• Anonym (Död inombo­rds)
    Äldre 2 Nov 19:15
    6393 visningar
    46 svar
    46
    6393

    Blev våldtagen, utredningen blev nedlagd trots starka bevis, så deprimerad

    Jag är så fruktansvärt ledsen arg och besviken att jag knappt vet vad jag ska göra. Fick idag reda på att killen som våldtog mig inte ens kommer bli åtalad. Han var nämligen för berusad för att förstå att jag sa nej och gjorde motstånd (gjorde bara mostånd först, sen blev jag för rädd).

    Vittnen Såg vad han gjorde och ringde polisen. Polisen Såg vad han gjorde, ändå så läggs det ner. Jag förstår att polisen ska vara objektiv ovh att man inte kan åtala nån om det inte finns tillräckliga bevis men i det här fallat känns det som ett hån.

    En till anledning att det las ner var tydligen att jag inte hade några allvarliga skador. Om jag hade kämpat emot mer hade jag troligtvis haft allvarliga skador, så skulle jag ha gjort det...?

    Finns det någon mer med liknande berättelser? Just nu är jag så deprimerad, arg och besviken.

    Just nu avskyr jag polisen, obs ej personer som jobbar som poliser, inte personligt mot nån.

  • Svar på tråden Blev våldtagen, utredningen blev nedlagd trots starka bevis, så deprimerad
  • Anonym (Död inombo­rds) Trådstartaren
    Äldre 2 Nov 19:54
    #1

    Ingen...?

  • Anonym (Trött kvinna­)
    Äldre 2 Nov 19:57
    #2
    +2

    Samma här,anmälde exet för misshandel och hade bevis.Hände ingenting.Så han kommer att fortsätta med detta med nya tjejer.Tyvärr,allt verkar vara tillåtet här.

  • Anonym (Död inombo­rds) Trådstartaren
    Äldre 2 Nov 20:20
    #3
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2017-11-02 19:57:30 följande:

    Samma här,anmälde exet för misshandel och hade bevis.Hände ingenting.Så han kommer att fortsätta med detta med nya tjejer.Tyvärr,allt verkar vara tillåtet här.


    Hur kände du att du blev bemött av polis?
  • Anonym (Trött kvinna­)
    Äldre 2 Nov 20:34
    #4
    Anonym (Död inombords) skrev 2017-11-02 20:20:03 följande:

    Hur kände du att du blev bemött av polis?


    Ganska bra faktiskt.Men fick brev senare att det lades ner,för det fanns inte tillräckligt med bevis.
  • Anonym (Död inombo­rds) Trådstartaren
    Äldre 2 Nov 20:40
    #5
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2017-11-02 20:34:10 följande:

    Ganska bra faktiskt.Men fick brev senare att det lades ner,för det fanns inte tillräckligt med bevis.


    Vad bra att du blev väl bemött! Jag blev bra bemött av vissa, andra var rätt hemska tyvärr.
  • Äldre 2 Nov 20:42
    #6
    Anonym (Död inombords) skrev 2017-11-02 19:15:22 följande:

     Han var nämligen för berusad för att förstå att jag sa nej och gjorde motstånd (gjorde bara mostånd först, sen blev jag för rädd).


    Att han var berusad är ingen ursäkt och spelar juridiskt sett ingen roll.

    Kontakta åklagare och begär överprövning av beslutet.

    www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/overprovning-av-beslut/
  • Anonym (Död inombo­rds) Trådstartaren
    Äldre 2 Nov 20:59
    #7
    nastyashell skrev 2017-11-02 20:42:51 följande:

    Att han var berusad är ingen ursäkt och spelar juridiskt sett ingen roll.

    Kontakta åklagare och begär överprövning av beslutet.

    www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/overprovning-av-beslut/


    Tack! Men hur ska jag orka? Är helt nere på botten. Jag ska försöka ändå. Tack!
  • Anonym (Förty­dliga)
    Äldre 2 Nov 21:05
    #8

    Beklagar verkligen och förstår att det känns för jävligt. Dock är det inte polisen som valt att lägga ned förundersökningen. Det är åklagare som leder och beslutar i förundersökningar gällande våldtäkt och det är åklagare som utefter svensk lagstiftning är utformning tagit beslutet att det inte finns tillräckligt för att väcka åtal. Polisen gör det som åklagaren ger direktiv om.

  • Äldre 2 Nov 21:15
    #9
    +1

    Har väl inte så mycket att komma med men blev våldtagen för snart 10år sedan. Var på ett läger och delade rum med en kille som våldtog mig när jag sov. Jag gjorde inget motstånd och fick inga skador. Jag anmälde inte dels för jag var rädd att inte bli trodd och dels för att jag skämdes så. Än i dag kan det kännas som om jag ljuger när jag berättar för tex partner eller när jag tänker på det. Svårt att förklara men konstig Känsla.Våldtäckten har förstört så mycket för mig. Tog ut min ångest på kroppen och svalt mig själv under en period.

    Vad vill jag säga med detta? Dels att skammen inte är vår det är förövaren. Även fast inte polisen vill göra något så har du rätt att få hjälp av vården. Hör av dig till vårdcentralen/kvinnokliniken eller gå privat för att få prata med någon. Tysta aldrig ner dig själv. Om du orkar våga prata om det som hänt med andra, vill ändå tro att klimatet blivit något lättare än för 10år sedan (även om det heller inte var så länge sedan). Kram

  • Anonym (Död inombo­rds) Trådstartaren
    Äldre 2 Nov 21:17
    #10
    Anonym (Förtydliga) skrev 2017-11-02 21:05:09 följande:

    Beklagar verkligen och förstår att det känns för jävligt. Dock är det inte polisen som valt att lägga ned förundersökningen. Det är åklagare som leder och beslutar i förundersökningar gällande våldtäkt och det är åklagare som utefter svensk lagstiftning är utformning tagit beslutet att det inte finns tillräckligt för att väcka åtal. Polisen gör det som åklagaren ger direktiv om.


    Jo jag vet. Jag kan dock tycka att min berättelss (som styrks av polisen och vittnen) som alltså såg vad han gjorde..Att det blir nedlagt..ett skämt. Det bodde inte blivit nedlagt!! Jag vill nog bara dö. Mår för dåligt. Jag har samlat alla tabletter, jag vill inte dö men jag orkar inte leva med sllt han gjorde
Svar på tråden Blev våldtagen, utredningen blev nedlagd trots starka bevis, så deprimerad