? Känner de inte någon som kanske har en soffa att sova på i några veckor ivf mot betalning?

    Du måste göra allt du kan, skriv en lista på människor du träffat ytligt, på ICA, en granne eller vem som helst.

    Hur mycket kostar det att bo på vandrarhem där och har du råd med det? Köpa ett tält och bo på camping med din hund? Hur mycket pengar får du in per månad?

    Man kan väl inte ens ha hund på ett härbärge? Hundar är väl inte tillåtna där eller? 

  • anon6622

    Har kollat in den sidan förut, men efter massa om och men så har jag även väldigt svårt att bo med andra. Jag har svår ADHD, alltid lidit av psykisk ohälsa/socialfobi och Aspbergers Syndrom. Ska även på utredning då min psykolog verkar vilja kasta på mig ännu någon diagnos, han misstänker bipolär.


    Men problemet är INTE mig och att JAG ska hitta ett boende.
    Problemet är hur jag gör med min hund. Vad skulle jag kunna föra för att göra miljön tryggare för henne? Hur gör jag när pengarna börjar ta slut, måste jag tigga till hundmat? Eventuella veterinärkostnader etc.
    Tror jag kommer vara hemlös under en mycket lång period och mottager alla tips på hur jag kan förenkla vardagen åtminstone för min hund under vardagarna.

    Ursäktar om jag skriver osammanhängande. Väldigt trött just nu

  • anon6622

    @depas:
    De jag bor hos nu är själva tvungen att flytta, och det blir in till föräldrar till en av dom dit jag inte har någon som helst möjlighet att följa med.
    Nej, jag känner ingen.
    Vet ej priserna, får hoppas på att jag har råd, annars vet jag att trapphus fungerar helt okej, problemet är att smyga in med en stor hund som dessutom vaktar/skäller då hon hör folk i dörrar/trappor.

    Får in ca 7000:-/månaden, men efter sjukskrivning kommer jag få in omkring 4500-6000:- max tror jag.
    Nej, men socialen ansvarar inte för att hjälpa till med min hund, henne kunde jag lämna "utanför" eller "sälja" tyckte dem. Lämnade mötet ganska fort.

  • DeathByPickles

    Om du flyttar till en mindre ort kan du absolut klara hyra till en etta på runt 5-6000 kronor. Omkringkostnaderna kan bli dryga, men hemlös ska du inte behöva bli så länge du är villig att flytta på dig. 


    Har du ingen släkt eller annat viktigt i området är det bara att börja söka land och rike runt! Varken du eller jycken ska behöva bo på gatan. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • anon6622

    Började söka inom hela landet för bara 2-3 dagar sedan.
    Problemet är att jag har sjukhuskostnader, förrådshyra, a-kassa och hundförsäkring som dras varje månad, även kronofogden på mig. Blir oftast inte mycket kvar, helt varierande varje månad så därför oroas jag mig över kostnaderna.

    Är dessutom mobillös så blir att jag måste ta mig in på diverse bibliotek, internetcafe eller liknande för att betala räkningar.

  • halla1673372

    Märklig socialkontakt
    Faktum med att socialen hjälper till extra normalt när det gäller djur, så man kan få pengar till mat för dom (pratat med en hemlös med hund). Dom ansåg att det var ännu mer skadligt för personen i fråga att bli av med sin hund och tyckte att hundmat är en bra investering. 
    Nästan lite bättre än för människor. 
    Och inte för att vara sådan, men hunden skiter i om ni sover på en parkbänk så länge den får vara med. 
    Tänk va bra med lite extra värme. 
    Detta kan ju dock skilja från kommun till kommun.
    Ska man ändå bli hemlös kan man ju försöka dra sig till den kommun man får bäst hjälp i.
    För den som jag pratade med var det en stad i halland.  

Svar på tråden Blir hemlös - Har hund