• Anonym (Frisinnad)

    Lets tycka att det är okej att säga ne**r...

    Jag kör med öppna kort. Vi bestämmer att det är helt okej att säga n*ger till alla som är från ett annat land och till alla som har en brunare hudfärg. Det finns många som vägrar att kalla chokladbollar för chokladbollar utan de säger neg*r bollar. De säger att jag ska köpa det. Att jag har fel när jag kräver att de ska uppföra sig och kalla chokladbollar för chokladbollar.

    Är ni, som säger att ni inte kränker någon med vad ni säger, redo att acceptera att vi andra kallar dig eller de som står dig nära, för psyksjuk, för mongo eller för cp?

    Av någon anledning så tvivlar jag på det. Du kräver respekt för dina nära och kära som har diverse diagnoser. Men du klarar inte av att säga chokladboll eller mörkhyad. Är du verkligen så självupptagen och dum eller låtsas du bara?

  • Svar på tråden Lets tycka att det är okej att säga ne**r...
  • Frontline

    Jag kör alltid med öppna kort och säger neger, eller negerbollar för det är ju vad jag är uppväxt med..

    Pratar jag med nån så säger jag ju inte att det var en chokladfärgad snubbe som körde på bilen utan jag säger det var en neger som körde på bilen..

    Neger, asiat, guling, indian, Kaukasisk eller mongolider  alla är vi olika..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Anna)
    Frontline skrev 2017-11-05 02:11:58 följande:

    Jag kör alltid med öppna kort och säger neger, eller negerbollar för det är ju vad jag är uppväxt med..

    Pratar jag med nån så säger jag ju inte att det var en chokladfärgad snubbe som körde på bilen utan jag säger det var en neger som körde på bilen..

    Neger, asiat, guling, indian, Kaukasisk eller mongolider  alla är vi olika..


    Så bara för du är så envis och säger du är "uppväxt" med det så kan du inte ändra dina åsikter efter utveckling i världen? På 80 talet klassades homosexualitet som en sjukdom men då säger du väl nu också att folk är sjuka när dom är lesbiska också då? Och förr trodde vi på häxor och drakar då ska du med göra de? För du är "uppväxt" med det? Jösses.. vilken människa!
  • Anonym (Anna)


    Läs och växt upp. Mogna! Ha empati för folk! Tack
  • Ljbs

    Neger betyder svart. Neger har gjorts till ett skällsord och fått en negativ innebörd.

    I fallet chokladboll är negerboll det rätta att säga om man som jag är uppväxt med detta namn.

    Motivering : neger betyder svart.

    Jag ska inte behöva stå för allas rädsla att framstå som rasister lika lite som att jag ska behöva utstå att bli kallad rasist.

    Hade jag däremot ropar "jävla neger" till någon då är det fel. Om det nu inte är en jävla neger vill säga. Jävla svenne o jävla Viting har jag kallats helt oprovocerat. Det är också fel.

  • Anonym (blapo)
    Ljbs skrev 2017-11-05 02:48:34 följande:

    Neger betyder svart. Neger har gjorts till ett skällsord och fått en negativ innebörd.

    I fallet chokladboll är negerboll det rätta att säga om man som jag är uppväxt med detta namn.

    Motivering : neger betyder svart.

    Jag ska inte behöva stå för allas rädsla att framstå som rasister lika lite som att jag ska behöva utstå att bli kallad rasist.

    Hade jag däremot ropar "jävla neger" till någon då är det fel. Om det nu inte är en jävla neger vill säga. Jävla svenne o jävla Viting har jag kallats helt oprovocerat. Det är också fel.


    Att man växt upp med något betyder inte vare sig att det varit bra eller att man ska stanna i utvecklingen, (du bar tex blöjor en gång i tiden under din uppväxt gör du det fortfarande?)
    Sen är det enkelt, vill man inte framstå som en rasist så använd inte rasistiska ord svårare än så är det inte

    Att man ens skulle få för sig att ropa 'jävla n*ger'  till någon visar ju att man är ett levande exempel på en uppväxt i en inskränkt miljö och antagligen bor kvar i samma miljö och umgås med personer som är lika inskränkta.
    Samma gäller de personer som använder ordet n*boll.


  • Anonym (Kom igen)

    Men hörni... ni måste ju skaffa mer utvecklande jobb eller en ny hobby eller en bättre partner. Om det är så viktigt för er att få använda ordet neger så saknar ni något i livet att lägga er energi på.

  • Anonym (Lägg av)
    Ljbs skrev 2017-11-05 02:48:34 följande:

    Neger betyder svart. Neger har gjorts till ett skällsord och fått en negativ innebörd.

    I fallet chokladboll är negerboll det rätta att säga om man som jag är uppväxt med detta namn.

    Motivering : neger betyder svart.

    Jag ska inte behöva stå för allas rädsla att framstå som rasister lika lite som att jag ska behöva utstå att bli kallad rasist.

    Hade jag däremot ropar "jävla neger" till någon då är det fel. Om det nu inte är en jävla neger vill säga. Jävla svenne o jävla Viting har jag kallats helt oprovocerat. Det är också fel.


    Nej, negro betyder svart. Neger är ett skällsord vars innebörd var att förankra att den vita individen var högre stående än den svarta.

    Att du vuxit upp med attityden att det är okej att kalla ett bakverk för ett ord som är designat för att trycka ned och mindrevärdesförklara människor som var ägda av vita människor och sågs som djur och handelsvaror är beklagligt, men det innebär inte att du/ni/vi inte kan bättra oss och det är en väldigt liten uppoffring att säga chokladboll för att visa en annan människa, hörkhyad, att vi faktiskt är påväg mot ett samhälle där vita och svarta är jämlika.

    Det är inte trevligt att kalla någon svenne eller viting och individer som ropat detta efter dig har uppenbara attitydproblem men inget av dessa ord har ens i närheten av samma historiska och innebörd som ordet neger då varken svenskar eller vita har varit förslavade under någon annan folkgrupp.
  • bullen1984
    Anonym (Lägg av) skrev 2017-11-05 07:51:08 följande:
    Nej, negro betyder svart. Neger är ett skällsord vars innebörd var att förankra att den vita individen var högre stående än den svarta.

    Att du vuxit upp med attityden att det är okej att kalla ett bakverk för ett ord som är designat för att trycka ned och mindrevärdesförklara människor som var ägda av vita människor och sågs som djur och handelsvaror är beklagligt, men det innebär inte att du/ni/vi inte kan bättra oss och det är en väldigt liten uppoffring att säga chokladboll för att visa en annan människa, hörkhyad, att vi faktiskt är påväg mot ett samhälle där vita och svarta är jämlika.

    Det är inte trevligt att kalla någon svenne eller viting och individer som ropat detta efter dig har uppenbara attitydproblem men inget av dessa ord har ens i närheten av samma historiska och innebörd som ordet neger då varken svenskar eller vita har varit förslavade under någon annan folkgrupp.
    Håller med dig, men att kalla en svensk för "svenne" är inte alls speciellt kränkande, då vi inte har en historia av förtryck, Man kan aldrig sparka uppåt. 

    De som envisas med att säga neger för att det är det de är uppvuxna med trots att de idag vet hur kränkande det är) visar väl mest vilka neandertalare de är. Korkade är de också då alla fattar att det är bara det ordet de vägrar byta ut av allt de är uppvuxna med. 
    Inte så att man tycker det är ok att slå sina barn, bara för att man är uppvuxen så. Vägra ny teknik för att de är uppvuxna utan. 
    Det visar på en stor brist av intelligens, vilket jag själv tycker är skamligt. Man kan ju i alla fall låtsas vara smart.
  • annabellelee

    Ordet fitta betyder egentligen " fuktig strandäng". Går du omkring och säger " åh du är vacker som en fitta" till kvinnor, och när de bli arga " nej, det är en komplimang!"

    Ordet kåt betyder egentligen glad. På 1700-talet talade man om kåta pigor, och de var gladlynta och inget annat. Brukar du säga " jag är så kåt" när du är glad.

    Ord ändrar betydelse. Att förklara vad ordet EGENTLIGEN betyder är ganska meningslöst. Ord betyder det som de betyder just nu för oss idag, och ingen talar om "en neger bil" i betydelsen en svart bil. Ordet har helt enkelt bytt betydelse.

  • Anonym (!)
    annabellelee skrev 2017-11-05 08:30:22 följande:

    Ordet fitta betyder egentligen " fuktig strandäng". Går du omkring och säger " åh du är vacker som en fitta" till kvinnor, och när de bli arga " nej, det är en komplimang!"

    Ordet kåt betyder egentligen glad. På 1700-talet talade man om kåta pigor, och de var gladlynta och inget annat. Brukar du säga " jag är så kåt" när du är glad.

    Ord ändrar betydelse. Att förklara vad ordet EGENTLIGEN betyder är ganska meningslöst. Ord betyder det som de betyder just nu för oss idag, och ingen talar om "en neger bil" i betydelsen en svart bil. Ordet har helt enkelt bytt betydelse.


    Jättebra skrivet

    Men anledningen till att vissa håller kvar vi det gamla ordet för chokladboll är ju uppenbart för alla hur mycket dom än försöker rättfärdiga det med div ursäkter, dom allra flesta både gamla och unga har ju inga problem med att säga chokladbollar
  • Anonym (Frisinnad)
    annabellelee skrev 2017-11-05 08:30:22 följande:

    Ordet fitta betyder egentligen " fuktig strandäng". Går du omkring och säger " åh du är vacker som en fitta" till kvinnor, och när de bli arga " nej, det är en komplimang!"

    Ordet kåt betyder egentligen glad. På 1700-talet talade man om kåta pigor, och de var gladlynta och inget annat. Brukar du säga " jag är så kåt" när du är glad.

    Ord ändrar betydelse. Att förklara vad ordet EGENTLIGEN betyder är ganska meningslöst. Ord betyder det som de betyder just nu för oss idag, och ingen talar om "en neger bil" i betydelsen en svart bil. Ordet har helt enkelt bytt betydelse.


    Det här borde ALLA läsa och fundera på. Det var tamigfasen den bästa argumentationen som jag har läst i detta ämne. Tack för dina kloka ord.
  • Anonym (Värsta konditorn)

    Men jo, det är ju helt klart mer neger än choklad i en neger/chokladboll :/

  • Anonym (anonym)

    Språk ändras över tid vi har ju inte idiotanstalter längre vi kallar inte människor med Downs syndrom för mongoloider  så det bör ju knappast vara problem med att använda modernare namn på bakverk för att man är uppväxt med ett annat ord.
    Jag är övertygad om att det inte skulle tas bra emot om gammelfarmor säger  att  barnbarnsbarnet med utvecklingsstörning är en idiot.

    Jag tycker dock att det är felaktigt om någon skulle bli arg för att det lyssnas på en uppläsning av en bok som är inläst av författare för 40-50 år sedan när ord som nu inte används eller filmer som handlar om en annan tid ska censureras för att de använder förlegade ord.

  • Anonym (123)
    Frontline skrev 2017-11-05 02:11:58 följande:
    Jag kör alltid med öppna kort och säger neger, eller negerbollar för det är ju vad jag är uppväxt med..

    Pratar jag med nån så säger jag ju inte att det var en chokladfärgad snubbe som körde på bilen utan jag säger det var en neger som körde på bilen..

    Neger, asiat, guling, indian, Kaukasisk eller mongolider  alla är vi olika..
    Om läraren börjar aga dina barn, för det är så han har växt upp, är det ok då också?


  • Anonym (Frisinnad)
    Anonym (anonym) skrev 2017-11-05 15:10:03 följande:

    Språk ändras över tid vi har ju inte idiotanstalter längre vi kallar inte människor med Downs syndrom för mongoloider  så det bör ju knappast vara problem med att använda modernare namn på bakverk för att man är uppväxt med ett annat ord.

    Jag är övertygad om att det inte skulle tas bra emot om gammelfarmor säger  att  barnbarnsbarnet med utvecklingsstörning är en idiot.

    Jag tycker dock att det är felaktigt om någon skulle bli arg för att det lyssnas på en uppläsning av en bok som är inläst av författare för 40-50 år sedan när ord som nu inte används eller filmer som handlar om en annan tid ska censureras för att de använder förlegade ord.


    Att låtsas som om saker aldrig har funnits ökar risken för att vi i framtiden kommer att göra samma misstag. Vi måste kunna acceptera vad som har hänt och sagts förut samtidigt som vi väljer att veta bättre idag och välja andra ord och beskrivningar än de gamla som är kränkande för olika grupper av människor idag.
  • nevermind
    Frontline skrev 2017-11-05 02:11:58 följande:

    Jag kör alltid med öppna kort och säger neger, eller negerbollar för det är ju vad jag är uppväxt med..

    Pratar jag med nån så säger jag ju inte att det var en chokladfärgad snubbe som körde på bilen utan jag säger det var en neger som körde på bilen..

    Neger, asiat, guling, indian, Kaukasisk eller mongolider  alla är vi olika..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
    Bonnläpp.
Svar på tråden Lets tycka att det är okej att säga ne**r...