• Magdaaa

    Sjukskriven foglossning - hur lång tid innan FK försäkringskassan bedömt?

    Hej!

    Har sen vecka 14 haft problematisk foglossning samt ischias sen tidigare, plus diverse andra problem som kräkningar osv.

    Men började gå till sjukgymnast snabbt i v 16 för att förhindra att foglossningen blev värre då jag helst vill kunna jobba.

    Men nu i vecka 25 stod jag inte ut längre då jag jobbar på fysiskt tung vårdavdelning, var inte till mycket hjälp där längre..kom varken upp eller ner från golvet och alla tunga lyft går inte att undvika ..gick till VC och blev sjukskriven året ut.

    Funderar nu lite på i efterhand då jag inte förstod min läkare riktigt, hur lång tid tar bedömningen från FK ?

    När kan man vänta sig svar och hur blir det nu med ersättning och pengar?

    Är inge bra på det här med sjukskrivningar och sånt då jag knappt vart sjukskriven förut.

    Och om man blir nekad, vad händer då? Blir jag tvingad att jobba trots att jag inte kan?

    Nån som haft problem med nekad ersättning som haft liknande jobb?

    Hoppas nån kan ge nåt svar :)

  • Svar på tråden Sjukskriven foglossning - hur lång tid innan FK försäkringskassan bedömt?
  • EpicNurse

    Ring och fråga dom istället.

    Tror handläggningstiden är 30 dagar. Blir du nekad kan du överklaga men blir du nekad igen så kan du fortfarande vara hemma på sjukskrivningen men du får inga pengar.

  • EpicNurse
    Zippez skrev 2017-11-03 14:06:01 följande:

    Frugan blev sjukskriven efter ett par månader men pga av illamående men fk hade inget med det att göra förutom att betala.


    Fast det är dom som godkänner att anledningen till sjukskrivning är tillräcklig. Så jo, det hade dom visst. Dom hade lika gärna kunnat säga att illamående hör till graviditet och graviditet är ingen sjukdom, så som dom ofta säger när det gäller graviditetsrelaterade besvär, och neka kvinnan ersättning.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • gruvan

    Handläggningstiden är 30 dagar men jag har fått beviljat efter 1-2 veckor (blev sjukskriven för foglossning varje månad från v 22 till bf). Beroende när i månaden det blir beviljat får du pengarna samma månad annars månaden efter.

  • Leeno

    Jag har haft jätte problem med FK och min sjukskrivning. Blev sjukskriven på 25% i juli och 50% i början av september. Jag har fortfarande inte fått något beslut av FK och jag är i v. 31 nu

  • Magdaaa

    Men Fy juli:(

    Är ju jättelängesn.... hoppas de inte kommer ta sån tid..!????

    Hoppas det löser sig för dig snart!

  • Treasures

    För mig tog det ca två veckor efter min arbetsgivares anmälan kommit in till FK tills de hade godkännt den och jag fick första utbetalningen. Är sjukskriven 50% pga foglossning och trötthet. Arbetsgivaren betalar din sjuklön de första två veckorna sen tar FK över.


    ~ ~1:an 09-11-01 ~ ~ 2:an 13-03-16 ~ ~ 3:an BF 17-12-15
  • Leeno

    Jag kan tillägga nu att jag fick mitt beslut och det godkändes! Det tog långt tid men tillslut så. Det är trötthet och foglossning jag har fått för. Kan äntligen börja köpa saker till bebisen, jag har fått kämpa mig fram på halv lön sedan augusti. Känns som ångesten bara rinner av ????

  • Magdaaa
    Leeno skrev 2017-11-11 01:13:47 följande:

    Jag kan tillägga nu att jag fick mitt beslut och det godkändes! Det tog långt tid men tillslut så. Det är trötthet och foglossning jag har fått för. Kan äntligen börja köpa saker till bebisen, jag har fått kämpa mig fram på halv lön sedan augusti. Känns som ångesten bara rinner av ????


    Men va härligt!! Förstår att de blir tufft på halv lön

    Jag går runt med en klump i magen hela tiden känns inte riktigt som man kan slappna av innan man får veta :(

    Sen har man som du säger en hel del man vill och måste köpa men får nog vänta ett tag till med det jag.
Svar på tråden Sjukskriven foglossning - hur lång tid innan FK försäkringskassan bedömt?