• Anonym (Arg mamma)

    Pojkvännen äter oss ur huset

    Min dotters pojkvän är här jämt, hon är sällan hos honom då han bor lite utanför stan. Han äter och sover här, och han är inte direkt liten i maten. De är båda 18 år.

    När hon ska till honom säger han till henne att äta innan hon kommer och vid ett tillfälle beställde familjen pizza, och då sade pappan till henne att swisha över pengar för sin del av pizzan.

    Han har varit här större delen av höstlovet och i torsdags råkade jag stöta på honom i badrummet när han stod och fluxade. Då sa jag till min dotter att de får köpa nästa Flux för sina egna pengar, varpå hon tyckte jag var ursnål. Hursomhelst bestämde de sig då för att vara hos honom på fredagkvällen, och igår kom hon hem vid 17-snåret fullständigt utsvulten. Då hade hon fått en skål med flingor på morgonen och sedan inget mer.

    Han kommer från en välbeställd familj, och vi är inte direkt fattiga heller. Dock stör den här obalansen mig, och min man är riktigt upprörd över det. Vad tycker ni? Vad bör man ställa för krav?

  • Svar på tråden Pojkvännen äter oss ur huset
  • taquine

    Personligen tycker jag att låt " ungen" äta. Min son äter som en häst(smal som ett streck)vilket hans kompisar också gör. Skulle aldrig falla mig in att kräva pengar för pizza eller bli upprörd över att dom äter. 
    Ni har det bra ekonomiskt så bjud på det.Så tycker jag...


    Goodness me
  • Anonym (Wildrat)

    Ställ samma krav på honom som det är på henne. Han får äta hemma innan han kommer och swisha pengar om han äter med er. Dottern kan tycka vad hon vill, det är ju inte hennes pengar.

  • pallazathena

    Ni är inte försörjningspliktiga för honom och om det är en kraftig obalans skulle jag ta ett snack om det när ni sitter ner och har några minuter på er, typ "vi tycker det är trevligt att du trivs här och du får gärna äta med oss men du eller dina föräldrar måste börja betala för det om det ska fortsätta eftersom det blir för dyrt för oss". Sedan ge ett konkret förslag på hur det ska lösas, bjuda in till dialog, komma fram till en gemensam lösning och följa upp.

  • pallazathena
    taquine skrev 2017-11-05 10:46:25 följande:

    Personligen tycker jag att låt " ungen" äta. Min son äter som en häst(smal som ett streck)vilket hans kompisar också gör. Skulle aldrig falla mig in att kräva pengar för pizza eller bli upprörd över att dom äter. 

    Ni har det bra ekonomiskt så bjud på det.Så tycker jag...


    Jag tycker att det handlar om mer om pengarna, det handlar om att inte ta andra förgivet, att uppskatta gästfrihet, göra rätt för sig och att sätta gränser - saker jag sim förälder hade velat förmedla till min dotter.
  • Anonym (Lll)

    Ja, han får helt enkelt leva enligt samma villkor som din dotter. Han får betala för den mat han äter hos er kort och gott.

    En 18-åring ska ju dessutom klara av att själv bedöma när det är dags att äta, så att hon "fått" en skål flingor på hela dagen är ju ett mindre problem än att hon inte under dagen helt enkelt ätit något.

    Eller är de universums skummaste familj och äter framför näsan på henne men förbjuder henne att delta eller hämta saker i kylen?

  • GAndrea

    Är hon är 18 så är hon myndig och vuxen. Ta upp detta på ett vuxen sätt med henne. Hon kanske behöver lära sig hushållsekonomi. Ta upp hur ni upplever det. Att ni har inga problem med att laga extra mat, men att det blir snedfördelat. Ta upp om olika lösningar. Ska ni börja "ta betalt" för maten? Ska de börja äta mer hos honom? Ska ni kanske börja ta hyra även för dottern, tex. studiebidraget?

    Försök att inkludera henne i beslutet så att ni all blir nöjda och hon blir behandlad som en vuxen.

    Kommer ni inte fram till nått så bjud inte pojkvännen på mat. Laga bara mat så det räcker till er familj. Och ring hans föräldrar och säg som det är så kanske de får ta ett snack med honom eller början bjuda er dotter på riktig lagad mat också

  • taquine

    Jisses vilka snålfisar det bor i detta land. Kommer ni svälta , gå i konkurs om nu dotterns pojkvän blir bjuden på mat? 


    Goodness me
  • Anonym (Arg mamma)
    pallazathena skrev 2017-11-05 10:53:55 följande:
    Jag tycker att det handlar om mer om pengarna, det handlar om att inte ta andra förgivet, att uppskatta gästfrihet, göra rätt för sig och att sätta gränser - saker jag sim förälder hade velat förmedla till min dotter.
    Det är exakt så jag känner! Man strövar ju alltid efter ömsesidighet i relationer, och jag tror att det är svårt för min dotter att ta det till sig eftersom hon inte vill inse problemet. Hon är rädd för att krav på honom ska påverka relationen negativt. Om han måste cykla hem för att äta, jag då är ju risken att han inte orkar cykla tillbaka. Det är minst 20 minuters enkel cykelväg.
  • Anonym (Kille)

    Har ni råd eller inte? Är ni fattiga får ni väl säga ifrån, och be han föräldrar betala lite för mat. Har ni råd skulle jag bita ihop och betala. Och be dottern ära när hon är borta....

    Jag tänker tillbaka lite på en sommar när jag var hos flickvännens föräldrar mer eller mindre 5 veckor i sträck utan att betala en krona.

    Men jag har betalat tillbaka på andra sätt nu när man är vuxen, hjälpt dem med att laga bilar, byta tak, och massa annat utan att kräva någon som helst ersättning. Dessutom så tar jag väldigt bra hand om deras dotter, så tänk er för innan ni sabbar relationen till dottern/pojkvännen.

  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2017-11-05 11:04:47 följande:
    Det är exakt så jag känner! Man strövar ju alltid efter ömsesidighet i relationer, och jag tror att det är svårt för min dotter att ta det till sig eftersom hon inte vill inse problemet. Hon är rädd för att krav på honom ska påverka relationen negativt. Om han måste cykla hem för att äta, jag då är ju risken att han inte orkar cykla tillbaka. Det är minst 20 minuters enkel cykelväg.
    Ok, då har du lite fler saker att lära henne så hon inte råkar illa ut. Som att hon är lika mycket värd som han, att hon inte ska behöva ställa upp på vad som helst för att hon är rädd att han ska lämna henne osv.
Svar på tråden Pojkvännen äter oss ur huset