• Äldre 31 Oct 12:58
    2544 visningar
    10 svar
    10
    2544

    sy tomtedräkt?

    Hej. Funderar på om det kanske blir billigare att sy en egen tomtedräkt til jul. Alltså till gammeltomten som ska dela ut julklapparna.

    Vill ju ha en riktigt snygg o verklighetstrogen dräkt. De jag hittat på nätet ligger runt 1000:- utan skägg osv. Kan det bli billigare att köpa tyg o så själv? O bara köpa masken osv.

    Är det svårt? Någon som provat?

    Eller någon som är supernöjd med den ni har så tar jag gärna emot tips på var jag kan inhandla en?


    jultomte tomte sy
  • Svar på tråden sy tomtedräkt?
  • Stårsc­han
    Äldre 31 Oct 13:31
    #1

    Om du får det billigare eller inte beror ju helt på vilken typ av tyg du får tag på. Och vad menar du med "verklighetstroget" i sammanhanget? Ska dräkten se ut som en Cocacolatomte, röd och med vit fuskpälsfluff, eller ska det vara mer åt det inhemska vadmalshållet med röd luva? Ska du sy skorna också, eller duger det med kängor som redan finns hemma? Ska det vara fabriksnytt tyg eller kan du tänka dig att gå på loppis för att handla tyg, filtar eller gamla kläder som man kan modifiera?

  • Äldre 31 Oct 13:37
    #2

    Vi skall sy en riktig tomtedräkt dvs inte röd och vit och jag räknar med att det kommer att bli dyrt, väldigt dyrt jämförelse med att köpa en vanlig rödvit som är massproducerad.
    Även en sådan hemmasydd kan bli riktigt dyr om man vill ha kvalitet.

    Allt beror på valen du gör

  • Äldre 31 Oct 13:50
    #3

    Bra frågeställningar. Jag tänkte mig en röd vit sådan cocacola tomte.. Fast med luva oxå. Roligast vore ju i plysch då det håller bra. Tänker mig att dräkten ändå ska hålla i tio år minst. Skor får de vara kängor man har hemma. Men vitt fluff är ju absolut ett måste. Bälte osv oxå. Är ganska okej p att sy men inte expert. Så tror ni det finns typ morgonrock i plysch som man bara kan sy i knappar i typ o färga röd ev o sy dit massa vitt eller är det en galen ide? Begagnat o loppis funkar såklart märkt oxå men har dock inte sett tyger p de jag har här hemma.

  • Äldre 31 Oct 14:00
    #4
    ilovebamse skrev 2017-10-31 13:50:59 följande:

    Bra frågeställningar. Jag tänkte mig en röd vit sådan cocacola tomte.. Fast med luva oxå. Roligast vore ju i plysch då det håller bra. Tänker mig att dräkten ändå ska hålla i tio år minst. Skor får de vara kängor man har hemma. Men vitt fluff är ju absolut ett måste. Bälte osv oxå. Är ganska okej p att sy men inte expert. Så tror ni det finns typ morgonrock i plysch som man bara kan sy i knappar i typ o färga röd ev o sy dit massa vitt eller är det en galen ide? Begagnat o loppis funkar såklart märkt oxå men har dock inte sett tyger p de jag har här hemma.


    Jag tror inte att priset kommer variera jättemycket samt är du inte van vid att sy så kan det bli kostsamt i slutet.

    Men å andra sidan kanske du är en jävel på att greja och fnula och får till det riktigt bra. Det kan nog bara du känna. Men ofta blir genväg senväg dvs billigt tänkt blir dyrt i slutändan när du ändå måste köpa en för att det blev kass med den andra.
  • Stårsc­han
    Äldre 31 Oct 14:02
    #5

    Plysch är sladdrigt och inte det mest hållbara, men å andra sidan ska det ju bara användas en dag per år, så det är kanske inte så noga. Vill du ha billigt sådant så finns det röd velour i tremetersförpackningar för 65 kr på Jysk just nu, och billgare än så hittar du nog inte ens på loppis. Köp två paket och sätt igång. Svårigheten kan ju vara att få det gjort utan att barnen märker vad man håller på med. Skrattande

  • Äldre 31 Oct 14:06
    #6

    Eller sy en riktigt kroppsnära i lycra

  • Äldre 31 Oct 14:07
    #7
    Stårschan skrev 2017-10-31 14:02:02 följande:

    Plysch är sladdrigt och inte det mest hållbara, men å andra sidan ska det ju bara användas en dag per år, så det är kanske inte så noga. Vill du ha billigt sådant så finns det röd velour i tremetersförpackningar för 65 kr på Jysk just nu, och billgare än så hittar du nog inte ens på loppis. Köp två paket och sätt igång. Svårigheten kan ju vara att få det gjort utan att barnen märker vad man håller på med. Skrattande


    Hur anser stårschan att en riktig tomte skalls e ut... bara nyfiken
  • Stårsc­han
    Äldre 31 Oct 14:13
    #8
    BossHoss skrev 2017-10-31 14:07:33 följande:
    Hur anser stårschan att en riktig tomte skalls e ut... bara nyfiken
    Och jag är lika nyfiken på hur er dräkt ska se ut! Skrattande

    En riktig tomte... Hm. Han ska för det första inte ha mask, utan ha eget stort skägg och vara åtminstone naturligt lönnfet. Näbbkängor med benlindor, grå eller svarta vadmalsbyxor, stor forbondepäls (hund/varg), lovikkavantar eller skinntumhandskar, och en stor varm röd jämtluva. Glasögon är OK, men de immar ju igen så hemskt när han kommer in från kylan. Kläder som inte fixar att han är ute och åker med sina renar hela natten är egentligen inte trovärdiga i vintermörkret.

    Han ska platsa i det här gänget helt enkelt:
    Bildresultat för forbonde
  • Äldre 31 Oct 14:29
    #9
    Stårschan skrev 2017-10-31 14:13:52 följande:
    Och jag är lika nyfiken på hur er dräkt ska se ut! Skrattande

    En riktig tomte... Hm. Han ska för det första inte ha mask, utan ha eget stort skägg och vara åtminstone naturligt lönnfet. Näbbkängor med benlindor, grå eller svarta vadmalsbyxor, stor forbondepäls (hund/varg), lovikkavantar eller skinntumhandskar, och en stor varm röd jämtluva. Glasögon är OK, men de immar ju igen så hemskt när han kommer in från kylan. Kläder som inte fixar att han är ute och åker med sina renar hela natten är egentligen inte trovärdiga i vintermörkret.

    Han ska platsa i det här gänget helt enkelt:
    Lite samma spår som dig. Fast han behöver inte va tjock, en tomte borde snarare vara lite tränad med tanke på allt han går och stökar runt med, men vikten är ganska ovesentlig för mig.

    Men i övrikt ganska lik det du säger. Han skall ha en stor tung rock som är varm men inte för lång så den är jobbig att gå i snö med ( bara moderna tomtar som har flygande renar, jag tänker mer gårdstomte skogstomte) lindade alternativt knäsockor med toffsar på, hans klädsel skall vara funktionibel och anpassad efter den miljö han finns i, naturfärger.

    Han skall ha en gåstav gärna med en lykta så man kan se honom komma gående genom skog och mark

    Detta är en äkta tomte


  • Stårsc­han
    Äldre 31 Oct 15:11
    #10

    Ooo vilka härliga tomtar! Då blir det mer till att beställa tyger från Korps eller liknande antar jag.

    Nu vill ju jag också ha tomtedräkt!

Svar på tråden sy tomtedräkt?