• Äldre 3 Nov 00:00
    10767 visningar
    29 svar
    29
    10767

    Ledighet från skolan ansöka eller ej?

    Dottern går i årskurs 1 och vi har en plan att ta en veckas ledighet i vinter när det inte är lov.
    Har endast hört från andra föräldrar att det inte ens är lönt att ansöka om en veckas ledighet. Det kommer att bli avslag direkt från rektorn så inte ens lönt besväret typ...
    Istället är det bäst att säga något i stil med "vad de än säger kommer vi att åka".
    Svårt det här. Hur har ni andra gjort som åkt bort och hänvisa inte till loven, tack!

  • Svar på tråden Ledighet från skolan ansöka eller ej?
  • Äldre 9 Nov 07:49
    #11
    Anonym (.)(.) skrev 2017-11-07 00:43:55 följande:
    Om ni "åker oavsett vad" bör ni ha i åtanke att det är den mentaliteten ni för vidare till era barn.

    Gör ni likadant på er arbetsplats?

    Har inga bekymmer att få ledigt från jobbet om man säger till i god tid..
    Med god tid är 2 månader..


     


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Äldre 9 Nov 14:33
    #12

    Jag skulle aldrig sjukanmäla barn som inte är sjuka. Det är rent fusk och det ska inte mina barn eller vi ägna oss åt.

    Jag som förälder tar fullt ansvar för mina barns skolgång och för det som de missar när vi är bortresta några dagar utanför loven.

  • Anonym (.)(.)
    Äldre 9 Nov 21:27
    #13
    +1
    Frontline skrev 2017-11-09 07:49:39 följande:

    Har inga bekymmer att få ledigt från jobbet om man säger till i god tid..
    Med god tid är 2 månader..


     


    Nu var det ju inte det som var frågan, men tack för att du tog dig tid.
  • Äldre 9 Nov 22:27
    #14
    Anonym (.)(.) skrev 2017-11-09 21:27:17 följande:
    Nu var det ju inte det som var frågan, men tack för att du tog dig tid.
    Grejen var att säger jag till eller skickar in om ledighet till barnen kan det ta 1 månad innan man får svar, senast tog det 4 månader innan jag fick svar på ledigheten och då var det försent så vi åkte..
    Säger jag till på jobbet så tar det 2 dagar..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Äldre 9 Nov 22:50
    #15
    Frontline skrev 2017-11-09 22:27:21 följande:
    Grejen var att säger jag till eller skickar in om ledighet till barnen kan det ta 1 månad innan man får svar, senast tog det 4 månader innan jag fick svar på ledigheten och då var det försent så vi åkte..
    Säger jag till på jobbet så tar det 2 dagar..
    Det låter inte rimligt. Var det lärare el rektor ni lämnade till? Kan vara så att först lämnas ansökan till läraren och sedan går den till rektorn?
  • Äldre 9 Nov 22:57
    #16
    tilde72 skrev 2017-11-09 22:50:22 följande:
    Det låter inte rimligt. Var det lärare el rektor ni lämnade till? Kan vara så att först lämnas ansökan till läraren och sedan går den till rektorn?
    Vi skickade in ansökan via appen på mobilen, vart den går har jag ingen aning om men det är där vi ska göra det..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Speci­allära­re)
    Äldre 10 Nov 06:50
    #17
    Frontline skrev 2017-11-03 00:49:20 följande:

    Jag har alltid sagt att får vi inte ledigt så drar vi hur eller hur vad ska skolan göra åt det..

    Förra året så drog vi iväg 3 veckor utomlands och ena barnet gick i trean då lämnade vi in i god tid och sa att resan var beställd och vi åker..

    Nemas problemas killen fick med sig lite uppgifter att göra under dom veckorna bara..

    I år gick barnen i 1:an och 4:an vi lämnade in och hade dom nekat så host host vad sjuka dom är och vi åker för rehabilitering 1 vecka söderut..

    Tror inte nån kommer och hämtar dom eller att vi får böter för det..


    I trean har man nationella prov så jag antar att ni inte reste under den perioden? Då brukar ledigheter nekas.
  • Äldre 10 Nov 08:39
    #18
    Anonym (Speciallärare) skrev 2017-11-10 06:50:25 följande:
    I trean har man nationella prov så jag antar att ni inte reste under den perioden? Då brukar ledigheter nekas.
    Vi reste innan dom nationella proven var, det hade vi dock i åtanke innan..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Äldre 10 Nov 08:54
    #19

    (Speciallärare) inte ens då blev vi nekade. Vi hade en resa som var bokad väldigt långt innan vi visste när NP skulle gå av stapeln i åk 3 och vår fröken sa bara, ja men då lägger jag proven de dagar hon är här. Vi hade dock inte tänkt åka om hon sagt nej pga proven.
    Säkert är hon ett undantag, men hon var verkligen inte emot resor.

  • Anonym (Speci­allära­re)
    Äldre 10 Nov 09:25
    #20
    Duckan skrev 2017-11-10 08:54:53 följande:

    (Speciallärare) inte ens då blev vi nekade. Vi hade en resa som var bokad väldigt långt innan vi visste när NP skulle gå av stapeln i åk 3 och vår fröken sa bara, ja men då lägger jag proven de dagar hon är här. Vi hade dock inte tänkt åka om hon sagt nej pga proven.
    Säkert är hon ett undantag, men hon var verkligen inte emot resor.


    Fast proven är fasta dagar och de ligger på Skolverkets hemsida i alla fall minst ett år innan de äger rum. Läraren får inte lägga proven någon annan dag.. De enda prov man kan välja dagar är de muntliga proven i åk 6+9 som ska ligga någon gång mellan vecka 45-50.
  • Anonym (Speci­allära­re)
    Äldre 10 Nov 09:27
    #21
    Duckan skrev 2017-11-10 08:54:53 följande:

    (Speciallärare) inte ens då blev vi nekade. Vi hade en resa som var bokad väldigt långt innan vi visste när NP skulle gå av stapeln i åk 3 och vår fröken sa bara, ja men då lägger jag proven de dagar hon är här. Vi hade dock inte tänkt åka om hon sagt nej pga proven.
    Säkert är hon ett undantag, men hon var verkligen inte emot resor.



    Duckan skrev 2017-11-10 08:54:53 följande:

    (Speciallärare) inte ens då blev vi nekade. Vi hade en resa som var bokad väldigt långt innan vi visste när NP skulle gå av stapeln i åk 3 och vår fröken sa bara, ja men då lägger jag proven de dagar hon är här. Vi hade dock inte tänkt åka om hon sagt nej pga proven.
    Säkert är hon ett undantag, men hon var verkligen inte emot resor.


    Fast jag dubbelkollade nu och även proven i trean är visst under en provperiod på några veckor. Däremot har vår skola som policy att under provperioderna så beviljas ingen ledighet.
  • Äldre 10 Nov 10:33
    #22

    Speciallärare, jag vet inte mer än att det var så hon sa och vi fick ledigt och dottern kunde delta på proven.

  • Äldre 10 Nov 23:44
    #23

    Konstigt är det ju att det är en jävla massa studiedagar kan man inte kräva att barnen läser in det dom tappar då?
    Fick en lapp idag och på 1½ månad har dom 3 studiedagar förutom då ett långt juluppehåll..
    Barnen tappar studier från skolan om vi reser men vi tappar lön från jobbet pga all jävla ledighet..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Speci­allära­re)
    Äldre 11 Nov 08:07
    #24
    Frontline skrev 2017-11-10 23:44:41 följande:

    Konstigt är det ju att det är en jävla massa studiedagar kan man inte kräva att barnen läser in det dom tappar då?

    Fick en lapp idag och på 1½ månad har dom 3 studiedagar förutom då ett långt juluppehåll..

    Barnen tappar studier från skolan om vi reser men vi tappar lön från jobbet pga all jävla ledighet..


    Hur ska lärarna kunna ha sin kompetensutveckling och planering annars? Eleverna har ett visst antal skoldagar/läsår.
  • Anonym (Också lärare­)
    Äldre 11 Nov 09:45
    #25
    Anonym (Speciallärare) skrev 2017-11-11 08:07:59 följande:

    Hur ska lärarna kunna ha sin kompetensutveckling och planering annars? Eleverna har ett visst antal skoldagar/läsår.


    Skulle precis skriva samma sak! Det borde ju även ligga i föräldrarnas intresse att lärarna får utvecklas så att de kan undervisa och ta hand om deras barn på bästa sätt.
  • Äldre 11 Nov 10:21
    #26
    Anonym (Speciallärare) skrev 2017-11-11 08:07:59 följande:
    Hur ska lärarna kunna ha sin kompetensutveckling och planering annars? Eleverna har ett visst antal skoldagar/läsår.
    På alla dom loven som är..

    Sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov har vi som jobbar med annat så mycket lov?
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Speci­allära­re)
    Äldre 11 Nov 10:58
    #27
    Frontline skrev 2017-11-11 10:21:19 följande:

    På alla dom loven som är..

    Sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov har vi som jobbar med annat så mycket lov?


    Jobbar ni 45 timmar/vecka men får betalt för 40 också?

    På höstlovet jobbar redan många lärare och på sommaren jobbar vi en vecka efter eleverna slutat och börjar runt en vecka innan eleverna börjar.

    Vi har exakt lika mycket arbetstid som alla andra om man ser över året, det ligger bara lite annorlunda mot en "vanlig" heltidare.
  • Anonym (Groda­n)
    Äldre 11 Nov 11:07
    #28

    Grundskola, inga problem. Gymnasium, tvärt omöjligt.

  • Anonym (Speci­allära­re)
    Äldre 11 Nov 11:08
    #29
    Frontline skrev 2017-11-10 23:44:41 följande:

    Konstigt är det ju att det är en jävla massa studiedagar kan man inte kräva att barnen läser in det dom tappar då?

    Fick en lapp idag och på 1½ månad har dom 3 studiedagar förutom då ett långt juluppehåll..

    Barnen tappar studier från skolan om vi reser men vi tappar lön från jobbet pga all jävla ledighet..


    På studiedagar och lov har som regel fritids öppet så ni behöver ju inte vara lediga en massa förutom någrs få stängningsdagar per år
Svar på tråden Ledighet från skolan ansöka eller ej?