• Äldre 31 Oct 05:48
    4263 visningar
    20 svar
    20
    4263

    Förskingring av pengar från det gemnasama kontot, är det brotsligt?

     Hej


    Min maka har tagit ut pengar från det gemensam kontot och använt detta för hennes privata investeringar och utlägg i anat land. Eftersom jag har litat på att henne har jag inte kollat kontot. Hon har ibland talat om att hon skickat pengar till släktingar som behövt hjälp men det har rört sig om små summor. Hon har ?erkänt? 250.000 sedan våren 2013 men det rör sig antagligen om över 1 mil om man kollar hela vägen bak till vi gifte oss. Det bör nämnas att de 250000 är den summa som hon själv har angett. Frågan är nu om detta är brotslight eller civil rättsligt fel, det har ju gjorts utan min vetskap. Det kanske skall nämnas att jag är den som förvärvs arbetar och att hon inte har jobbat under tiden vi varit gifta.


    MVH Fooled


    PS: Ursäkta min dåliga svenska

  • Svar på tråden Förskingring av pengar från det gemnasama kontot, är det brotsligt?
  • sextio­talist
    Äldre 31 Oct 06:07
    #1

    Nej, det är det inte.

  • Äldre 31 Oct 06:12
    #2

    Det var kort och på punkt, fråga om det kan användas vid  skilsmässa det borde ju rent moraliskt räknas som tillgång vid bo delning.

    MVH Fooled

  • Äldre 31 Oct 06:21
    #3

    Nu är inte jag jurist, men vad jag vet är tillgångarna gemensamma när ni är gifta. Hon behöver alltså inte din tillåtelse för att använda era gemensamma pengar. Skiljer ni er så delas tillgpngar och skulder som de ser ut vid det tillfället.

    Att hon sen har gjort moraliskt fel är en helt annan fråga.

  • Äldre 31 Oct 06:58
    #4

    Jo men det är ju två skilda saker moralisk fel eller olagligt.

    MVH Fooled

  • Äldre 31 Oct 07:01
    #5
    Fooled skrev 2017-10-31 06:58:29 följande:

    Jo men det är ju två skilda saker moralisk fel eller olagligt.

    MVH Fooled


    Du kan inte ändra de grundregler som finns ang bodelning pga att hon agerat moraliskt fel.
  • sextio­talist
    Äldre 31 Oct 07:51
    #6
    Aliona skrev 2017-10-31 06:21:49 följande:

    Nu är inte jag jurist, men vad jag vet är tillgångarna gemensamma när ni är gifta. Hon behöver alltså inte din tillåtelse för att använda era gemensamma pengar. Skiljer ni er så delas tillgpngar och skulder som de ser ut vid det tillfället.

    Att hon sen har gjort moraliskt fel är en helt annan fråga.


    Nej, nej och åter nej. Under äktenskapet är ens tillgångar ens egna, det är först vid bodelningen som man delar på överskottet av tillgångarna.
    Men de hade gemensamt konto och det är en helt annan sak.
  • sextio­talist
    Äldre 31 Oct 07:53
    #7

    TS har ett gemensamt konto med sin fru, det innebär att båda har tillgång till kontot och kan ta ut pengar precis som det var ens eget. Såvida de inte har något avtal sinsemellan som säger annat.
    Det har inget med att de är gifta, även sambos kan ha gemensamma konton. Utan att de har ett GEMENSAMT konto.

  • Äldre 31 Oct 08:03
    #8

    Skumma transaktioner man gjort tre år innan skilsmässan tas med i beräkningen vid bodelning. Dvs man kan inte rädda undan slantar innan genom att skicka till morbror Knut (och sen få tillbaka från honom efteråt).

  • Äldre 31 Oct 08:13
    #9
    sextiotalist skrev 2017-10-31 07:51:44 följande:

    Nej, nej och åter nej. Under äktenskapet är ens tillgångar ens egna, det är först vid bodelningen som man delar på överskottet av tillgångarna.

    Men de hade gemensamt konto och det är en helt annan sak.


    Aha. Ja det är ju en annan sak, men förändrar det något? Kan jag alltså kräva min man på pengar om han har gjort av med mins pengar på saker?
  • sextio­talist
    Äldre 31 Oct 08:14
    #10
    Aliona skrev 2017-10-31 08:13:52 följande:
    Aha. Ja det är ju en annan sak, men förändrar det något? Kan jag alltså kräva min man på pengar om han har gjort av med mins pengar på saker?
    Hur kan han komma åt dina pengar?
  • sextio­talist
    Äldre 31 Oct 08:17
    #11
    Aliona skrev 2017-10-31 08:13:52 följande:
    Aha. Ja det är ju en annan sak, men förändrar det något? Kan jag alltså kräva min man på pengar om han har gjort av med mins pengar på saker?
    Alltså, dina tillgångar, dina pengar som sitter på ditt konto kan han inte komma åt, såvida du inte tillåter detta (jag har full access till sambons konto, men använder detta endast när jag betalar räkningarna och aldrig annars, för fortfarande är hans pengar hans, men jag är den som betalar räkningarna).

    Om han olovande tar sig in på ditt konto och tar pengar från dig, så självklart kan du kräva tillbaka dessa, men om ni har gemensamt konto eller om du ger honom pengar, så inte.
  • Äldre 31 Oct 08:31
    #12

    Intressant. Känns som att det kan bli en jäkla röra om man ska reda ut det där, alla gånger som det betalats från varandras konton, använts varandras visakort, använt kontanter... Har man inte helt delad ekonomi så är det ju knappast så att man alltid frågar varandra. Eller så är det bara vi. Sen kommer väl försörjningsplikten in också?

  • Äldre 31 Oct 08:37
    #13
    Aliona skrev 2017-10-31 08:31:13 följande:

    Intressant. Känns som att det kan bli en jäkla röra om man ska reda ut det där, alla gånger som det betalats från varandras konton, använts varandras visakort, använt kontanter... Har man inte helt delad ekonomi så är det ju knappast så att man alltid frågar varandra. Eller så är det bara vi. Sen kommer väl försörjningsplikten in också?


    Försörjningplikten är i praktiken ointressant när det kommer till tvister mellan makar.


  • Äldre 31 Oct 08:39
    #14
    Aliona skrev 2017-10-31 08:13:52 följande:
    Aha. Ja det är ju en annan sak, men förändrar det något? Kan jag alltså kräva min man på pengar om han har gjort av med mins pengar på saker?
    Ja, men du ska göra det direkt i så fall och har det skett tidgare utan att du reagerat är dina möjlgiheter att få rätt vid en rättslig prövning begränsad.


  • Äldre 31 Oct 08:41
    #15
    Fooled skrev 2017-10-31 05:48:32 följande:

     Hej


    Min maka har tagit ut pengar från det gemensam kontot och använt detta för hennes privata investeringar och utlägg i anat land. Eftersom jag har litat på att henne har jag inte kollat kontot. Hon har ibland talat om att hon skickat pengar till släktingar som behövt hjälp men det har rört sig om små summor. Hon har ?erkänt? 250.000 sedan våren 2013 men det rör sig antagligen om över 1 mil om man kollar hela vägen bak till vi gifte oss. Det bör nämnas att de 250000 är den summa som hon själv har angett. Frågan är nu om detta är brotslight eller civil rättsligt fel, det har ju gjorts utan min vetskap. Det kanske skall nämnas att jag är den som förvärvs arbetar och att hon inte har jobbat under tiden vi varit gifta.


    MVH Fooled


    PS: Ursäkta min dåliga svenska


    Tänker du driva detta till domstol är det två saker jag skulla lägga fokus på, dels att de investeringar hon gjort skall ingå i bodelningen och dels att transaktioer har skett för att underhålla tillgångar från en bodelning.
  • Äldre 31 Oct 08:42
    #16
    Kjell2 skrev 2017-10-31 08:37:27 följande:

    Försörjningplikten är i praktiken ointressant när det kommer till tvister mellan makar.


    Hur så? Om min man inte har ikomst måste jag väl betala hans grundläggande personliga behov? Eller? Och då kan det väl bli en tvist vad som är behov och vad som inte är det?
  • Äldre 31 Oct 08:49
    #17
    Aliona skrev 2017-10-31 08:42:52 följande:
    Hur så? Om min man inte har ikomst måste jag väl betala hans grundläggande personliga behov? Eller? Och då kan det väl bli en tvist vad som är behov och vad som inte är det?
    Ja, men i praktiken blir det då skilsmässa och en bodelninge istället. Har aldrig höra att äkta makar stämt varandra på försöjning utifrån förörjningsplikten.

    Finns några rättsfall kring försörjnignplikten med det är mellan individen och socialförvaltningen och gäller rätten till försörjningstöd.


  • Äldre 31 Oct 09:04
    #18
    Kjell2 skrev 2017-10-31 08:41:02 följande:
    Tänker du driva detta till domstol är det två saker jag skulla lägga fokus på, dels att de investeringar hon gjort skall ingå i bodelningen och dels att transaktioer har skett för att underhålla tillgångar från en bodelning.
    Jo, men detta är nog mer eller mindre omöjligt eftersom det är noll insikt till det eventuella investeringar som hon gjort i annat land. Det finns ett hus, men det är endast på bilder så inga dokument. Det är också broder Knuts hus.

    Min vy är att vid bo delningen ska hennes tillgångar eller vad det nu är ska räknas med och att man från detta kan dela upp. Annars är det ju som om man tagits till "the cleaners" två ggr om.

    MVH Olof 


  • Äldre 31 Oct 09:06
    #19
    Fooled skrev 2017-10-31 09:04:29 följande:
    Jo, men detta är nog mer eller mindre omöjligt eftersom det är noll insikt till det eventuella investeringar som hon gjort i annat land. Det finns ett hus, men det är endast på bilder så inga dokument. Det är också broder Knuts hus.

    Min vy är att vid bo delningen ska hennes tillgångar eller vad det nu är ska räknas med och att man från detta kan dela upp. Annars är det ju som om man tagits till "the cleaners" två ggr om.

    MVH Olof 
    Ta proffshjälp vid bodelningen. Lätt att man som amatör kommer tokigt.


  • Äldre 31 Oct 11:22
    #20
    Kjell2 skrev 2017-10-31 09:06:02 följande:
    Ta proffshjälp vid bodelningen. Lätt att man som amatör kommer tokigt.
    Jomen den biten är på väg...
Svar på tråden Förskingring av pengar från det gemnasama kontot, är det brotsligt?