• Anonym (TS)
    Äldre 4 Nov 21:16
    17150 visningar
    48 svar
    48
    17150

    Min mamma kommer dö..

    Jag vet egentligen inte vad jag vill få ut av det här inlägget, kanske prata med någon i liknande situation eller bara lufta mina tankar.

    Jag bär på en stor sorg, min mamma är döende. Vi vet inte om hon har 6 månader eller några år kvar. I bästa fall några år. Och jag känner en sådan sorg redan nu. Hon kommer inte få se sina efterlängtade barnbarn växa upp, mina barn kommer inte få ha den starka kvinnan i sina liv. Hon är, och har alltid varit, min klippa i livet. Hon har alltid stöttat mig genom allt i livet, både glädje och sorg. Jag sörjer allt hon kommer gå miste om, allt jag kommer vilja ha med henne på i framtiden.

    Det är ibland som att jag springer rakt in i en vägg, och det slår mig att hon kanske snart inte finns kvar. Jag försöker slå bort tankarna så fort de kommer, men de biter sig fast och jag kan inte sluta gråta.

    Jag känner också så oerhört för min far, hon är även hans stora klippa i livet. De har levt över 40 år tillsammans, nyligen blivit pensionärer båda två. De har jobbat hårt för att komma dit de är idag, ingen av dem skulle lämna den andra för något i världen och så blir det så här.. Jag ser paniken i min far när mamma pratar om sin sjukdom. Han kommer bli ensam kvar. Det är jag som följer mamma på läkarbesök, han orkar inte.

    Hur hanterar man sånt här? Jag får panik, samtidigt som jag känner mig oerhört samlad, men det brister ibland och jag kan inte greppa det, kan inte förstå. Det händer inte mig, oss. Det är som att det är någon annan som är drabbad, men ändå inte.

  • Svar på tråden Min mamma kommer dö..
  • Anonym (Blomm­a35)
    Äldre 4 Nov 21:21
    #1

    Snälla, fina du, vad jag känner med dig.

    Skickar alla mina kramar och tankar till dig från en medmänniska. Kyrkan och föreningar har grupper dit man kan gå och få stöd och bara ventilera: antingen i grupp eller enskilt. Antingen med präst eller samtalsstöd.

  • Anonym (Mamma som dog)
    Äldre 4 Nov 21:22
    #2

    Hej. Jag var i samma sits som dig för 7 år sedan. Mamma hade precis fått diagnos bukspottkörtelcancer. Gick inte operera. Jag var då höggravid med mitt andra barn. Det jag gjorde var att ta vara på tiden. Vara så mycket som möjligt med min mamma. Det är jag väldigt glad för nu.

    Min mamma levde lite mer än ett år med diagnosen, hon dog just efter min dotter fyllt ett år i januari.

    Så mitt råd till di

  • Anonym (Mamma som dog)
    Äldre 4 Nov 21:27
    #3

    Blev nåt fel...

    mitt råd till dig är att ta vara på tiden, umgås mycket med din mamma. Sörj inte nu, utan försök göra roliga saker tillsammans. Sörja kan du göra senare.

    Att inte ge upp och kämpa på kan förlänga livet.

    Två gånger var min mamma utdömd att hon lever nog bara nån dag till, men hon återhämtade sig och levde hela sex månader efter att läkarna sagt att hon har kort tid kvar.

    Skickar styrkekramar till dig!

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 4 Nov 21:59
    #4
    Anonym (Blomma35) skrev 2017-11-04 21:21:51 följande:

    Snälla, fina du, vad jag känner med dig.

    Skickar alla mina kramar och tankar till dig från en medmänniska. Kyrkan och föreningar har grupper dit man kan gå och få stöd och bara ventilera: antingen i grupp eller enskilt. Antingen med präst eller samtalsstöd.


    Tack snälla du!
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 4 Nov 22:03
    #5
    Anonym (Mamma som dog) skrev 2017-11-04 21:22:20 följande:

    Hej. Jag var i samma sits som dig för 7 år sedan. Mamma hade precis fått diagnos bukspottkörtelcancer. Gick inte operera. Jag var då höggravid med mitt andra barn. Det jag gjorde var att ta vara på tiden. Vara så mycket som möjligt med min mamma. Det är jag väldigt glad för nu.

    Min mamma levde lite mer än ett år med diagnosen, hon dog just efter min dotter fyllt ett år i januari.

    Så mitt råd till di


    Det hade kunnat vara jag som skrev. Jag är gravid. Mamma har samma diagnos. Med spridning till andra organ. Går inte heller operera, men bromsa och lindra.

    Du ger mig lite hopp, tack! Även om tiden är knapp så finns det ännu tid att umgås!
  • Anonym (Tanka­r)
    Äldre 4 Nov 22:11
    #6

    Hej ts

    Jag vet inte vad jag ska skriva.. men jag vill inte bara klicka tillbaka utan att ha skrivit något. Jag beklagar verkligen din sorg och oro för framtiden som du känner. Jag kan inte sätta mig in i din situation.. Min pappa dog för 1,5 år sedan, och där blev det plötslig död. Så om min situation varit annorlunda, då hade jag varit så mycket jag kunnat med min pappa, tagit mycket foton och filmat. Filma mycket, så barnen kan få en fin blid av hur fin deras morfar var.

    Ta samtalshjälp, redan nu. Någon som kan hjälpa dig att bearbeta din sorg, ge dig verktyg för att klara dig bättre sedan när din mamma gått bort..

  • Anonym (Mamma som dog)
    Äldre 5 Nov 00:15
    #7
    Anonym (TS) skrev 2017-11-04 22:03:20 följande:

    Det hade kunnat vara jag som skrev. Jag är gravid. Mamma har samma diagnos. Med spridning till andra organ. Går inte heller operera, men bromsa och lindra.

    Du ger mig lite hopp, tack! Även om tiden är knapp så finns det ännu tid att umgås!


    Det finns ju anhörigdagar man kan ta ut genom FK för svårt sjuk anhörig? Men det vet du kanske?

    Det man kan behöva ligga på med den diagnos är att få tillräcklig med smärtlindring. Min mamma fick morfinplåster först. Sedan blev det pump. Då äntligen slapp hon ha lika ont.

    En hemsk sjukdom verkligen, för min mamma tappade mkt i vikt också, liksom tynade bort då hon hade ständiga diarréer och hade svårt tillgodogöra sig maten. Hon fick näringsdryck på recept för att få lite extra i sig.

    Hon var så stark och kämpade samtidigt som cancern bröt ner hennes kropp. Gör fortfarande mig ledsen att tänka på det och då har hon i januari varit död i sex år.

    Det är jobbigt för alla. Att bara få vara tillsammans är viktigt. Din pappa har väl sitt sätt hantera det hela på. Allt blev inte som de hade tänkt det...

    En sak som jag tycker är kul att ha nu är en berättelse som min mamma fick hjälp att skriva ner om hennes barndom. Det var med hjälp av teamet som tog hand om henne som det skrevs. I hennes landsting finns det en grupp som bland annat består av läkare, sjuksköterskor och kuratorer som tar hand om avancerad hemsjukvård. Hon fick vara hemma och få vård t.o.m. Midsommar att de kom ut och gav henne sprutor då hon var riktigt dålig för första gången då. Verkligen bästa servicen med det!

    Det kan vara ett tips om hon orkar. Kul för barnbarnen att ta del av senare. Eller kanske spela in nån film? Vi har en del filmer från mamma fyllde 50 som vi gärna ser tillsammans och minns . Är så jag gillar minnas henne, inte när hon var sjukast.
  • Anonym (G)
    Äldre 5 Nov 11:53
    #8
    Anonym (Blomma35) skrev 2017-11-04 21:21:51 följande:
    Snälla, fina du, vad jag känner med dig.
    Skickar alla mina kramar och tankar till dig från en medmänniska. Kyrkan och föreningar har grupper dit man kan gå och få stöd och bara ventilera: antingen i grupp eller enskilt. Antingen med präst eller samtalsstöd.
    Håller med, Kram
  • KKarat­e
    Äldre 5 Nov 11:59
    #9

    Gör videos på din mamma, tekniken för det finns idag för alla vilket är fantastiskt. Låt henne berätta massor, låt detta ta flera timmar, tills hon berättat allt hon varit med om och vad hon tyckte. Detta kommer hjälpa dig mycket i sorgearbetet och hennes historia kommer på det sättet i alla fall finnas kvar och det finns en liten trygghet i det.

  • Äldre 5 Nov 13:05
    #10

    Min mamma dog för 4,5 år sedan i spridd bröstcancer. Det är än idag en enorm sorg! Hon som var världens bästa mormor, som mina barn fullkomligt avgudade, finns inte mer för dem. Min yngste kommer aldrig få träffa sin mormor.

    Men i det läge som du är i nu, TS, vill jag ge dig samma råd som du redan fått. Var tillsammans mycket med din mamma! Skapa underbara minnen tillsammans, ta kort och filma. Ge henne en härlig sista tid, så mycket som det nu går med tanke på smärta och andra problem som sjukdomen ger. Ha mysiga filmkvällar, köp eller laga den mat som hon vill ha, gå långa promenader ... ja allt där ni får mycket tid tillsammans. Jag hade självstudier när min mamma blev sjuk och hade massor av tid som jag kunde spendera med henne. Det är jag mycket tacksam för idag!

    Och finns även där för din pappa, speciellt sen när din mamma lämnat er. Ni kommer båda två behöva varandra. Och om din mamma är arg, bitter eller grinig låt henne vara det. Det är en enorm kris hon antagligen går igenom. Lyssna på henne och låt henne få ut allt det där jobbiga, med största sannolikhet hjälper det att du bara är där.

    Jag hoppas ni får en fin sista tid tillsammans.

Svar på tråden Min mamma kommer dö..