• Marta0900

    Fruktansvärt ont i underlivet på nätterna

    För lite mer än ett år sedan hade jag fruktansvärda smärtor i underlivet varenda natt såpass att jag bara ville skrika, vi gick till doktorn ett flertal gånger men dem hittade inget fel. Efter att ha haft ont varje natt och varit vaken i ett år så gick smärtorna äntligen över men nu börjar dem komma tillbaka då och då och ibland men brukar då bara vara i några dagar för att sedan försvinna minst 3 månader. Nu har jag kom in i en sån period igen och det har gjort ont varje natt i nästan en vecka och även denna eftermiddag. Ibland känner jag även klåda i rumpan.

  • Svar på tråden Fruktansvärt ont i underlivet på nätterna
  • Charlieflower

    Det låter som om det skulle kunna vara något som heter Proctalgia fugax (ungefär "krampartade smärta i ändtarmsmusklerna"). Ofta kommer anfallen mitt i natten efter ett par timmars sömn och håller i sig 5-15 min. Det är helt ofarligt men jättejobbigt. Det finns ingen specifik behandling eftersom värken går över så snabbt att värktabletter inte hinner hjälpa. Ibland kan det lindra att sätta sig i varmt vatten. Anfallen kommer ofta i perioder precis som du beskriver och beror på kramp i musklerna i bäckenbotten. Bra att du varit hos läkare för då har man kunnat utesluta att det är något annan sjukdom som ställer till det.

Svar på tråden Fruktansvärt ont i underlivet på nätterna