• IrriteradMamma

    torsk eller mjölkbeläggning?

    Måste det alltid vara torsk om bebisen är vit på tungan? Hur vet man om det är bara vanlig mjölkbeläggning?

    Vad ser det här ut som tycker ni?

  • Svar på tråden torsk eller mjölkbeläggning?
  • Mortiscia

    Jag ser inte så jättebra men jag skulle ändå gissa på torsk eftersom små barn inte ska få mjölkbeläggning som vi vuxna kan få t ex. Gå till bvc och få medicin direkt så kanske ni slipper dra ut på det alltför länge.

  • IrriteradMamma
    Mortiscia skrev 2017-11-03 17:37:57 följande:

    Jag ser inte så jättebra men jag skulle ändå gissa på torsk eftersom små barn inte ska få mjölkbeläggning som vi vuxna kan få t ex. Gå till bvc och få medicin direkt så kanske ni slipper dra ut på det alltför länge.


    Det är just det, var till bvc och dom så att det var mjölkbeläggning och inte torsk. Fick bara rådet om vischyvatten :/
  • EpicNurse

    Ser ingen vit beläggning..?

    Har du provat googla hur svamp på tungan ser ut? Det syns ganska tydligt


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Mortiscia
    IrriteradMamma skrev 2017-11-03 17:53:55 följande:
    Det är just det, var till bvc och dom så att det var mjölkbeläggning och inte torsk. Fick bara rådet om vischyvatten :/
    Vichyvatten är just till för torsk. Konstigt att de rekommenderar det om det bara skulle vara mjölkbeläggning? Testa iaf, kolla så det är just vichy och inte annat krafs! Flaskorna med svartvita etiketter är rätt iaf, minns ej namnet.
  • IrriteradMamma
    EpicNurse skrev 2017-11-03 18:09:49 följande:

    Ser ingen vit beläggning..?

    Har du provat googla hur svamp på tungan ser ut? Det syns ganska tydligt


    Jodå jag vet hur det ser ut. Syns lite dåligt på bilden, den innersta halvan av tungan är liksom ljusgrå/vit. nästan genomskinligt vitt om ni förstår, inte någon tjock beläggning. Upplever att det är mer efter hon ätit, men några timmar efter syns det fortfarande lite.
  • IrriteradMamma
    Mortiscia skrev 2017-11-03 18:42:56 följande:

    Vichyvatten är just till för torsk. Konstigt att de rekommenderar det om det bara skulle vara mjölkbeläggning? Testa iaf, kolla så det är just vichy och inte annat krafs! Flaskorna med svartvita etiketter är rätt iaf, minns ej namnet.


    Ja jag menar det. Hon tyckte iaf att jag skulle prova det. Har pratat med en läkare om det också och hon sa att det inte finns några belägg alls för att vischyvatten fungerar.

    Svartvita? Brun etikett är det på min. Men det är iaf det ämnet i den.
  • Snuttis2

    Tycker inte att det finns någon beläggning, om jag ska vara helt ärlig! Torsk trodde jag såg betydligt värre ut.

  • Snuttis2

    Tycker tungan ser fullt normal ut , hade inte reagerat på den. Torsk är ju i sig inte farligt!

    Så länge hon äter som hon brukar o inte är irriterad i rumpan så kan du ju vara lugn !

  • EpicNurse

    Tycker de flesta tungor ser ut sådär. Även vuxnas. Normala tungor är ju lite vitare längre bak, och det är inte torsk.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • IrriteradMamma
    Snuttis2 skrev 2017-11-03 19:03:57 följande:

    Tycker tungan ser fullt normal ut , hade inte reagerat på den. Torsk är ju i sig inte farligt!

    Så länge hon äter som hon brukar o inte är irriterad i rumpan så kan du ju vara lugn !


    Jodå aptit har hon och inte röd i rumpan eller nån annanstans. Varför jag misstänkte torsk är att jag fått så fruktansvärt ont i bröstvårtorna. Syns ingen konstigt, bara svider som attan. Oftast inte när jag ammar dock.
  • IrriteradMamma
    EpicNurse skrev 2017-11-03 19:10:36 följande:

    Tycker de flesta tungor ser ut sådär. Även vuxnas. Normala tungor är ju lite vitare längre bak, och det är inte torsk.


    Ja det vet jag att ens egen gör, och jag tycker att hon alltid sett ut så på tungan så jag har inte funderat så mycket på det förrän nu när jag fått ont i bröstvårtorna. Varit till både bvc och läkare utan att ha blivit nå klokare. :/
Svar på tråden torsk eller mjölkbeläggning?