• Äldre 2 Nov 14:48
    704 visningar
    0 svar
    0
    704

    Har du varit familjehemsförälder?

    Hej!


    Jag söker deltagare till min studie där jag skulle vilja intervjua vuxna som varit familjehemsföräldrar. Jag söker alltså dig som varit familjehemsförälder till ett eller flera barn/ungdomar.

    Jag studerar på masterprogrammet i socialt arbete vid Göteborgs Universitet och skriver min masteruppsats den här terminen. Syftet med min uppsats är att undersöka varifrån ungdomar som varit familjehemsplacerade får sitt känslomässiga stöd när de har övergått till ett självständigt vuxenliv, samt vem de känner att de kan vända sig till när de behöver känslomässigt stöd. För att ta reda på detta vill jag bland annat intervjua familjehemsföräldrar om perioden under och efter familjehemsuppdraget, hur kontakten till ungdomen såg ut då och hur den ser ut efter uppdraget. Jag har tidigare arbetat en del med detta som familjebehandlare inom social barnavård i Finland så ämnet ligger mig varmt om hjärtat.


    Med känslomässigt stöd menar jag att man har någon att anförtro sig åt och vända sig till när man behöver stöd, hjälp eller råd i stunder av exempelvis glädje, sorg, framgångar och motgångar. Det innebär även att man har någon att prata med om något som kan kännas stort, viktigt eller jobbigt.

    Varför tacka ja till att delta i studien?
    Genom att delta hjälper du mig att utöka kunskap om hur känslomässigt stöd kan se ut för barn och unga som varit placerade i familjehem. Kunskapen som fås möjliggör utveckling av arbetssätt för hur professionella inom social barnavård kan arbeta målinriktat för att barn och unga ska få tillräckligt med känslomässigt stöd under och efter familjehemsplaceringen.


    Vad det innebär att delta