• Äldre 31 Oct 23:58
    5173 visningar
    5 svar
    5
    5173

    Förskola och akassa HJÄLP

    Ok har trott att jag haft allt under kontroll men nu får ni.hjälpa mig :p med reglerna..

    Min man är behovsanställd och jobbar oftast 100% vår/sommar. Höst/vinter har han endast fått 30-50% cirka. Men tidigare har vi alltid klarat oss med sparpengar och på min inkomst den perioden.

    Nu har vi en son som ska skolas in på förskola när han blir 15 månader.

    Nu är det så att min man har fortfarande en tillsvidareanställning men inte fått några timmar dom senaste månaderna så han slrev in sig som arbetssökande och stämplar upp. Fast han gåe ju på akassa på heltid kan man säga..arbetslös men ändå inte då han har kontrakt.

    Jag ska tillbaka o jobba nör sonen börjar förskola och tanken var att hab skulle gå 15/h veckan så länge pappan inte får några timmar,för att komma in i det innan han börjar jobba på.

    Men läste nånstabs att om en person ska få akassa måste barnet gå 100% på förskola. Och det vill jag inte!!! Ver inte hur vi ska göra nu ifall han inte får mer jobb på flera månader..

    Tänker inte ha honom heltid på dagis om pappan är hemma samtidigt som det inte finns fler papadagar kvar :(

    Till en annan sak vet jag inte om man får göra så överallt.. men en kompis hade sin dotter hemma pp heltid men gick pp akassa. Hon hade ett skriftligt intyg på att hennes föräldrar (mormor o morfar) var hemma och kunde passa barnet om mamman fick jobb eller möte akut. Så då ficl hon akassa o va hemma med dottern. Hört det förut? Hjälp.. hur ska vi lösa detta

  • Svar på tråden Förskola och akassa HJÄLP
  • Äldre 31 Oct 23:59
    #1

    Måste tillägga igen att detär sjukt att barnet måste gå 100% dagis nör en förälder är hemma och arbetslös. Man hinner ju ta om sitt barn o ändå söka jobb. Speciellt om man vet att man kan fixa barnvakt direlt

  • Äldre 1 Nov 00:27
    #2

    Det finns inga krav på att barnet ska gå 100% på förskola. Däremot måste nån kunna ta barnet omgående om den arbetslöse blir utringd på jobb.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (assdf­)
    Äldre 1 Nov 06:56
    #3

    I de flesta kommuner FÅR barnen inte gå mer än max 20 timmar i veckan om man är arbetssökande. Det handlar bara om att barnet skall ha en plats där man omedelbart kan utöka tiden om jobb dyker upp. Vid allmän 15-timmarsförskola brukar man inte kunna gå upp i tid hur som helst, men ni kan ju ha en vanlig fulltidsplats som ni betalar för fast barnet inte går så många timmar.

  • Äldre 1 Nov 09:01
    #4

    Där jag jobbar ser reglerna för arbetslösa ut som så att du får ha ditt barn hos oss 9-14 varje vardag, alltså sammanlagt 25 timmar. På dessa timmar ska du helst klämma in möten, intervjuer osv men går inte det så får du ha ditt barn där mer.
    Vad försäkringskassan säger är bara att du ska kunna ha 100% barnomsorg ordnad om du får jobb idag. Vilket du har om du har ditt barn på förskola och betalar för det. Är ditt barn däremot över tre år och har en allmän förskoleplats (i min kommun 15 timmar i veckan, 8.30-11.30 varje vardag) och ni därmed inte betalar för platsen. Då har barnet ingen rätt att gå upp i heltid om det inte finns plats på förskolan att göra det.

  • Anonym (fct)
    Äldre 1 Nov 22:29
    #5
    JohannaSaGo skrev 2017-10-31 23:59:37 följande:

    Måste tillägga igen att detär sjukt att barnet måste gå 100% dagis nör en förälder är hemma och arbetslös. Man hinner ju ta om sitt barn o ändå söka jobb. Speciellt om man vet att man kan fixa barnvakt direlt


    Det stämmer inte! Så du kan lugna dig. För att uppbära ska man ha ordnad barnomsorg så att man inte hindras att ta jobb med korr varsel, men det behöver dels inte vara förskola (kan vara "dagmamma", pensionerad mor- eller farförälder, vän som saknar sysselsättning eller annan) och man behöver dels fram tills dess bara nyttja den i den omfattning arbetssökandet kräver.
Svar på tråden Förskola och akassa HJÄLP