• kajsaemma

    5 veckors bebis skriker vid bröstet!

    Min flicka på 5 veckor har den senaste veckan börjat skrika vid amning, men inte alltid. Ibland suger hon ca 3 min och börjar sedan skrika och ibland skriker hon efter några sekunder. De gånger hon börjar skrika direkt vid bröstet så försöker jag kämpa att hon ska suga lite iallafall sedan ger jag henne ca 60ml ersättning, då blir hon nöjd. Överallt jag läser så ska man inte ge ersättning för det påverkar ens egna mjölkproduktion negativt men vad ska jag göra när det inte går amma för att hon skriker hysteriskt vid bröstet? Det händer ca 1-2 gånger per dag.

    Någon som har något supertips? Jag skulle gärna sitta och amma henne hela kvällarna Men det verkar ju inte gå..

    I övrigt har jag ätit penicillin sedan 3 dagar tillbaka och förstår att mjölken kan få en annan smak, kan ju vara därför hon blir arg men då borde hon ju protestera varje gång? Kan en infektion i kroppen göra att mjölken sinar?

  • Svar på tråden 5 veckors bebis skriker vid bröstet!
  • solidafrida

    Mitt supertips är att ringa amningsmottagningen! Med mitt tredje barn tog jag hjälp därifrån och har fått sånt oerhört stöd och hjälp, synd bara att jag inte gjorde det med första...


    September
  • Snuttis2

    Jag åt penicillin när min pojke var typ 2 v o han fick ont i magen vid amning, men det är superviktigt att fortsätta amma som vanligt om barnet inte får någo allergisk reaktion annars stannar mjölk produktionen av...

    Så amma amma amma..,, funkar det att pausa ibland under amningen för att rapa?

    Det är inte så att hon egentligen vill amma oftare nu än innan för att öka mjölkproduktionen i brösten och att hon är överhungrig när du lägger henne vid bröstet?

    För så kan det bli för oss ibland att han är tok hungrig o bli då ilsken o kan istället inte suga!

    Med några veckors mellanrum lägger ju bebisen en beställning på mjölk (vill tutta oftare) för att trygga produktionen inför en ny tilläxtfas.

  • Tanken

    Precis då där var det för oss. Började vid 8v kanske och blev värre och värre. Jag ringde amningssupport i landet jag bor en inget de sa funkade. Men så en natt när det var extra illa pratade jag med en barnmorska som direkt sa att jag hade gör lite mjölk. Trodde hon var knäpp - jag kände ju att det fanns mjölk i brösten! Men hon förklarade att det helt enkelt var för mycket arbete för min son gentemot för lite 'belöning'. Jag fick medicin som ökade mjölkproduktionen ett tag (fast bet inte om det ges i Sverige) och rådet att amma/pumpa ofta, ofta, ofta. För mig tror jag problemet var att jag av någon anledningen försökt införa 3-timmars rutin och dessutom pumpade/missade amning eftersom jag inte kände mig bekväm att amma offentligt. Med andra barnet var jag mer avslappnad och ammade när och var som helst. Slutade med att jag ammade tills han var 15 månader

  • Tanken

    Ville tillägga: Jag minns att jag var förvånad över vilka starka känslor mina amningsproblem framkallade. Jag var helt knäckt och kände att jag liksom misslyckats med den absolut viktigaste uppgiften - ge mat till mitt barn. I efterhand insåg jag ju att detta var sådan onödig stress och önskar nästan att jag hade 'gett upp' tidigare. För min mjölkproduktion kom sedan aldrig riktigt igång igen och vid 6 mån övergick vi helt till flaskmatning vilket på ett sätt var en lättnad. Och vet du, det gick hur bra som helst och mitt barn är en frisk och fin 8-åring!

Svar på tråden 5 veckors bebis skriker vid bröstet!