• Anonymssvärdotter

    Svärfar vill köpa vår skoter på jordbruksfastigheten men kommer användas privat.

    Hej!

    Vi ska köpa en skoter (jag o min sambo) och nämnde det när vi åt middag med svärföräldrarna q härom dagen. Svärfar sa då att han kunde köpa den momsbefriad om den står på honom men att vi kunde betala den till honom så vi slipper momsen. Skotern ska inte alls användas i det jordbruket utan ca 50 mil därifrån och av oss.

    Jag sa att jag vill ha rent mjöl i påsen och tycker det där låter som fuffens även om jag fattar att han vill vara snäll. Då blev det som en övertalningsfest där jag fick känna mig dum o korkad som inte fattar o som inte tycker det känns ärligt. Blev sur och sa helt enkelt att det är mina pengar och då köper jag ingen skoter. Då får min sambo köpa den själv. Jag frågade om det inte kan bli strul med försäkring (han skulle även stå på den) eller om man var med i en trafikolycka. Men nej nej nej, det kan inte hända något alls enligt svärmor, svärfar o min sambo. Alla gör så osv.

    Står för vad ja tycker o sa att jag skiter i vad alla andra gör o att jag är väldigt noga med rätt och fel.

    Det blev dålig stämning o svärfar sa bara ja ja ja gör som ni vill och blev sur.

    Känner bara att ja vill ha lite input av andra som kanske vet vad som kan hända om man "åker dit". Låter mig inte påverkas och gör som känns rätt för mig dvs köper inte på svärfars jordbruk. Men är intresserad av att höra vad ni säger om juridiken kring detta. Skulle det kunna bli bedrägeri? Skattefusk? Försäkrigsbedrägeri? El vad?

    Även om risken är liten på att "åka dit" tycker jag det är girigt att fiffla....vad tycker ni?

  • Svar på tråden Svärfar vill köpa vår skoter på jordbruksfastigheten men kommer användas privat.
  • Tecum

    Det blir skattefusk då svärfar drar av momsen på ett fordon som inte används i ett företag utan privat. Men det är isf han som åker dit, inte ni. Försäkringsmässigt tror jag inte att det har någon betydelse, bara den är försäkrad.

    Det är ett ganska vanligt förfarande att man drar av inventarier på företaget fast de används privat, eller av någon annan. Haken i ert fall är att ni bor 50 mil därifrån, men risken att åka dit är väldigt liten. 
    Du är sjysst, önskar att fler var som du.

  • Studentpappa

    Jag köpte en fyrhjuling i somras och hade kunnat köpa den genom min mamma som har skog, men valde som dig att köpa den själv för jag tyckte det var fel helt enkelt. Hade jag haft egen skog så visst men inte utan


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • TSanonymasvärdottern

    Tack för era svar och skönt att höra att man inte är ensam om att vilja göra det rätta!

    Skattefusk alltså, även om risken är liten vad kan hända om någon åker dit på detta? Verkar ju vara väldigt vanligt...är det bara att betala tillbaka eller är det typ klassat som brottsligt?

    Jag vill att skotern ska vara njutning för familjen och inte ångest som det blir för mig om jag skulle fiffla!

  • Annelie 76

    Det kan också bli så att garantier och sånt inte gäller då den är köpt av ett företag och inte en privatperson. Mer komplicerat om nåt händer alltså.

  • Tecum
    TSanonymasvärdottern skrev 2017-11-04 22:35:16 följande:
    Tack för era svar och skönt att höra att man inte är ensam om att vilja göra det rätta!
    Skattefusk alltså, även om risken är liten vad kan hända om någon åker dit på detta? Verkar ju vara väldigt vanligt...är det bara att betala tillbaka eller är det typ klassat som brottsligt?

    Jag vill att skotern ska vara njutning för familjen och inte ångest som det blir för mig om jag skulle fiffla!
    Betala tillbaka, plus kanske någon straffavgift. Brottsligt blir det först när det är satt i system och det gäller större belopp.
Svar på tråden Svärfar vill köpa vår skoter på jordbruksfastigheten men kommer användas privat.