• Äldre 1 Nov 21:36
    11143 visningar
    7 svar
    7
    11143

    Gammal för universitet?

    Hej!

    Jag kommer att börja på universitet nu till hösten 2018. Jag kommer då att vara 23 år men jag fyller efter någon månad eller två 24 år. Har en obehaglig känsla av att jag kommer att vara gammal och kan man ens vara med på typiska "student fester"?

    Samt känner också en obehag känsla att efter 3,5 kommer jag att vara 27 år vid min examen vilket känns sjukt märkligt:/ hur ska jag tänka positivt i detta? (Löjlig fråga egentligen) men känner att jag behöver pespektiv eller andra synsätt.

  • Svar på tråden Gammal för universitet?
  • Äldre 1 Nov 21:39
    #1

    Klart du kommer kunna vara med på fester! Om jag jämför med när jag började plugga var nog de flesta runt 20 men 23 hade man inte reagerat på alls (sen hade vi några betydligt äldre men som inte deltog i studentlivet).

    På studentfester är ju alla årskurser, en del gamla studenter, folk som haft uppehåll, bytt program eller tagit extra tid på sig. Ingen som kommer reagera öht.

    Varken 23 eller 27 är gammalt. Nu vet jag inte vad du gjort innan, överlag tror jag man har en del nytta av att ha jobbat när det gäller studiediciplin. Kanske större nackdel om man vant sig vid mer pengar dock ;)

  • Äldre 1 Nov 21:49
    #2
    +1

    Den äldsta jag pluggat med var 57. Den äldsta jag pluggar med just nu är 44. Jag är 34 när jag är klar. Du är inte gammal utan kommer klassas som ung.

  • Äldre 1 Nov 22:16
    #3

    Du är inte speciellt gammal. Jag började plugga vid 20, men hade studieuppehåll och var klar när jag var 26. Den äldsta personen som jag pluggat med var pensionär och ville plugga för att han hade ett intresse för det (han var över 70).

    Lycka till med studierna!

  • Äldre 2 Nov 11:07
    #4
    Makeitorfakeit skrev 2017-11-01 21:36:04 följande:

    Hej!

    Jag kommer att börja på universitet nu till hösten 2018. Jag kommer då att vara 23 år men jag fyller efter någon månad eller två 24 år. Har en obehaglig känsla av att jag kommer att vara gammal och kan man ens vara med på typiska "student fester"?

    Samt känner också en obehag känsla att efter 3,5 kommer jag att vara 27 år vid min examen vilket känns sjukt märkligt:/ hur ska jag tänka positivt i detta? (Löjlig fråga egentligen) men känner att jag behöver pespektiv eller andra synsätt.


    Det är ju inte alls ovanligt med studenter i din ålder. Tvärtom är det många som jobbat och rest lite efter gymnasiet och sedan kommer på att de vill plugga.
  • Äldre 2 Nov 11:08
    #5

    Vilken löjlig tråd. Klart man inte är gammal vid 23. Herregud.

  • Äldre 2 Nov 11:21
    #6

    Hellu! Jag själv är 11, men min mamma är 38. Hon pluggar på universitetet och har fått bra kompisar och m.m där.

  • Äldre 8 Nov 08:59
    #7

    Jag är 39 år och läser tredje året på lärarutbildningen. Jag är absolut inte äldst på kursen, här finns människor i alla åldrar. Du är definitivt inte för gammal.

Svar på tråden Gammal för universitet?