• mor3

    hur ska vi göra

    Hej vår 7 åring kissar fortfarande i sängen och den är ju jämnt blöt.


    Vi har fått kiss lakan av våran familjeläkare .


    Men blöjor vägrar de skriva ut.


    Har ni förslag hur vi ska göra?


    Vad finnes det för sorts blöjor skydd till större barn finnes det nått överhuvud taget eller är det bara fortsätta tvätta?


    För tycker det borde ju finna nån typ av blöjor eller liknade för större barn med finnes ju till vuxna. Och han är ju inte ensam om att kissa på sig på natten .


    Finnes ju de som kissar på sig 24/7 ju.


     


    Hoppas nån kan hjälpa oss.

  • Svar på tråden hur ska vi göra
  • Anonym (Hanna)

    Libero säljer för större barn. Dock kostar ett 14-pack blöjor 99:-. Blir alltså väldig dyrt.

  • Anonym (Annabus)

    Hej. Du kontaktar BVC. Olika regler för olika län, men de flesta har gratis blöjor från 5 års ålder. Man kan välja mellan Pampers och Libero och du får dem hemkörda som en prenumeration.

  • mor3
    Anonym (Annabus) skrev 2017-11-01 20:21:36 följande:

    Hej. Du kontaktar BVC. Olika regler för olika län, men de flesta har gratis blöjor från 5 års ålder. Man kan välja mellan Pampers och Libero och du får dem hemkörda som en prenumeration.


    vi har ej testat larmmatta.


    Vi fick inga hjälmedel av BVC då de menar att lakan ska räcka .


    Vad är det för natt byxor ni pratar om som Libero har de verkar ju var extremt dyra.


    vi har testa både Pampers och Libero men de är kännes för små i storlekarna.


    Så dessa nattbyxor eller larm matta låter ju toppen.


     


    Finnes det ingenstans man kan köpa en Larmmatta privat gör ju inget om den är begagnad bara den funkar.

  • Anonym (Annabus)

    Jag vet tyvärr inte var man kan köpa larmmatta. Ring BVC och fråga om de inte kan låna ut. Konstigt att det ska skilja sig så mycket över landet.

    Det finns även läkemedel som minskar urinproduktionen på natten. Min grannes dotter blev torr med läkemedel.

    Jag tycker dock du ska försöka med larmmatta i första hand. Den lär hjärnan att gå upp och kissa när blåsan behöver.

    Har ni provat att ta upp ert barn 2 gånger per natt och kissa? Det kan också hjälpa. Det är inte ens säkert barnet minns på morgonen att de varit uppe. Jobbigt för föräldrarna, men det kan vara värt att försöka i 14 dagar.

    Jag tycker ni ska stå på er med att få mer hjälp än bara lakan. Hade det bara hänt någon gång då och då när barnet druckit för mycket på kvällen hade det varit okey, men ni behöver mer hjälp.

    Blir frustrerad när jag vet att det bara behövs några veckor för att bli torr.

  • Anonym (DryNites)

    DryNites blöjor tyckte vi var jättebra. Finns i storlek 4-7 år och 8-15 (eller något sådant).

    De är ju också lite dyrare, men oftast behövs bara en per natt så överkomligt.

  • mor3

    Vi har nu varit i kontakt med BVC och får till svars att vi inte får nån hjälp av dem.


    Och de säger att de inte känner till nån Larmmatta.


    Drynites hitta vi så man kunde få varu prov av så det är beställt.

  • Anonymmmmmmmm54

    Hej, anledningen till att du inte får bättre hjälp av BVC är nog att ansvaret vid denna ålder gått över till skolhälsovården.

    Rätt instans är en barnläkarmottagning. De är vana vid detta problem och börjar med att utesluta förstoppning eller sjukdom (de flesta barn som kissar på sig om natten är helt friska).

    Behandlingen kan vara beteendeförändringar, larmmatta/larmbyxa, läkemedel.

    Så ring till närmaste barnläkarmottagning! Lycka till!

    /Diana

  • Smillan74

    Hej !

    Angående blöjor så ska de hjälpa till med det.

    Har du kontakt med habiliteringen så kontakta dom.

    Min kille ( 12 år ) har precis slutat med blöjor på natten som han haft i många år..

    Å vi fick utskrivet av vår kontakt SSK på habiliteringen.

  • wyrt

     


    Vid den åldern borde det ju påbörjas en ordentlig utredning och behandling, inte bara kisslakan och blöjor!

    Jag tror inte heller att blöjor för en 7-åring är rätt väg att gå om man inte antar att hen aldrig någonsin kommer att bli torr, tex pga handikapp.

    Min son kissade länge i sängen, tills han var ungefär 5 år. Varje natt, blev egentligen aldrig nattorr när vi tagit bort nattblöjan. Aldrig några problem på dagen.

    Jag fick tips av en vän om att ge hög dos Omega-3. Jag hade egentligen inga förväntningar, men tänkte att de ju inte kunde skada så jag provade. Och möjligtvis var det en slump men sonen slutade att kissa i sängen inom två veckor. Och efter det har han inte kissat i sängen mer.

    Vad gäller sängen så hade vi en sån där tunn skumgmmimadrass ovanpå den vanliga madrassen och sen kisslakan och sen vanligt lakan. När han kissade på natten så tog vi bort lakan + kisslakan, la nytt och han sov vidare. Om madrassen blev blöt så torkade den under dagen. Visst, inte så fräscht, men okej. Vi bytte ut den där madrassen några gånger under åren som han var sängvätare. 

  • wyrt
    Smillan74 skrev 2017-11-09 08:08:56 följande:

    Hej !

    Angående blöjor så ska de hjälpa till med det.

    Har du kontakt med habiliteringen så kontakta dom.

    Min kille ( 12 år ) har precis slutat med blöjor på natten som han haft i många år..

    Å vi fick utskrivet av vår kontakt SSK på habiliteringen.


    Fast barn utan funktionshinder som kissar i sängen får inte blöjor förskrivna och går inte heller på habiliteringen. 
Svar på tråden hur ska vi göra