• Anonym (TS)
    Äldre 5 Nov 22:00
    1798 visningar
    9 svar
    9
    1798

    Bjuda barn på alkohol?

    Tycker du det är ok att erbjuda en 8- och en 10-åring att smaka på ditt glas med alkoholhaltig dryck? Vad det än är - öl, vin, mousserande, drink, annat...

    Om du kan tänka dig att göra det, vad är syftet med det?

    Seriösa svar, tack.

  • Svar på tråden Bjuda barn på alkohol?
  • Anonym (H)
    Äldre 5 Nov 22:06
    #1

    Få dom att inse att det inte är gott
    Samt avdramatisera visa att vuxen drickat inte är något dom behöver fundera mer på...

    Jag antar att med smaka menar du just smaka

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 5 Nov 22:15
    #2

    Anonym (H),

    Jag förstår vad du menar. Men jag förstår inte varför man känner att man måste avdramatisera för en 8-åring.

    Vad om de faktiskt skulle tycka det var gott?

  • Anonym (Svårt­.)
    Äldre 5 Nov 22:19
    #3

    Erbjuda ska man väl inte göra, men vill de smaka så varför inte? Så länge man som förälder står på sig om att de inte får dricka före 18 så tror jag inte det gör något om de får smaka ett par ggr i livet.

    Gillar de det finns det ju (väl?) helt alkoholfria alternativ till det mesta. Kan inte se att alkoholfri cider är värre än läsk liksom.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 5 Nov 22:25
    #4
    Anonym (Svårt.) skrev 2017-11-05 22:19:01 följande:

    Erbjuda ska man väl inte göra, men vill de smaka så varför inte? Så länge man som förälder står på sig om att de inte får dricka före 18 så tror jag inte det gör något om de får smaka ett par ggr i livet.

    Gillar de det finns det ju (väl?) helt alkoholfria alternativ till det mesta. Kan inte se att alkoholfri cider är värre än läsk liksom.


    Mina funderingar kommer från en särskild händelse då mina barn blivit erbjudna, men ingen av de ville ha.

    Och visst finns det alkoholfria alternativ, men varför ger man då inte det istället då?
  • Caramb­olan
    Äldre 5 Nov 22:36
    #5

    Nattvardsvin har de fått. Skulle aldrig neka Kristi blod för dem utgjutet

  • Äldre 5 Nov 23:21
    #6

    Njae, finns väl ingen bra anledning egentligen. När vår dotter var ca 7-8 så bad hon om att få smaka på vin. Tyvärr sa hon att hon tyckte om det. Så nu blir det inget mer :)

  • Äldre 6 Nov 00:01
    #7

    Nej!!!

  • Anonym (Men vad .....?­)
    Äldre 6 Nov 08:01
    #8

    Finns ingen som helst anledning att bjuda barn på alkohol! Låter ju hur sjukt som helst i mina öron. Tycker ni att det är ok att de får pröva att röka också så att de ska känna hur illa det smakar? Den där logiken fungerar inte och är bara helt sjuk. När barnen kommer i tonåren så handlar det mest om att vara som andra och därmed hänger ihop med vilket umgänge de har. Själv " lärde" jag mig att röka trots att jag tyckte att det egentligen var uräckligt men övade till jag slutade hosta. Bara för att mina kompisar rökte! Vilket kostade 20 år som rökare. Inte fasen hade jag det konsekvenstänket vid 14 år.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 13:54
    #9
    Anonym (Men vad .....?) skrev 2017-11-06 08:01:37 följande:

    Finns ingen som helst anledning att bjuda barn på alkohol! Låter ju hur sjukt som helst i mina öron. Tycker ni att det är ok att de får pröva att röka också så att de ska känna hur illa det smakar? Den där logiken fungerar inte och är bara helt sjuk. När barnen kommer i tonåren så handlar det mest om att vara som andra och därmed hänger ihop med vilket umgänge de har. Själv " lärde" jag mig att röka trots att jag tyckte att det egentligen var uräckligt men övade till jag slutade hosta. Bara för att mina kompisar rökte! Vilket kostade 20 år som rökare. Inte fasen hade jag det konsekvenstänket vid 14 år.


    Jag tänker likadant, men kände att jag ville kolla med andra för jag tänkte att jag kanske är onödigt överkänslig ang detta, iom att barnen har minst fyra personer i sin nära släkt som har alkoholproblem. Jag skilde mig från deras pappa pga hans problem med alkoholen, så barnen har sett tillräckligt av alkoholen för ett bra tag tycker jag.

    Jag är också övertygad om att de kommer exprimentera i tonåren i vilket fall som helst. Det gäller väl i första hand att ha en bra dialog med barnen hela vägen och bygga upp ett förtroende. Inte att erbjuda alkohol..! I detta fallet var det inte ett ?visst smaka då om du frågar, men bara litegrann?. I detta fallet var det vuxna som inte tänkte på konsekvenserna genom att erbjuda, och barnen sa nej.
Svar på tråden Bjuda barn på alkohol?