• Äldre 4 Nov 09:04
    27493 visningar
    17 svar
    17
    27493

    Svår foglossning, hur blir de efter förlossningen?

    Hej!

    Jag har svår foglossning. Har haft det sedan mitten på min graviditet och i dagens läge närmar jag mig slutet. Min senaste promenad gick jag vecka 24.

    Ni som haft svår foglossning och fött, hur blev det för er efter förlossningen? Hur mår ni nu ent id efter? Kan ni träna som vanligt och har ni tips?

  • Svar på tråden Svår foglossning, hur blir de efter förlossningen?
  • Äldre 4 Nov 14:12
    #1

    Svår och svår, men hade ordentlig med foglossning. Nu ger det gått 1,5 år efter förlossningen och jag är inte helt bra. Igår och idag har jag haft fruktansvärt ont i nästan varje rörelse. Har jag haft dagar som jag bär mycket så får jag ont.

    Skulle nog behöva kolla upp detta.

  • Äldre 4 Nov 18:26
    #2

    Med min dotter tog det tre år efter förlossningen innan jag inte kände av min foglossning längre. Nu fick jag en ny bebis i somras och satt i rullstol de sista tre månaderna av graviditeten pga foglossning. Nu är min bebis 3 månader och jag har svårt för att sitta på golvet eller på hårda stolar. Får också ont av att sitta länge i tex bilen. Jag kan inte promenera för raskt, men klarar av rätt långa promenader i lugn takt. Jag hade inte förväntat mig att bli så här pass bra så här snabbt. De första två veckorna efter förlossningen hade jag ondare innan bebisen föddes och var väldigt rädd för att fortsätta ha så ont.

    Jag rekommenderar att pappan är hemma mer än sina tio dagar om du har stora besvär nu, jag kunde inte ta hand om bebisen själv de första veckorna. Jag klarade inte av att bära omkring på honom.

  • Äldre 4 Nov 18:52
    #3

    Hade ju inte väldigt svår foglossning kanske men hade så ont att det var svårt att sova och jag kunde inte ta promenader från mitten av sista graviditeten och var sjukskriven.

    Nu ammade jag till sonen var 2år och 4mån vilket nog gjorde det värre för jag hade ont länge efter. Kunde inte ta promenader första åren utan att få ont men kunde ju leva som vanligt. Hade ont när jag låg på sidan/sidorna och ibland svårt att sova pga smärta i höfterna första åren efter. Men det sägs ju att det ska bli bättre när man slutar amma.

    Idag är sonen 4,5 och det är mycket bättre. Jag kan träna och gå utan smärta fast känner av höfterna ibland .

  • Äldre 4 Nov 19:06
    #4

    Jag hade svår foglossning och var sängliggande från v 18. Ca 3-4 dagar efter förlossningen kunde jag gå relativt normalt igen. Efter 3-4mån var 95% procent av foglossningen borta. Efter att ha börjat träna och haft fokus på just stabiliserande grundträning så var alla problem borta.

    Ett tips är att innan du börjar träna så gå till en naprapat som kan ?återställa? kroppen. Efter månader av sängliggande, kryckor, bära barn, amning etc så blir man rätt sned. Naprapaten hjälper till så man blir rak/balanserad så man inte felbelastar och får skador pga det.

    Kom ihåg att majoriteten av alla med foglossningsbesvär blir helt återställd efteråt!

  • Äldre 4 Nov 19:37
    #5

    hade ingen svår foglossning, utan väldigt ont i rygg o bäckenet så jag inte kunde gå så snabbt eller länge. har fortfarande ont i ryggen 15 månader senare. ska börja träna och se vad som händer.

  • Glinda från Oz
    Äldre 4 Nov 19:45
    #6

    Jag hade ingen foglossning, men de flesta blir helt återställda efter tre månader, det kändes viktigt att påpeka det efter svaren du fått.

    Källa: www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Foglossning/

  • Äldre 4 Nov 23:08
    #7
    preggo02 skrev 2017-11-04 19:06:29 följande:

    Jag hade svår foglossning och var sängliggande från v 18. Ca 3-4 dagar efter förlossningen kunde jag gå relativt normalt igen. Efter 3-4mån var 95% procent av foglossningen borta. Efter att ha börjat träna och haft fokus på just stabiliserande grundträning så var alla problem borta.

    Ett tips är att innan du börjar träna så gå till en naprapat som kan ?återställa? kroppen. Efter månader av sängliggande, kryckor, bära barn, amning etc så blir man rätt sned. Naprapaten hjälper till så man blir rak/balanserad så man inte felbelastar och får skador pga det.

    Kom ihåg att majoriteten av alla med foglossningsbesvär blir helt återställd efteråt!


    Träna känns som A och O efter denna graviditeten plus att man saknar det så nu när jag vart stilla sittande så länge!
  • Äldre 4 Nov 23:11
    #8
    Glinda från Oz skrev 2017-11-04 19:45:06 följande:

    Jag hade ingen foglossning, men de flesta blir helt återställda efter tre månader, det kändes viktigt att påpeka det efter svaren du fått.

    Källa: www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Foglossning/


    Tack!
    Ja det får man ändå ha med sig i bakhuvudet! Det finns hopp om att bli helt bra
  • Äldre 4 Nov 23:52
    #9

    Jag hade besvär i ett år efter ungefär. Jag var noga med att inte belasta bäckenet / fogarna innan besvären hade försvunnit. Jag är van vid att träna hårt och har flera vänner som haft mindre besvär under graviditeten men har haft kvar sina besvär längre, troligtvis pga att de tränat för hårt för tidigt.

    En annan sak är att jag gick från storlek 39 till 41 i skor. Ett år efter förlossningen hade jag fortfarande storlek 41 och övervägde att slänga alla mina gamla skor. Det blev aldrig av och efter ytterligare 1,5 år så märkte jag att jag hade storlek 39 igen. Då var jag väldigt glad att jag inte slängt alla mina fina skor.

  • Äldre 4 Nov 23:59
    #10

    Hade svår foglossning vid första barnet. Det släppte i princip helt första dygnet efter förlossningen. Nu 2.5 år senare (+en graviditet och förlossning till) så kan jag bli öm i höften vid långa promenader (träning går bra) men det är inget jag har några värre problem med. Ville bara skriva så du vet att det behöver inte ta flera år att bli bra utan det kan gå fort också

  • Äldre 5 Nov 07:52
    #11

    Jag har haft kraftig foglossning i två tidigare graviditeter. Efter barn 1 så hade jag daglig smärta i 2 år efter förlossningen och även 6 år senare kände jag av den vid viss typ av belastning (gå/jogga på eftergivande underlag tex). Jag var mycket vältränad men ändå kom foglossningen och trots träning på elitnivå så försvann inte problemen.

    Med barn 2 fick jag morfin 2 dygn efter förlossningen pga sådana smärtor av foglossningen (sprack inget alls). 4 år efter den förlossningen kände jag fortfarande av foglossningen. Kunde inte bära ryggsäck. Stå still längre stunder osv.

    Jag har kunnat träna på gym, köra konditionssporter & kampsport helt utan problem trots foglossningen. Den har jag istället känt av mer i vardagen

  • Äldre 5 Nov 08:57
    #12

    Jag har inte haft lika svår foglossning som du ts. Men hade mycket problem under tre graviditeter o var sjukskriven pga smärtorna. Varken sjukgymnastik, bälte osv hjälpte. Det blev bättre mellan grav men vid belastning så kom det tillbaka. Vid en senare grav så gav min bm mig akupunktur, ganska hårthänt sådan då de skulle sluta ge det till gravida. O det hjälpte helt mirakulöst!

    Jag är gravid igen i v 38, mitt tredje efter akupunkturen, o jag har bara haft lite lite känningar av foglossning när jag är stressad eller tex lyft fel. :)

  • Äldre 5 Nov 21:07
    #13

    Jag hade svår foglossning och blev betydligt bättre när bebis fixerade sig. När hon sen var ute så försvann foglossningen nästan direkt. Hon är 4,5 år idag och jag har inga men alls.

  • Äldre 5 Nov 22:48
    #14
    älskarlivet81 skrev 2017-11-05 21:07:20 följande:

    Jag hade svår foglossning och blev betydligt bättre när bebis fixerade sig. När hon sen var ute så försvann foglossningen nästan direkt. Hon är 4,5 år idag och jag har inga men alls.


    Nu har min fixerat sig och även jag upplever att det lättat något! Skönt.
  • Äldre 28 Dec 00:46
    #15

    Hejsan! Ta magnesium - max mängd!! För mig har det gjort en sådan stor skillnad!

  • Äldre 28 Dec 19:35
    #16

    Blev värre första halvåret efter förl. Vände lite när jag slutade amma. Men tog några år innan jag kunde träna. Känner av emellanåt ibland. Yngsta är 6 år

  • Äldre 29 Dec 17:45
    #17

    Har haft mkt foglossning med alla graviditeter (2005, 2013 och pågående).

    Trots träning på elitnivå så mellan barn 1&2 så kände jag av foglossningen i vissa lägen. På 8 år blev jag aldrig 100% återställd. Hade generellt inga problem under träningen utan mer i vardagen med stillastående och monotona rörelser.

    Efter förlossningen av barn 2 fick jag morfin på bb pga foglossningen, jag hade ju rört på mig under förlossningen...

    Sedan 2013 har jag haft ont dagligen, dock inte så jag begränsats i mitt liv men har pga ålder inte återupptagit elitsatsningen inom idrotten.

    Under denna graviditet så ökade smärtorna redan från v6. Nu i v 26 kan jag knappt ta mig till toaletten

Svar på tråden Svår foglossning, hur blir de efter förlossningen?