• Äldre 5 Nov 14:32
    5009 visningar
    24 svar
    24
    5009

    Hyresvärd

    Vad hade ni känt om ni hade blivit behandlade såhär?

    Hyr ena delen av huset och ovanför o under bor hyresvärden med familj.

    Deras son spelar hög musik så att vi hör allt och basen dunkar igenom. Och festar ofta.

    Vi fick inte veta något om detta när vi skulle hyra heller och vi sa att vi letade lugnt ställe. O dem letade lugna personer.

    Vi ha sagt till två gånger när de varit fest och ena gången när klockan va 2 och andra 12 om de bara kunde lugna sig lite.

    Idag sa vi till om musiken kunde sänkas lite så jag kunde plugga. Då öppnade någon annan som sa att de skulle lösas. senare kommer vår hyresvärd och såfort vi öppnar så sägs de? vad är problemet?!?

    Vi sa bara att de va lite högt o jag ville plugga men då säger hyresvärden att det inte är högt. Iallafall så hade musiken sänks men vi sa de att dem få häja igen sen komma in o höra. Men hyresvärden tyckte de va fullt normalt och att jag ska sätta i hörlurar om jag vill plugga. Hyresvärden hade riktigt dålig attityd och bemötte oss dåligt. Det gick inte att resonera med henne alls utan hennes älskade son som bor i källaren ska få göra vad som helst liksom.

    Sonen tyckte att vi va för på honom för att vi hade sagt till.

    Jag tycker inte att man kan hyra ut så utan att meddela att de är fester och grejer när vi sagt att de ska vara lugnt och de sökt lugna människor.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Hyresvärd
  • Äldre 5 Nov 14:41
    #1

    Jag hade kännt mig lurad naturligtvis, men rent krasst så finns det absolut ingenting du kan göra åt det. Bara att flytta.

  • Äldre 5 Nov 14:52
    #2

    Det gör jag också. Är så himla arg för att man blir bemött på det viset. Jo vi letar annat men det är total bostadsbrist

  • Äldre 5 Nov 16:06
    #5

    Du kan inte kräva total tystnad under dagarna för att du ska plugga. Dom har rätt att lyssna på musik se på tv prata sjunga duscha leva som vanligt i sitt hem. På nätterna ska det dock visas hänsyn ja men att kräva att dom ska vara tysta så du kal plugga är att kräva för mycket.

  • Äldre 5 Nov 16:19
    #8

    Jag kräver inte en total tystnad för det är de aldrig här.

    Men jag vill inte höra någons bas. Detta är ju ingen engångshändelse. Även ifall det är så med privat så kunde man bemött trevligare och inte hoppat på en direkt.

    Det med flyktingar har jag inget att göra med för du vet inte hur jag röstat eller har röstat så det här inte till saken. Tanken är att köpa hus så då har absolut inget med flyktingar att göra. Finns en anledning till varför jag inte vill hyra men sa det även att det är bostadsbrist så kan inte flytta på direkt även om jag velat

  • Äldre 5 Nov 16:23
    #9

    Jag kunde inte bry mig mer eller mindre om din lägenhet eller dina katter. Det hör inte till ämnet.

    Detta handlar om just denna situationen och hur de hanterades. Jo jag tycker man kan be någon sänka lite för att man vill slappna av hemma för de skulle vara lugnt o lugna par. Det är inte mycket att kräva för jag stör ingen

  • Äldre 5 Nov 16:30
    #13

    Jag har hyrt av kommunen men som sagt behöver inte förklara mig för dig. Kommunen är inte bättre heller här där jag bor så dina åsikter behövs inte

  • Äldre 5 Nov 16:32
    #14

    Jag gnäller inte. Jag bad snällt. Och kan säga att många inte hade betalt den hyra för denna lägenheten.

  • Äldre 5 Nov 16:54
    #18

    Fast vad är det du inte förstår?

    Jag skrev ?har hyrt?

    Inte att jag hyr nu av kommunen?

    Vem behöver gå sfi egentligen...

  • Äldre 5 Nov 17:02
    #18

    Wow.. haha ????

    47 år gammal och håller på så som du gör. Moget.

    Googla dåligt bemötande så får du veta vad det är. Tack o hej????????

  • Äldre 5 Nov 18:23
    #19
    http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994 
    Läs 25 §, verkar som hyresvärden tro sig veta bättre än Sveriges riksdag.
    Som jag läser det så har tidpunkten på dygnet ingen betydelse.
  • äldreo­chklok­are
    Äldre 5 Nov 18:33
    #20

    man kan kontakta hyresnämnden och fråga vilka regler som gäller för ljud 

  • Äldre 6 Nov 12:36
    #21

    1. Ring polisen nästa gång de festar kl. 02.

    2. De kan inte vräka dig om de vill det. Bara så du vet. Det behöver du inte oroa dig för.

  • Lavend­el15
    Äldre 6 Nov 13:11
    #22

    TS: hitta en ny bostad så fort som möjligt och flytta! Om du alltså vill ha en normal vardag, både dag, kväll & natt och även kunna studera.

    Kanske måste ni bo i andra hand eller på fel ställe el i en för liten/fel lägenhet en tid, innan ni kan hitta det perfekta boendet för er!

    Men herregud, ni kan ju inte bo kvar där med en sådan hyresvärd!

  • Lavend­el15
    Äldre 6 Nov 13:17
    #23
    Lavendel15 skrev 2017-11-06 13:11:32 följande:

    TS: hitta en ny bostad så fort som möjligt och flytta! Om du alltså vill ha en normal vardag, både dag, kväll & natt och även kunna studera.

    Kanske måste ni bo i andra hand eller på fel ställe el i en för liten/fel lägenhet en tid, innan ni kan hitta det perfekta boendet för er!

    Men herregud, ni kan ju inte bo kvar där med en sådan hyresvärd!


    Och jag ska tillägga att jag hade varit vansinnigt galen och förmodligen hamnat i fängelse om det där hade varit min hyresvärd!

    Ni borde kunna ta hjälp av Hyresgästföreningen och någon lag, för det hen gör kan bara inte vara lagligt!

    Men om det hade varit möjligt, hade jag hellre flyttat, för jag hade inte orkat ta striden utan förmodligen åkt dit för misshandel pga den ständigt höga musiken osv. Sånt driver mig till vansinne!

    Jag har hett temperament, men har aldrig skadat någon annan (än mig själv), men en sådan situation kan driva vem som helst över gränsen till slut! Särskilt pga hyresvärdens nonchalanta beteende! Vidriga människor, så bara flytta om ni kan!
  • Äldre 7 Nov 23:57
    #24

    Tack för svaren allihop!

    Skönt att andra håller med en.

    Vi kommer hålla låg profil nu och spara ihop till eget hus. Om det skulle komma ut en lägenhet så kommer vi söka naturligtvis.

    Det är tråkigt när privata hyresvärdar tror att dem kan ha sina egna regler eller som hen sa ? Det få ni faktiskt ta?

    När jag flyttar så tänker jag skriva ut hyresregler som gäller alla och lämna med min uppsägning. Lite måtta få det vara :)

Svar på tråden Hyresvärd