• Anonym (Orten)

    Orten - att vara orten

    Ungdomar talar om orten, att vara orten. Vad menas med det. Förstår att det inte handlar om att komma från förorten utan att det betyder något mer. Vad betyder det att vara orten eller spela orten?

  • Svar på tråden Orten - att vara orten
  • Anonym (Hh)

    Ursprunget är "förorten" men tror man menar folk som tror de är coola/tuffa men egentligen är töntiga. Tydligen har adidaskläder en del med saken att göra. När jag har adidashoody på mig säger barnen att jag är "orten".

  • Anonym (AA)
    Anonym (Orten) skrev 2017-11-05 18:20:54 följande:

    Ungdomar talar om orten, att vara orten. Vad menas med det. Förstår att det inte handlar om att komma från förorten utan att det betyder något mer. Vad betyder det att vara orten eller spela orten?


    Att vara lite "gangsta", förortsunge!
  • Anonym (Orten)

    De som är orten är de mer kriminella än ungdomar som inte är orten? Eller sitter det mer i vilken typ av kläder de bär såsom Adidas kläder?

  • Anonym (Orten)

    Låt oss säga en tjej 12-13 år bor i en villaförort till Stockholm, älskar att spela fotboll och klär sig gärna i adidaskläder. Inget behov av att spela cool, pluggar och håller sig hemma - är hon orten?

  • solidafrida
    Anonym (Orten) skrev 2017-11-05 19:36:44 följande:

    Låt oss säga en tjej 12-13 år bor i en villaförort till Stockholm, älskar att spela fotboll och klär sig gärna i adidaskläder. Inget behov av att spela cool, pluggar och håller sig hemma - är hon orten?


    Nej för fan, hon är inte orten!

    Kickers brudar och tuffa grabbar är orten, de har adidasbyxor OCH stora ringar i öronen, röker och tuggar tuggummi och sprider allmänt obehag. De gillar inte skolan och det märks på deras betyg. De har attityd och tror att deras uppväxtvillkor går att likna med kidsen i USAs förorter...

    Adidasbyxor förekommer friskt även i de finare områdena så det räcker liksom inte...
    September
  • solidafrida
    solidafrida skrev 2017-11-05 19:45:55 följande:
    Nej för fan, hon är inte orten!

    Kickers brudar och tuffa grabbar är orten, de har adidasbyxor OCH stora ringar i öronen, röker och tuggar tuggummi och sprider allmänt obehag. De gillar inte skolan och det märks på deras betyg. De har attityd och tror att deras uppväxtvillkor går att likna med kidsen i USAs förorter...

    Adidasbyxor förekommer friskt även i de finare områdena så det räcker liksom inte...
    Lästips: Spelet är spelet! Finns som ljudbok på tillex storytel 
    Lyssnatips: Lilla Namo, Leo kinesen Carmona och Silvana Imam i Värvet (podden)!

    Då får du en inblick i orten och vad det är!
    September
  • Anonym (Orten)

    Tack solidafrida - det är så jag också tänkt.

    Har en tonårsdotter som inte är exakt som mitt exempel ovan, lite mer nyfiken och men ändå skötsam och vi lever i en lugn närförortsmiljö. En del skolkamrater hänger med sådana som definieras som orten och jag vill att hon ska vara försiktig. Kom i diskussion m en annan mer politiskt korrekt förälder som tydligt ansåg att min uppfattning var fel och jag fördomsfull. Att uttrycket inte finns då man inte kan kalla en del men inte alla från förorten för orten ...

  • solidafrida
    Anonym (Orten) skrev 2017-11-05 20:05:59 följande:

    Tack solidafrida - det är så jag också tänkt.

    Har en tonårsdotter som inte är exakt som mitt exempel ovan, lite mer nyfiken och men ändå skötsam och vi lever i en lugn närförortsmiljö. En del skolkamrater hänger med sådana som definieras som orten och jag vill att hon ska vara försiktig. Kom i diskussion m en annan mer politiskt korrekt förälder som tydligt ansåg att min uppfattning var fel och jag fördomsfull. Att uttrycket inte finns då man inte kan kalla en del men inte alla från förorten för orten ...


    "fördom", "erfarenhet", "magkänsla" call it what u want, jag säger "självbevarelsedrift"! 
    September
  • dream on
    Anonym (Orten) skrev 2017-11-05 20:05:59 följande:

    Tack solidafrida - det är så jag också tänkt.

    Har en tonårsdotter som inte är exakt som mitt exempel ovan, lite mer nyfiken och men ändå skötsam och vi lever i en lugn närförortsmiljö. En del skolkamrater hänger med sådana som definieras som orten och jag vill att hon ska vara försiktig. Kom i diskussion m en annan mer politiskt korrekt förälder som tydligt ansåg att min uppfattning var fel och jag fördomsfull. Att uttrycket inte finns då man inte kan kalla en del men inte alla från förorten för orten ...


    Hmm...delar inte riktigt er uppfattning. Här där jag bor uppfattar jag det mer som en identitetsmarkör, ett sätt att visa stolthet över sin förort som annars ofta får skit i media. Det är bara de som är födda och uppvuxna på stället som kan slänga sig med ordet dock och så används det kanske lite av inflyttade hipsters som vill verka down with da hood. Tycker de flesta kidsen jag stöter på verkar vara ganska gölliga men klart att det finns mindre kul gäng också. Tycker nog dock att villaförort är problemet i exemplet du gav. Villor finns knappt i orten.
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Anonym (Bor)
    Anonym (Orten) skrev 2017-11-05 19:36:44 följande:

    Låt oss säga en tjej  älskar att spela fotboll och klär sig gärna i adidaskläder. Inget behov av att spela cool, pluggar och håller sig hemma - är hon orten?


    Så en orten tjej bor  i kranskommuner?  
Svar på tråden Orten - att vara orten