• Amanda84

    Hjälp mig att hitta sköna, väldigt lättbäddade bäddsoffor eller andra tips kring sovandet.

    Jag och min 3,5-åring har nyligen flyttat in i en 2:a. Han har fått sovrummet, eftersom han är van vid eget rum och behöver plats att leka på. Mitt sovrum är i klädkammaren där jag får plats med en 90-säng med lite marginal. Jag hade fått plats med minst en 1.40-säng (vilket jag har madrass till) om det inte vore för en väggfast garderob. Problemet är att min son vaknar på natten och behöver då sova hos mig, men vi får inte plats i sängen båda två. Eftersom jag har ryggproblem, så kände jag efter ett par veckor att det inte var hållbart att sova så längre. (Det blev till och med problem om han vaknade vid 4 på morgonen och endast samsov ett par timmar.) Jag har försökt natta om honom i hans rum, men det går helt enkelt inte, eftersom det tar för lång tid och jag orkar inte. Hans rum är ganska litet så jag har inte plats för en stor säng i hans rum heller.

    Jag fick en tvåsits bäddsoffa av en släkting. Med en bäddmadrass ovanpå så funkar det riktigt bra att sova där tillsammans. Jag upplever dock att det är förbaskat jobbigt att dra av bäddmadrassen, rulla ihop den och stuva undan den innan jag fäller ihop bäddsoffan, som är mer än lovligt tung och svårhanterlig när jag måste föra detta varje dag. Jag hinner inte den proceduren på morgonen och det är tråkigt att se en säng i vardagsrummet så fort jag kommer hem. Dessutom vill jag ha en betydligt större soffa i vardagsrummet än en 2-sitssoffa. Antingen om jag kan få tag i en bättre 3-sits bäddsoffa att kombinera med den jag har, eller en större bäddsoffa, men huvudsaken är att den är lättbäddad. Behövs bäddmadrass ovanpå så måste den gå att fälla in i soffan utan att dra av den (jag är bara 1.50 m lång så då är det är faktiskt jobbigt att dra av en 1.40-bäddmadrass när man inte riktigt når) eller en bäddsoffa som är skön nog att inte behöva ha bäddmadrass. Är det någon som har tips kring det här?

    Jag har även kollat sängskåp, men de är på tok för dyra.

  • Svar på tråden Hjälp mig att hitta sköna, väldigt lättbäddade bäddsoffor eller andra tips kring sovandet.
  • Carambolan

    Kan du inte bara ställa 140-sängen i sonens rum? Att han tappar en kvadratmeter lekyta är ju en smal sak mot att sova bra på nätterna.

  • Amanda84
    Carambolan skrev 2017-11-01 22:47:42 följande:

    Kan du inte bara ställa 140-sängen i sonens rum? Att han tappar en kvadratmeter lekyta är ju en smal sak mot att sova bra på nätterna.


    Egentligen hade jag kunnat det. Nu har jag dock bara madrassen och måste i så fall bygga en säng till den (vilket var tanken i garderoben) eftersom det inte finns många sängar i just den storleken att köpa (däremot finns det bäddsoffor i den storleken). Dessutom har min son redan en fantastiskt fin säng som jag inte kastar ut i första taget (hade han inte alls sovit i sin egen säng, så hade jag givetvis gjort så, men nu sover han ändå minst halva natten (någon gång i veckan hela natten) i sin egen jättefina nuvarande säng.
  • Aniiee

    Ikea hade en skitskön bäddsoffa för 10-15 år sedan. den gick till och med att fälla ihop utan att ens bädda....

    Vet inte om den finns kvar.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • SupersurasunkSara

    Kan detta vara ett alternativ?

    Eller att ha så här och ha varsin 80/90 cm bred säng så att han ligger nära men inte bredvid? Förstår om han vill ligga nära och kramas dock 

    Sänglåda under för madrasser. Man kan ha ganska tunna bäddmadrasser dom lakan och täcke får ligga kvar på om man har lite tjockare som ligger under 'soffans' överdrag. Då blir det inte så tungt att ta fram.

  • Anonym (X)

    Jag tycker att man sover jättegott på luftmadrass med inbyggd pump för ca 500 kr. Dubbelvarianten är ca 200x150x40 cm i mått. Den är lätt att ställa på högkant dagtid så du kommer in i garderoben

Svar på tråden Hjälp mig att hitta sköna, väldigt lättbäddade bäddsoffor eller andra tips kring sovandet.