• Anonymkänslig

    Min syster iggar mig

    Jag är en 14 årig tjej

    Har en syster på 19 år. Vi bor hemma båda två

    Hon iggar mig. Hon pratar inte med mig längre och ska jag säga något till henne suckar hon bara eller ber mig att gå

    När jag frågar varför hon är sur så säger hon bara att jag är irriterande och beter mig som en barnrumpa.

    Jag har inte gjort henne något. Hon blir irriterad för jag "bankar" tydligen på hennes vägg för att reta henne

    Men jag har inte bankat på nån jävla vägg.

    Hon vill ej gå med mig i affären för att hon skäms över hur ful jag är. Hon tycker jag luktar äckligt, har dålig hygien. Vilket jag ej har.

    Hon vill inte göra något med mig för att jag är inte kul att vara med.

    Jag har pratat med mina föräldrar men det försöker bara vända allt till att allt är mitt fel orkar inte prata med dom. Visst jag gör också fel men mamma och pappa skuldbelägger allt på mig.

    Har hållit på så i några dagar nu.

    Är skit ledsen. Hon vill inte kontakta mig någonstans.

    Jag behöver min syster men hon verkar inte behöva mig.

    Hjälp hur ska jag göra för att få tillbaka henne?

  • Svar på tråden Min syster iggar mig
  • erikaABC

    Din syster har verkligen ett dåligt beteende. Dina föräldrar borde ta ansvar för situationen i hemmet.
    Du kan inte göra så mycket mer än att hoppas på att din syster växer upp och mognar. Till dess är nog det bästa att låta henne vara ifred helt enkelt.

  • Anonymkänslig
    erikaABC skrev 2017-11-02 22:45:56 följande:

    Din syster har verkligen ett dåligt beteende. Dina föräldrar borde ta ansvar för situationen i hemmet.

    Du kan inte göra så mycket mer än att hoppas på att din syster växer upp och mognar. Till dess är nog det bästa att låta henne vara ifred helt enkelt.


    Sant men jag behöver henne NU! Klarar mig inte utan henne. Asså jag gör verkligen inte det. Hon betyder skit mycket för mig.
  • erikaABC
    Anonymkänslig skrev 2017-11-02 22:52:39 följande:
    Sant men jag behöver henne NU! Klarar mig inte utan henne. Asså jag gör verkligen inte det. Hon betyder skit mycket för mig.
    Du får hitta någon annan. Mamma/ kompis / annan släkting /vuxen på skolan. Ibland måste man släppa taget om någon för att den ska kunna komma tillbaka.

  • Anonymkänslig
    erikaABC skrev 2017-11-02 22:58:36 följande:

    Du får hitta någon annan. Mamma/ kompis / annan släkting /vuxen på skolan. Ibland måste man släppa taget om någon för att den ska kunna komma tillbaka.


    Förstår hur du tänker men...MÅSTE ha henne fast hon inte vill ha mig.
  • Anonymkänslig
    erikaABC skrev 2017-11-02 22:58:36 följande:

    Du får hitta någon annan. Mamma/ kompis / annan släkting /vuxen på skolan. Ibland måste man släppa taget om någon för att den ska kunna komma tillbaka.


    Hon bor under samma tak som mig!

    Då behöver jag henne
  • erikaABC
    Anonymkänslig skrev 2017-11-02 23:01:03 följande:
    Förstår hur du tänker men...MÅSTE ha henne fast hon inte vill ha mig.
    Ju mer du drar i henne desto mer kommer hon ta avstånd
  • sextiotalist
    Anonymkänslig skrev 2017-11-02 23:01:03 följande:
    Förstår hur du tänker men...MÅSTE ha henne fast hon inte vill ha mig.
    Men hon försöker frigöra sig från dig. Om du vill ha en bra relation till din syster, så måste du respektera henne. Ju mer du tränger dig på henne, ju mer tar hon avstånd.
  • äldreochklokare

    Du är 14 och hon är 19, det är otroligt stor skillnad på er just nu, inte bara i ålder utan i mognad och intressen. Det kan finnas en period när ett äldre syskon helt enkelt inte står ut med sin fjortisyrra. Det är inget fel på dig och hon behöver verkligen inte säga som hon gör. Tycker du ska prata med föräldrarna om det, men det är supervanligt att det kan vara så här under något år eller två. 

    Jag är 4 år äldre än min lillsyrra och mellan hon var sådär 13-16 umgicks vi i princip inget alls. Jag hängde med mina vänner och pojkvänner, hon med sina vänner. Nu var jag inte så där otrevlig som din syrra är, jag bara inte brydde mig om henne, dt var lite som om har luft. Tyvärr kan man vara sån som tonåring. 
    När jag var ca 20 flyttade jag hemifrån och efter det blev det långsamt bättre, i takt med bådas vår mognad skulle jag tro :) 

    Jag håller med om att det är bra om du kan ha någon annan du kan anförtro dig åt just nu för du kan inte tvinga henne att vilja. Det kommer säkert bli bättre när du är lite äldre och inte så "fjortis" längre, som hon antagligen tänker om dig. 

Svar på tråden Min syster iggar mig