• MinnaE

    Frågor ang Föräldrapenning, deltidssjukskriven, noll SGI

    Hej!

    Jag har varit sjukskriven under flera års tid pga psykisk ohälsa och fick innan aktivitetsersättning, men fyllde 30 i år och det övergick då till att bli "rehabiliteringsersättning i särskilda fall".

    Jag har alltså dessutom pågående arbetsrehabilitering och är nu uppe i 50% förmåga, och förhoppningen är att den ska leda till en deltidsanställning (tillsvidare) väldigt snart. Det kommer innebära att jag arbetar 50% och är fortsatt sjukskriven 50%. 

    Nu till frågorna:

    - Om jag blir gravid, hur blir det då med föräldrapenningen? Dvs om jag tar ut mammaledighet på heltid - förlorar jag då min rätt till "sjukpenning i särskilda fall" på 50% när jag börjar jobba igen? Bör min man sambo vara föräldraledig på 50% eller hur gör man? 

    - Jag har noll i SGI just nu. Vad händer om jag blir gravid och blir sjuk under eller efter graviditeten? Har jag någon rätt till ersättning då eller står man helt utan?

    - Hur lång tid behöver man jobba för att arbeta upp SGI. Låt säg om jag (mot förmodan) blir gravid nu i december och får en anställning i januari, då hinner jag arbeta upp SGI:n innan barnet kommer eller? (Såvida det inte är för tidigt fött..)

    Det är en djungel att förstå FK:s regler kring detta, har försökt läsa mig till utan större framgång - så är väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig lite med detta och har liknande erfarenheter. 

  • Svar på tråden Frågor ang Föräldrapenning, deltidssjukskriven, noll SGI
  • Anonym (Stina)

    Jag tycker inte du ska bli gravid nu! Ett barn innebär mycket jobb, vaknätter och har du otur får du inte ens duscha ifred. Du riskerar att bli sämre om du får barn, är man redan psykiskt sjuk är det statistiskt sätt en större risk för förlossningsdepression. Om du inte klarar av att jobba kommer du inte heller klara av att ta hand om barnet. Du är dessutom i en osäker och ekonomiskt utsatt situation.

    Du är inte så gammal, jag tycker du ska vänta i några år och se hur allt utvecklar sig. Det är jättebra att du kommit igång med rehabilitering och kanske får en anställning, men du bör jobba några år innan du blir gravid med tanke på att du varit sjukskriven några år.

  • MinnaE

    Tack för ditt svar.

    Nej, självklart tar jag inte lätt på att skaffa barn och jag vet att det är mycket jobb och ett stort ansvar. Men vi skulle också vara två om saken. Och jag blev sjuk och mådde väldigt dåligt 2013-14, men har sedan dess gått stadigt uppåt så jag tror att jag är stabil nog för det. Det som oroar mig främst, och det var därför jag skrev, är att jag vill känna mig säker med SGI - eftersom att jag stundtals levt helt utan inkomst pga att jag haft noll i SGI - och att det ska ordna sig med jobb och sjukpenning när jag kommer tillbaka från en föräldraledighet. Ekonomin helt enkelt, att man ska känna sig trygg med att det fungerar.

    Visst, jag är inte så gammal - 30 år - men jag har haft en barnlängtan sen jag var 23 och skulle väldigt gärna vilja ha barn någon gång i livet. Man kan ju heller aldrig veta hur lång tid det skulle ta att bli gravid om man väl börjar försöka, så att vänta flera år med att börja försöka känns inte rätt för mig. 

  • Anonym (Stina)

    Det bästa är att du jobbar upp din SGI, jobba heltid ett år sedan har du ditt på det torra. Se till att du har en fast anställning så du har ett jobb att gå tillbaka till.

    Även om ni delar på ansvaret så är det betydligt mycket mer ansvar för dig än om du inte har barn. Det kommer bli bättre för både dig och barnet om du är frisk först. Tyvärr har jag sett hur det kan gå då någon så gärna vill ha ett barn och pågrund av sjukdom inte kan ta hand om barnet.

    Du kan inte ta föräldraledig halva dagar så de dagarna du är föräldraledig kan du inte vara sjukskriven samtidigt. Föräldraledigheten baseras på din SGI vilket borde vara ditt halvtidsjobb. Jag vet inte om det går att pendla mellan att vara sjukskriven och föräldraledig, men min gissning (och nu gissar jag som sagt) är att det inte går. Med andra ord måste du ta ut din föräldraledighet sammanhängande (ni kan alltså inte dela på det så att du tar tre dagar i veckan och han två) Det bästa vore om gan tog ut hela föräldraledigheten så slipper ni krångla så mycket med FK.

Svar på tråden Frågor ang Föräldrapenning, deltidssjukskriven, noll SGI