• Cornelia7

    Hjälp med hetsätning!

    Hej alla kvinnor där ute!

    Idag är det första november och jag har bestämt mig för en nystart i livet!
    Tyvärr är det så att jag gör en nystart ungefär 5 dagar i veckan så sannolikheten att jag ska lyckas denna gången är ju rätt låg MEN nu gör jag något jag inte gjort förr nämligen att starta en tråd här. Jag hoppas det finns fler kvinnor där ute som vill komma i en snygg klänning till nyår och slippa stå där på nyårsnatten och tänka "Nu ska jag bli hälsosam" Tänk att få stå där på nyår och känna att du redan är det, eller i alla fall en bit på vägen. 
    Tänkte att vi kan använda denna tråden att peppa varandra när suget blir stort.

    Lite om hur mina vanor kan se ut idag:
    - Frukost: 1-2 fröknäcke med ost, 100 g propud choklad
    - Lunch - sallad,fisk,kyckling(ofta något kolhydratsfattigt)

    Efter lunch är ungefär där det kan börja spår ur:
    - 1-2 paket proteiglass (för er som inte vet, ca 20g protein och 170kcal per förpackning) Svindyr- ohållbart
    - Naturgodis-100 gram
    - Chokladpraliner  50 gram 
    - Mörk choklad 30 gram

    Kvällsmat: fröknäcke eller propud. 

    Det där var en bra dag.
    En dålig dag kan jag äta (utöver frukost och någon riktig måltid): 
    - 12 kanelbullar
    - 2 glassar
    - 150 g choklad
    - 1 delicatoboll
    -  100g smågodis
    Gömmer och smyger med godiset. Hetsäter och hjärtat bultar samtidigt. Igår stod jag inne på toaletten på mitt jobb och tryckte 3 ballerinakex på tvären (kex som är till anhöriga och inte personalen, jobbar på sjukhus)

    Kompenserar mitt hetsätande med laxermedel. Aldrig kräkts men laxerat i 2 år nu. Troligen förstört mina tarmar ändå kan jag inte sluta. Kompenserar även genom att träna varje dag. 167 lång och väger just nu 62 kilo (normala vikten är 57). INGEN vet om detta, i andras ögon är jag en snygg,hälsosam, smal och "vältränad" tjej. Skäms och känner mig ensam, som en bluff. Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Hjälp med hetsätning!
  • Anonym (Maria)

    Jag tycker att du ska söka vård. Jag hade liknande vanor men kräktes istället i nästan 10 år. Först var det som om en ny värld öppnades när jag insåg att man kan kräkas upp kass mat, men det var det sämsta som kunde hända mig förstås. Jag såg aldrig sjuk ut, normalviktig och pigg. Dock driven av ångest och självförakt.

    Min väg ut var att bli gravid, då spydde jag av det och led aldrig av att unna mig snask. Tankarna på mat och att aldrig känna mig värd något gott finns kvar.

  • Cornelia7

    Nu blev du ju frisk på ett "naturligt" sätt men har du några tips på hur och var jag ska söka hjälp? Dyrt att söka hjälp privat men kanske värt det med tanke på hur många år till man ska leva (30 år idag).

  • Anonym (Maria)
    Cornelia7 skrev 2017-11-01 22:46:42 följande:

    Nu blev du ju frisk på ett "naturligt" sätt men har du några tips på hur och var jag ska söka hjälp? Dyrt att söka hjälp privat men kanske värt det med tanke på hur många år till man ska leva (30 år idag).


    Jag är själv 29 år och jag har fortfarande kvar många tankar som inte är friska och just nu har jag hamnat i en ond cirkel av att bara äta näringstät mat. Jag är rädd att få cancer, hjärt-kärlsjukdom, autoimmuna sjukdomar, så egentligen bytte min sjukdom bara karaktär.

    Bor du i storstad? I t ex Sthlm finns ju Stockholms centrum för ätstörningar där man kan få hjälp. Jag tror som du säger att privat hjälp kan vara värdefull om du inte får frän landstinget. Själv brottas jag också med rädslan att överföra ätstörningen till mina döttrar, samtidigt som jag knappt vågar ge dem gluten eftersom jag är rädd att det ska kunna ge dem autoimmuna sjukdomar...
  • Jeninan

    Jag hetsäter oxå, eller överäter i alla fall. Vill och behöver gå ner i vikt. Börjar tappa hoppet dock. Har gått i terapi o det har hjälpt mycket. Men monstret kommer liksom tillbaka :(

  • Anonym (Maria)
    Jeninan skrev 2017-11-05 22:04:48 följande:

    Jag hetsäter oxå, eller överäter i alla fall. Vill och behöver gå ner i vikt. Börjar tappa hoppet dock. Har gått i terapi o det har hjälpt mycket. Men monstret kommer liksom tillbaka :(


    Vad överäter du?
  • Anonym (M)

    Hakar gärna på.
    Jag hetsäter oxå, dock klarar jag inte av att spy och är förstoppad mest hela tiden (eftersom jag äter så dåligt), så jag har rätt mycket övervikt...

    Jag äter alltid två bra mål mat om dagen då jag äter både frukost och middag med barnen, oftast består lunchen av rester från middagen, men efter lunch medans jag är på jobbet så kan det slinka ner lite vad som helst. Ett kakpaket, 200g choklad eller liknande. Sedan på kvällen efter att barnen somnat så fortsätter jag med allt från glass till chips, nötter, choklad doppad i vispgrädde osv. Jag gömmer allt från maken, har godis och chips gömda överallt i huset, kastar kvitton och papper direkt i soptunnan så att ingen ska se hur mycket jag köper/äter. Går även i flera olika butiken och handlar så att ingen ska veta hur mycket jag egentligen köper...

    Jag försöker sluta med ojämna mellanrum, men klarar mig oftast bar upp till 6 månader, sedan är jag tillbaka igen.

  • Anonym (Maria)
    Anonym (M) skrev 2017-11-08 09:29:18 följande:

    Hakar gärna på.

    Jag hetsäter oxå, dock klarar jag inte av att spy och är förstoppad mest hela tiden (eftersom jag äter så dåligt), så jag har rätt mycket övervikt...

    Jag äter alltid två bra mål mat om dagen då jag äter både frukost och middag med barnen, oftast består lunchen av rester från middagen, men efter lunch medans jag är på jobbet så kan det slinka ner lite vad som helst. Ett kakpaket, 200g choklad eller liknande. Sedan på kvällen efter att barnen somnat så fortsätter jag med allt från glass till chips, nötter, choklad doppad i vispgrädde osv. Jag gömmer allt från maken, har godis och chips gömda överallt i huset, kastar kvitton och papper direkt i soptunnan så att ingen ska se hur mycket jag köper/äter. Går även i flera olika butiken och handlar så att ingen ska veta hur mycket jag egentligen köper...

    Jag försöker sluta med ojämna mellanrum, men klarar mig oftast bar upp till 6 månader, sedan är jag tillbaka igen.


    Det låter ändå som att du borde kunna bryta om du lyckas hålla upp i 6 mån!

    Vad är det mest som motiverar dig att sluta?
Svar på tråden Hjälp med hetsätning!