• lämna pga ekonomin

    Min sambo är skuldsatt och vi planerar familj!

    Hej!

    Jag har nyss fått veta att min sambo sedan ett år är skuldsatt upp över öronen. Han vet inte att jag känner till hela sanningen utan han tror att jag bara känner till ett stort lån han har på nästan 300 000:-. Det lånet skyller han på ett gammalt ex, vilket jag insett nu antagligen inte stämmer alls. Jag har nämligen fått reda på att han även har flera andra lån, ett på 140 000:- som han tog strax innan vi träffades och ett sms-lån på 50 000 som han tog för några månader sedan. Det finns antagligen ännu fler dyra lån som jag inte känner till.

    Saken är den att vi tjänar båda hyfsat bra, ca 22000:- var i månaden efter skatt, och vi får det att gå runt trots hans avbetalningar (som jag egentligen inte vet hur mycket de är på eftersom vi har separat ekonomi). Han finns inte hos kronofogden, det har jag redan kollat upp. Men vi har två barn var sedan innan som bor hos oss varannan vecka och vi försöker just nu bli gravida med ett gemensamt barn. Sedan planerar vi att köpa hus. Men även om vi ens kommer få låna till det vet jag inte om jag vill sätta mig i den sitsen, med tanke på hans bristande inställning till ekonomin. Han är ganska slösaktig och gillar att unna sig/oss utemat, resor etc, vilket antagligen finansierats med lånade pengar inser jag nu. Vi pratar även om att gifta oss, men då blir jag ju i allra högsta grad delaktig i alla hans lån och det vill jag verkligen inte.

    Samtidigt är han en jättefin man, en underbar sambo och pappa och jag kan verkligen tänka mig att leva med honom resten av livet. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra nu. Ska jag lämna honom pga detta, trots att vi har det bra och jag älskar honom? Eller ska jag stanna kvar och få bidra till hans avbetalningar i många år framöver. Och hur ska jag då kunna veta att han inte tar nya lån?

    Tacksam för hjälp.

  • Svar på tråden Min sambo är skuldsatt och vi planerar familj!
  • sobrio88

    Även om ni har delad ekonomi så skulle jag nog känna det som ett svek när han inte berättar vad stora skulder han har. Speciellt inte när han har tagit nya lån när ni varit tillsammans. Det är helt hållet upp till dig men jag skulle inte vilja bo tillsammans med en sån karl och ännu mindre skaffa barn med honom. Om du nu vill köpa hus så lär du aldrig kunna göra det med honom med den belåningsgraden han har. Nej jag hade nog dragit öronen åt mig och stuckit innan det var för sent. Men jag vill å andra sidan leva med någon som delar ungefär samma ekonomiska tänk som mig.

  • lämna pga ekonomin
    sobrio88: Ja du har rätt i att han på ett sätt redan svikit mig eftersom han inte berättar hela sanningen och tagit nya lån under tiden han bott ihop med mig. Jag är nog som du och vill leva med någon som har samma ekonomiska tänk som jag, dvs inga dyra privatlån. Tack för ditt kloka svar! Glad
  • kottelin
    Mitt ex lånade pengar bakom min rygg och blev arg när jag upptäckte det. Jag var den som skötte det ekonomiska, betalade räkningar osv. Hur skulle jag INTE kunnat upptäcka det?

    Han gillade att lyxa till det, byta bil varje år, bygga om/ut... och belånade huset för att ha råd.

    Det var när jag hittade "smyglånet" som jag bestämde mig för att lämna honom. Efter ca tio år tillsammans.

    "Zebran är ett randigt djur, ränderna går aldrig ur"
    Ja, typ så...
  • Ekonom10

    Vilken tråkig upptäckt. Samtidigt ska du tacka en högre makt att du ser alltihop redan nu.
    Han har allså skulder på minst en halv miljon. Med ett hyggligt hopbasklån och amortertingstid på 10 år är det mellan 6000-7000 kr/månad för gamla synder. Det är görbart. Och väldiigt surt. Det kommer belasta era hustankar och kan stjälpa dem helt. Det krävs kontantinsatser m.m. och han är troligtvis inte ens kreditvärdig.

    Det värsta är dock som redan påpekats att han inte sagt något utan avsiktligt valt att inte säga något. Det kan ligga mängder med fler hundar begravda här. 

    Du måste konfrontera honom och kräva fullständig öppenhet. Försök att göra det utan att döma. Ni behöver en komplett bild av nuläget.
    Sen får du ta ställning till om du tror att det är värt att gemensamt kämpa er ur det här och om han kommer sköta sig i framtiden.

  • annabellelee

    Håller med om att det allvarligaste han gjort är att mörka. Hur ska du kunna lita på att han sköter ekonomin framöver, om han mörkar för dig?

    Och vad är orsaken till alla lån? Har han ett spelberoende som du inte vet om? Dyra vanor som han inte kan bryta? Risken är ju att beteendet fortsätter och det blir nya lån om han inte tar tag i orsaken.

  • BossHoss

    Vill du leva med mannen så skulle jag tagit tag i ekonomin, hans och din och ställt krav och vilja se svart på vitt vart skulderna kommer ifrån och varför de uppkommit. Jag skulle sedan ta över hans ekonomi och gjort en plan på att spara och avbetala så mycket som det går.

  • Stårschan

    Ni har redan fyra barn. Behöver ni verkligen ett femte för att känna att ni är en familj på riktigt? Kan ni inte - om ni nu får ordning på ekonomin - leva lyckliga som gift par i ett hus UTAN gemensam avkomma? Det låter väldigt sunt att du drar öronen åt dig nu när du upptäcker att han inte har varit ärlig med dig angående något så viktigt som ekonomi, som ju påverkar er alla.

  • Kanttant

    Det mest oroväckande är ju sms-lånet på 50 000 kr som han tagit under senaste året. Det innebär att han fortsätter ta lån, rör sig inte om ett gammalt misstag. Att dessutom ta såpass mycket i ett lån med så hög ränt, visserligen bör man undvika sådana lån överhuvudtaget, men att ta ut en sådan stor summa visar på brist på ondöme. Slutligen, med en helt okej lön borde han inte behöva ta ut lån (som jag antar är för konsumtion). Hade vart en grej om han t.ex. hamnat i knipa och tog ut ett mindre lån för att täcka en kort period, men att ta ut ett lån fastän han har en lön är inte bra.

    Prata med honom det först och främst, så att det ligger öppet. Därefter får du väl se hur du vill gå fråmat.

  • Fennyxx

    Dumpa eller var särbo om han nu är så fantastisk. Inget gemensamt hus och Definitivt inga barn! Blanda inte ihop din ekonomi med någon som inte kan hålla i pengar och dessutom för dig bakom ljuset.

    Fast det vore ju intressant att höra vad han skulle säga på ett bankmöte..

  • Gizmo
    Fennyxx skrev 2017-10-31 20:46:10 följande:
    Dumpa eller var särbo om han nu är så fantastisk. Inget gemensamt hus och Definitivt inga barn! Blanda inte ihop din ekonomi med någon som inte kan hålla i pengar och dessutom för dig bakom ljuset.

    Fast det vore ju intressant att höra vad han skulle säga på ett bankmöte..
    Håller med! 
  • Fråga Ugglor

    Jag är nyfiken på hur er ekonomi har sett ut hittills, har ni delat lika på räkningar, hyra osv?

    Alla har olika fel och brister så det som man behöver hålla koll på är väl om man kan leva med just dessa...

  • Snuseritt

    Har han 50 000 kr i sms lån lär han snart vara hos Kronofogden. Höga räntor, korta förfallodatum. Det skiter sig kan jag säga.

    Ska ni ha en framtid tillsammans måste han lägga alla korten på bordet. Hur ska du annars kunna lita på honom? Har han spelberoende?

    Slå inte samman era ekonomier.

    Bor ni ihop och han hamnar hos Kronofogden kommer dock din ekonomi att räknas med då de räknar fram hans förbehållsbelopp att behålla efter de dragit till hans skulder.

    Skaffa inte barn med honom förrän ni har det stabilt, då menar jag både ekonomiskt och själva förhållandet med ärlighet osv.

Svar på tråden Min sambo är skuldsatt och vi planerar familj!