• CharlotteAndersson

    Barnprogram korta stunder?

    Jag har läst och läst om huruvida korta stunder framför tvn är okej för små barn men bara hittat svar som "Det ger inte barnen något att titta på tv innan de fyllt 2 år".

    Min 4 månaders kille får titta korta stunder på Greta Gris under de dagar jag måste gå på toa, laga mat, vattna blommorna eller helt enkelt bara vill dricka en kopp kaffe i lugn och ro. Jag upplever det som ett väldigt lugnt barnprogram med roliga färger för de små att titta på.

    Nu till min fråga, jag kan väl omöjligt vara ensam om att ta till medel som funkar, även om man vet att de inte är de bästa? Eller är alla såna supermammor som orkar underhålla sina barn alla deras vakna timmar? =)

  • Svar på tråden Barnprogram korta stunder?
  • Carambolan

    Nej, du är inte ensam. Mitt första barn såg nog inte på tv förrän han var närmare två år, men tvåan och trean parkerade jag med gott samvete framför TVn en stund då och då för att kunna fixa lunch eller hjälpa syskonen utan att ha en missnöjd skrikis i famnen samtidigt.

  • Annelie 76

    Jag tittar på tv och har mitt barn i famnen. Har gjort det med alla tre och ingen har tagit skada. Första började titta på Barnkanalen vid typ ett års ålder och de andra från typ födseln eftersom äldsta tittar på tv. Ingen har tagit skada. Tvärtom har de lärt sig många ord och uttryck.

  • Ellie

    Vi har också tittat tidigt. Mest på iPad, från Youtube, tex hopphattens sånger, pino, Totte, fia och djuren, nämen Benny, babblarna, animerade barnsånger, hej jycke, osv. En liten stund per dag tror inte jag är skadligt såvida det inte blir i timmar och går ut över normalt umgänge.

  • JHB

    Vi har inte låtit våran son titta på TV för han är inte redo för att processera den information som kommer ifrån skärmen.

    Tänk dig själv helt ny i världen, alla intryck är väldigt starka då man upplever dom för första gången, någon slår på en TV och vips så finns här främmande röster i ditt trygga hem, tom folk om du kan avläsa ansikten. Vem ska du fråga om detta är ett hot eller inte, mamma vattnar blommorna och pappa kanske är på jobbet, så du får själv göra en bedömning med din magert samlade erfarenhet.

    Jag är inte förvånad att många har problem att lägga sina barn om kvällarna då detta är tiden att bearbeta dagens intryck, för om inget av det går att bearbeta så blir det nog lätt en mardröm bara att tänka på vad som kommer när sömnen infaller sig.

    DESSUTOM! Så har jag förstått att just Greta Gris har en pappa som alla skrattar åt för att han är tjock, fast han själv skrattar inte när han inte kan låta bli att trösta sig med bakelser eller misslyckas med att gå igenom för trånga dörrar!

    Vad ger det för budskap till era barn tror ni?

    "Herregud, det är ju ingen fara att låta barnen kolla på TV."

    I Australien har de förbjudit programmet, men av anledningen att Greta och hennes vän blir undervisade om att spindlar är små och ofarliga, om du äter en så är det ok. Knappast något som stämmer i ett land där minst 1000 personer får uppsöka läkarvård pga spindelbett.

    Så jag uppmanar er att titta på programmen ni visar era barn, sätt er in i alla karaktärers skor och avgör om de behandlar varandra på ett sätt ni tycker är ok, och om de blir behandlade på ett sätt ni själva vill bli behandlade. Risken finns ju annars att ni förgiftar era små.

    God fortsättning!

  • KaeJ

    Det är ett avsnitt av Greta Gris som förbjudits i Australien, inte hela serien.

Svar på tråden Barnprogram korta stunder?