• Lolla

    Elenor eller Nora?

    Jag och maken har lyckats hitta två namn som båda gillar: Elenor (Eleonor?) och Nora. Vår för första dotter heter Bianca. Vilket namn passar bäst på syskonet? Motivera gärna! 

  • Svar på tråden Elenor eller Nora?
  • Lolla

    Tack för svar! Ja, båda namnen är ju tvåstaviga..Tycker du att Nora är mest likt Bianca i stil också?

  • fluu

    Båda namnen passar. Gillar dock inte stavningen Elenor utan föredrar Eleanor. Nora har jag alltid varit väldigt förtjust i. Så vackert och har så många lager, så det röstar jag för!


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Lolla

    Hm, stavningen Eleanor används väl inte så ofta i Sverige? Tänker att det kan bli problem med felstavning osv.. Håller ni med om att Nora ligger mer i tiden, medan Elenor är mer klassiskt och elegant?  Hm.. är så kluven.

  • Ellie

    Båda är fina. Elenor/Eleonor kommer folk ALLTID att stava fel på, och där finns det större risker/möjligheter för smeknamn.

  • fluu
    Lolla skrev 2017-11-02 23:33:12 följande:
    Hm, stavningen Eleanor används väl inte så ofta i Sverige? Tänker att det kan bli problem med felstavning osv.. Håller ni med om att Nora ligger mer i tiden, medan Elenor är mer klassiskt och elegant?  Hm.. är så kluven.
    Ellinor är den stavning som är överlägset vanligaste stavningen i Sverige. Både Eleanor och Elenor är åt det ovanligare hållet och ger nog båda felstavningar. Mitt "problem" med Elenor är att det ser så avhugget och felstavat ut. För mig.
    Eftersom att Elenor(eller vilken stavning man nu använder) är så pass klassiskt är det liksom aldrig helt ute. Nora blev populärt på 90-talet och är ännu populärt, mycket tack vare att det går hem i många kulturer. Jag upplever exempelvis att Nora är väldigt vanligt där en eller båda föräldrarna härstammar från Mellanöstern. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • nnnnnnnn
    Om man undrar hur de flesta stavar så kan man kolla på SCB.se
    Här är några olika stavningar och hur många som kallas för det, så kan man välja hur unik man vill att barnet ska vara. En viss varning bara, en del tror att ovanliga stavningar beror på att föräldrarna inte vetat hur man stavar namnet.

    0 kvinnor har Elleanor som tilltalsnamn
    15 kvinnor
    har Elleonor som tilltalsnamn
    255 kvinnor har Eleanor som tilltalsnamn
    328 kvinnor har Ellenor som tilltalsnamn
    608 kvinnor har Elenor som tilltalsnamn
    1 293 kvinnor har Eleonor som tilltalsnamn
    1 445 kvinnor har Elinor som tilltalsnamn
    5 771 kvinnor har Ellinor som tilltalsnamn

    2 kvinnor har Nhora som tilltalsnamn
    4 kvinnor har Norha som tilltalsnamn
    7 kvinnor har Nohra som tilltalsnamn
    474 kvinnor
    har Norah som tilltalsnamn
    6 265 kvinnor
    har Nora som tilltalsnamn
  • Mirelle
    Lolla skrev 2017-11-02 23:16:55 följande:

    Tack för svar! Ja, båda namnen är ju tvåstaviga..Tycker du att Nora är mest likt Bianca i stil också?


    Ja på något sätt. Betoning på liknande ställe etc :)... det låter verkligen som två systrar, tycker jag.
  • Lolla

    Fluu: intressanta reflektioner! När det gäller stavningen Ellinor så tycker jag att det låter finare med e istället för i. Sen tänker jag att om man stavar med o Eleonore så bör väl o-et uttalas? Det vet jag inte om jag vill.. 
    Jag visste inte att Nora var vanligt i bland människor från mellanöstern! Visste att namnet Nour var arabiskt dock. Det gör mig ändå inte så mycket. Tycker om namn som är gångbara i många sammanhang! 

Svar på tråden Elenor eller Nora?