• Anonym (s)

    kontrollerande familjehem

    Jag flytta till ett nytt familjehem för ca 2 veckor sen eller det är närmare 3 veckor och jag märkte direkt att dom är kontrollerande, eftersom jag fick en lång lista av regler men nu är dom ännu kontrollerande än i början. Jag har sagt att jag inte vill bo kvar men ingen bryr sig om vad jag vill eller vart jag vill bo eller hur jag trivs. 3 exempel av många:


    1 Dom har förbjudit mig att ringa min syster och jag får bara ringa om jag har på högtalare (samma när jag ringer mina föräldrar) pga något hennes familjehem har sagt som inte är sant och flera gånger som straff har dom tagit min mobil och satt lösenord.


    2 Jag måste vara hemma varje kväll också på helgen och inte en enda gång och jag fått sova borta.


    3. I helgen fick jag pengar för att köpa en vinterjacka, hitta ingen så jag köpte andra kläder jag behöver mer än en jacka och då blev dom irriterade och tänker inte ge mig pengar att köpa något igen.


    Jag tycker inte ett familjehem borde vara som ett fängelse och dom som är familjehem kontrollerande, har ni andra familjehem det verkligen så hemma?

  • Svar på tråden kontrollerande familjehem
  • Glinda från Oz
    Anonym (anonym) skrev 2017-11-02 12:03:50 följande:

    Ts fick pengar specifikt till att köpa jacka just vid detta tillfälle köper då Ts andra kläder så finns det inga pengar till jacka förrän kanske om x antal månader då får Ts frysa dess.


    Om det inte finns pengar har familjehemmet prioriterat fel.
  • Anonym (c)
    Glinda från Oz skrev 2017-11-02 12:49:48 följande:
    Läs hela tråden så får du svar på din fråga, det blir ofta fel då man läser ett svar och tar det ur sitt sammanhang.
    Men TS har ju bara skrivit trådstarten?

    I sammanhanget med TS har vi ingen mer information än att hon tog pengar som var öronmärkta till en vinterjacka och köpte andra saker för. Eller har du mer information än vi andra har?
    Det finns inget i trådstarten som säger att TS inte får fler kläder. Eller att de inte har råd och därför "prioriterat fel" (enligt dig). Det enda som framgår är att de inte tänker ge TS pengar för att köpa kläder igen. (Vilket i min värld tolkas som att familjehemmet hädanefter kommer att köpa kläderna)
  • LFF
    Glinda från Oz skrev 2017-11-02 12:51:02 följande:
    Om det inte finns pengar har familjehemmet prioriterat fel.
    Det är sällan man har råd att köpa både vanliga kläder och varma ytterkläder samma månad, oavsett om man är familjehem eller "bara" en vanlig familj. I TS fall så har inte heller familjehemmet kunnat spara undan pengar till större inköp eftersom TS nyligen flyttat dit. Frågan är ens om familjehemmet fått några pengar än för TS kostnader, kommer de i förskott eller efterskott? Det gör ju en enorm skillnad.
  • Glinda från Oz
    Anonym (c) skrev 2017-11-02 13:12:30 följande:

    Men TS har ju bara skrivit trådstarten?

    I sammanhanget med TS har vi ingen mer information än att hon tog pengar som var öronmärkta till en vinterjacka och köpte andra saker för. Eller har du mer information än vi andra har?

    Det finns inget i trådstarten som säger att TS inte får fler kläder. Eller att de inte har råd och därför "prioriterat fel" (enligt dig). Det enda som framgår är att de inte tänker ge TS pengar för att köpa kläder igen. (Vilket i min värld tolkas som att familjehemmet hädanefter kommer att köpa kläderna)


    Ja, precis och jag svarade till en annan person som INTE var ts som tyckte att pengarna bara räckte till en jacka. Ibland svarar man en person i tråden som säger något och då uppstår en sidodiskussion. Så går det till i alla trådar på FL som har fått många svar.
  • Glinda från Oz
    LFF skrev 2017-11-02 13:44:39 följande:

    Det är sällan man har råd att köpa både vanliga kläder och varma ytterkläder samma månad, oavsett om man är familjehem eller "bara" en vanlig familj. I TS fall så har inte heller familjehemmet kunnat spara undan pengar till större inköp eftersom TS nyligen flyttat dit. Frågan är ens om familjehemmet fått några pengar än för TS kostnader, kommer de i förskott eller efterskott? Det gör ju en enorm skillnad.


    Som familjehem (och som privatperson med för den delen) så måste man lära sig att spara pengar. Man bör inte använda hela omkostnadsersättningen varje månad utan spara en del till oväntade utgifter och till månader då det går åt mer pengar än vanligt. På våren och hösten går det åt mer pengar pågrund av att man köper mer kläder.

    Ska man vara familjehem bör man ha en god ekonomi, det utreds att man inte är familjehem för att man behöver pengarna, så familjehemmet får helt enkelt ?låna? pengarna och ta tillbaka en liten summa varje månad. Står och faller familjehemmets ekonomi med 1000 kronor (eller vad det nu handlar om) är de inte lämpliga att ta emot barn /ungdomar.
  • Anonym (anonym)
    Glinda från Oz skrev 2017-11-02 15:21:32 följande:
    Som familjehem (och som privatperson med för den delen) så måste man lära sig att spara pengar. Man bör inte använda hela omkostnadsersättningen varje månad utan spara en del till oväntade utgifter och till månader då det går åt mer pengar än vanligt. På våren och hösten går det åt mer pengar pågrund av att man köper mer kläder.

    Ska man vara familjehem bör man ha en god ekonomi, det utreds att man inte är familjehem för att man behöver pengarna, så familjehemmet får helt enkelt låna pengarna och ta tillbaka en liten summa varje månad. Står och faller familjehemmets ekonomi med 1000 kronor (eller vad det nu handlar om) är de inte lämpliga att ta emot barn /ungdomar.
    Omkostnadsersättningen är betydligt högre eftersom den ska täcka alla utgifter för det placerade barnet men det är ju bara en liten andel som ska gå till kläder, omkostnadsersättningen följer till stor del konsumentverkets riktlinjer.
    Familjehemmet ska inte använda sin inkomst för att täcka ett placerats barns kostnader och barnets kostnader har ingen påverkan på familjens egna ekonomi.
  • Anonym (Häpp)
    Anonym (anonym) skrev 2017-11-02 09:45:18 följande:

    Omkostnadsersättningen är beräknad att täcka kostnader för det placerade barnet som mat, kläder, hygien, medicin, förbrukning, fickpengar, fritidsaktiviteter osv.

    Ersättning som familjehem  får för att ta hand om och uppfostra barn som inte kan bo hemma är lön för arbetet och ska inte gå till att köpa saker till barnet d.


    Och 3120 kronor per månad (då är barnbidraget inräknat) anses vara en dräglig levnadskostnad (inkl. mat, kläder nöje, mobil, aktiviteter och allt annat), för barn mellan11-14 år som har föräldrar som behöver leva på försörjningsstöd. Familjehem får betydligt mer än så OCH kan ansöka om extra medel.
  • LFF
    Glinda från Oz skrev 2017-11-02 15:21:32 följande:
    Som familjehem (och som privatperson med för den delen) så måste man lära sig att spara pengar. Man bör inte använda hela omkostnadsersättningen varje månad utan spara en del till oväntade utgifter och till månader då det går åt mer pengar än vanligt. På våren och hösten går det åt mer pengar pågrund av att man köper mer kläder.

    Ska man vara familjehem bör man ha en god ekonomi, det utreds att man inte är familjehem för att man behöver pengarna, så familjehemmet får helt enkelt ?låna? pengarna och ta tillbaka en liten summa varje månad. Står och faller familjehemmets ekonomi med 1000 kronor (eller vad det nu handlar om) är de inte lämpliga att ta emot barn /ungdomar.
    Och har man haft barnet i TVÅ veckor så har man inte hunnit spara undan pengar till barnets inköp och kanske bara har råd att köpa den där jackan som barnet säger det behöver denna månad. Om då barnet köper andra saker som det "behöver" men inte sagt till om så får jackan helt enkelt vänta och det är självklart att de ansvariga vuxna blir irriterade. Det hade jag också blivit som "vanlig" förälder. 

    Det handlar dessutom om TILLIT i det här läget. Ett barn som kommit dit för två veckor sedan och som redan frågat flera gånger om det får sova borta, ett barn som missat bussen och inte kommit hem en natt, ett barn som tycker att de fullt normala reglerna är jättekonstiga, ett barn som tycker att det är tidigt för en 14-åring att vara hemma kl 22 en vardag. Detta barn har fått förtroendet att köpa en jacka, hittar ingen, ringer inte och frågar om det är ok att handla annat istället för pengarna utan gör det ändå och sen tycker att familjehemmet är elaka när det inte får mer pengar till en jacka. Hur ska familjehemsföräldrarna kunna lita på att pengarna går till en jacka nästa gång?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-11-02 15:38:31 följande:
    Och 3120 kronor per månad (då är barnbidraget inräknat) anses vara en dräglig levnadskostnad (inkl. mat, kläder nöje, mobil, aktiviteter och allt annat), för barn mellan11-14 år som har föräldrar som behöver leva på försörjningsstöd. Familjehem får betydligt mer än så OCH kan ansöka om extra medel.
    Omkostnadsersättningen ligger kring 4 400 kr per månad och det är inklusive barnbidrag och eventuella underhåll som föräldrar betalar. När man jämför med försörjningsstöd så måste man tänka på att vid försörjningsstöd tillkommer de levnadsomkostnader som är gemensamma för hushållet så slutsumman blir mer än de 3 120 kr.
  • Anonym (Familj)
    Anonym (s) skrev 2017-10-31 21:22:08 följande:

    Jag flytta till ett nytt familjehem för ca 2 veckor sen eller det är närmare 3 veckor och jag märkte direkt att dom är kontrollerande, eftersom jag fick en lång lista av regler men nu är dom ännu kontrollerande än i början. Jag har sagt att jag inte vill bo kvar men ingen bryr sig om vad jag vill eller vart jag vill bo eller hur jag trivs. 3 exempel av många:


    1 Dom har förbjudit mig att ringa min syster och jag får bara ringa om jag har på högtalare (samma när jag ringer mina föräldrar) pga något hennes familjehem har sagt som inte är sant och flera gånger som straff har dom tagit min mobil och satt lösenord.


    2 Jag måste vara hemma varje kväll också på helgen och inte en enda gång och jag fått sova borta.


    3. I helgen fick jag pengar för att köpa en vinterjacka, hitta ingen så jag köpte andra kläder jag behöver mer än en jacka och då blev dom irriterade och tänker inte ge mig pengar att köpa något igen.


    Jag tycker inte ett familjehem borde vara som ett fängelse och dom som är familjehem kontrollerande, har ni andra familjehem det verkligen så hemma?


    Hur kom det sig att du hamnade på ett familjehem om man får fråga? 
Svar på tråden kontrollerande familjehem